PracaGrupypl.praca.dyskusje › pytanie o opinię

  • 1. Data: 2005-08-05 07:01:39
    Temat: pytanie o opinię
    Od: "Blady" <b...@i...pl>

    Jestem zatrudniony na umowę o pracę na czas nieokreślony w firmie X. Pracuję
    w tej firmie od dwóch lat zajmując się pozyskiwaniem nowych klientów i
    utrzymywaniem kontaktów handlowych z zainteresowanymi. Nadmieniam przy tym,
    że ogromną większość klientów z mojego rejonu pracy, obecnych w bazie danych
    firmy X, jest dziełem mojej pracy, ponieważ jako jedyny w firmie zajmuję się
    penetracją terenu województw: wielkopolskiego, lubuskiego i
    zachodniopomorskiego.

    Zaniepokojony coraz gorszą organizacją, zarządzaniem i funkcjonowaniem firmy
    X, które powodują spadek zainteresowania oferowanymi produktami,
    postanowiłem podjąć kroki w celu znalezienia nowej pracy. Otrzymałem w ten
    sposób ofertę pracy w firmie konkurencyjnej wobec firmy X i stosownie do
    przepisów Kodeksu Pracy złożyłem wypowiedzenie, zgodnie z którym mój
    stosunek pracy ustanie z dniem 31 sierpnia 2005 r.

    W wyniku złożenia wypowiedzenia przez kilka osób na podobnym stanowisku,
    pracodawca wymaga ode mnie podpisania umowy o zachowanie tajemnicy
    informacji programowych, a w szczególności:

    - danych klientów firmy X
    - obowiązującego cennika i udzielenia upustów w kontraktach handlowych z
    kontrahentami
    - wszystkich danych technicznych dotyczących maszyn i parametrów (DTR) ,
    które w swojej

    ofercie handlowej posiada firma X
    - schematu funkcjonowania i organizacji firmy X przede wszystkim działu
    zbytu i serwisu
    - danych w przedmiocie prowadzonej statystyki awaryjności poszczególnych
    produktów oferowanych przez firmę X.

    Ponadto zobowiązuje mnie do oświadczenia iż "zwróciłem firmie X i nie
    posiadam żadnych dokumentów i innych materiałów dotyczących tajemnicy
    przedsiębiorstwa X z jakimi miałem kontakt, które sporządziłem, zebrałem,
    opracowałem lub otrzymałem w czasie trwania umowy albo w związku lub przy
    okazji jej wykonywania, włączając w to ich kopie, odpisy, a także zapisy na
    innych nośnikach zapisu, najpóźniej do dnia rozwiązania lub wygaśnięcia
    umowy. W przypadku naruszenia przez mnie tajemnicy przedsiębiorstwa lub nie
    zwrócenia dokumentów opisanych w pkt 3 oświadczenia zobowiązany będę do
    zapłaty kary umownej w wysokości 50.000 zł. Niezależnie od powyższej kary
    Pracodawca uprawniony będzie dochodzić odszkodowania na zasadach ogólnych."

    Ponieważ wyżej wymienione zapisy, a zwłaszcza korzystanie z danych klientów,
    których osobiście pozyskałem godzą w mój interes i stanowią przeszkodę w
    uzyskaniu nowego miejsca pracy, chciałbym zadać kilka pytań, na które nie
    znalazłem odpowiedzi w stosownych ustawach:

    1) czy pracodawca miał prawo określać granice zachowania tajemnicy
    dopiero po złożeniu przeze mnie wypowiedzenia?

    2) czy mam obowiązek podpisania klauzuli lojalnościowej i jakie grożą
    mi konsekwencje w przypadku odmowy?

    3) czy korzystanie z doświadczenia i nabytych kontaktów można traktować
    jako działanie na szkodę firmy X?

    czy w przypadku obowiązku podpisania umowy mam prawo domagać się
    odszkodowania?

  • 2. Data: 2005-08-05 08:16:26
    Temat: Re: pytanie o opinię
    Od: Daniel Rychcik <m...@u...mat.uni.torun.pl>

    On 2005-08-05, Blady <b...@i...pl> wrote:
    > 1) czy pracodawca miał prawo określać granice zachowania tajemnicy
    > dopiero po złożeniu przeze mnie wypowiedzenia?

    IMHO nie. Takie rzeczy na zdrowy rozsądek powinny być zawarte w umowie
    o pracę. Przynajmniej ja miałem :)

    > 2) czy mam obowiązek podpisania klauzuli lojalnościowej i jakie grożą
    > mi konsekwencje w przypadku odmowy?

    A jaka jest podstawa prawna tej dodatkowej umowy?

    > 3) czy korzystanie z doświadczenia i nabytych kontaktów można traktować
    > jako działanie na szkodę firmy X?

    Zależy w jakim sensie.. ale chyba dobry prawnik byłby to w stanie tak
    poprowadzić. Już pomijając, że to raczej nie fair - pachnie dzwonieniem
    z firmy Y do klientów firmy X z "atrakcyjnymi ofertami"...

    Daniel
    --
    \ Daniel Rychcik INTEGRAL Science Data Centre, Versoix/Geneve, CH
    \---------------------------------------------------

  • 3. Data: 2005-08-05 08:23:28
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 05-08-2005 o 10:16:26 Daniel Rychcik
    <m...@u...mat.uni.torun.pl> napisał:

    > IMHO nie. Takie rzeczy na zdrowy rozsądek powinny być zawarte w umowie
    > o pracę. Przynajmniej ja miałem :)

    > A jaka jest podstawa prawna tej dodatkowej umowy?

    To nie ma znaczenia - umowa jest dobrowolnym aktem stron i w związku z tym
    firma X może Blademu.... no, nic mu nie może narzucić.

  • 4. Data: 2005-08-05 08:33:51
    Od: Daniel Rychcik <m...@u...mat.uni.torun.pl>

    On 2005-08-05, Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha> wrote:
    > To nie ma znaczenia - umowa jest dobrowolnym aktem stron i w związku
    > z tym firma X może Blademu.... no, nic mu nie może narzucić.

    No właśnie też tak podejrzewam :) Ale nigdy nic nie wiadomo - a nuż
    jakiś zlobbingowany poseł gdzieś upchnął jakiś mały paragrafik...

    Daniel

  • 5. Data: 2005-08-05 08:34:44
    Od: "Blady" <b...@i...pl>

    > IMHO nie. Takie rzeczy na zdrowy rozsądek powinny być zawarte w umowie
    > o pracę. Przynajmniej ja miałem :)

    Otóż to! Firma nakazuje podpisać mi lojalnościówkę dopiero w momencie
    trwania okresu wypowiedzenia. I tutaj pytanie, czy ma prawo robić
    coś takiego i czy mam obowiązek ją podpisywać?

    > A jaka jest podstawa prawna tej dodatkowej umowy?

    Nie mam pojęcia. Nie jestem prawnikiem ;)

    > Zależy w jakim sensie.. ale chyba dobry prawnik byłby to w stanie tak
    > poprowadzić. Już pomijając, że to raczej nie fair - pachnie dzwonieniem
    > z firmy Y do klientów firmy X z "atrakcyjnymi ofertami"...

    W takim sensie, że nie mam najmniejszego zamiaru odbierać klientów
    firmie X. W mojej branży jest duża konkurencja i wiele firm proponuje
    bardzo podobny jakościowo asortyment. Mam zamiar tylko przedstawiać
    ofertę mojego nowego pracodawcy i co za tym idzie zainteresować ich
    współpracą. Zaznaczam że przynajmniej 90% tych klientów to
    zasługa tylko i wyłącznie mojej pracy i wielu z nich od jakiegoś czasu
    krytykuje działalność kierujących firmą X.

    pozdrawiam

  • 6. Data: 2005-08-05 08:42:52
    Od: januszek <j...@p...irc.pl>

    Blady napisał(a):

    > Otóż to! Firma nakazuje podpisać mi lojalnościówkę dopiero w momencie
    > trwania okresu wypowiedzenia. I tutaj pytanie, czy ma prawo robić
    > coś takiego i czy mam obowiązek ją podpisywać?

    Powiedz, ze bardzo chetnie podpiszesz taka umowe o ile firma bedzie
    co miesiac, przez czas trwanie tejze, placic kwote stanowiaca np
    50% obecnego wynagrodzenia ;)

    j.

  • 7. Data: 2005-08-05 09:01:48
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 05-08-2005 o 10:34:44 Blady <b...@i...pl> napisał:

    > Otó? to! Firma nakazuje podpisaae mi lojalno?ciówk? dopiero w momencie
    > trwania okresu wypowiedzenia. I tutaj pytanie, czy ma prawo robiae
    > co? takiego i czy mam obowi?zek j? podpisywaae?

    Nie masz obowiązku podpisywać nikomu niczego.

    Natomiast ze skonfigurowaniem Outlook Expressa... to poważniejsza sprawa
    :) http://evil.pl/pip/OE.html

  • 8. Data: 2005-08-05 10:21:42
    Od: Daniel Rychcik <m...@u...mat.uni.torun.pl>

    On 2005-08-05, Blady <b...@i...pl> wrote:
    > Nie mam pojęcia. Nie jestem prawnikiem ;)

    Zatem znajdź takiego i sie poradź.

    > W takim sensie, że nie mam najmniejszego zamiaru odbierać klientów
    > firmie X.
    (..)
    > Mam zamiar tylko przedstawiać ofertę mojego nowego pracodawcy i co
    > za tym idzie zainteresować ich współpracą.

    Hmm, jak na moje to te dwa stwierdzenia są trochę sprzeczne...

    Daniel

  • 9. Data: 2005-08-05 10:47:40
    Od: "LPoD" <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff>

    Użytkownik "Blady" <b...@i...pl> napisał:

    > Otóż to! Firma nakazuje podpisać mi lojalnościówkę dopiero w momencie
    > trwania okresu wypowiedzenia. I tutaj pytanie, czy ma prawo robić
    > coś takiego i czy mam obowiązek ją podpisywać?

    Nie. Najwyżej Cię zwolni. ;)

  • 10. Data: 2005-08-05 12:39:02
    Od: Tomasz Płókarz <t...@x...xn--p-ela.hahahaha.>

    Dnia 05-08-2005 o 12:47:40 LPoD <c...@p...irc.pl.wytnij.pfff> napisał: