PracaGrupypl.praca.dyskusje › prawo pracy-pytanie

  • 1. Data: 2004-03-31 15:18:42
    Temat: prawo pracy-pytanie
    Od: "Izabela" <i...@i...pl>

    W jakim czasie pracodawca przyjmujący pracownika do pracy ma obowiązek
    podpisać z nim umowe wg. nowego kodeksu pracy? jakie ma prawa w tej gesti
    pracownik? na co ma sie powołać ? do kogo zgłosić? Jeśli ktoś może mi pomóc
    to z góry dziękuję.
    Izabela

  • 2. Data: 2004-03-31 16:26:02
    Temat: Re: prawo pracy-pytanie
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

    Użytkownik "Izabela" <i...@i...pl> napisał w wiadomości

    > W jakim czasie pracodawca przyjmujący pracownika do pracy ma obowiązek
    > podpisać z nim umowe wg. nowego kodeksu pracy?

    Najpóźniej w pierwszym dniu zatrudnienia.

    jakie ma prawa w tej gesti
    > pracownik? na co ma sie powołać ? do kogo zgłosić?

    Żądać podpisania umowy o pracę.
    Powinien się zgłosić do tego pracownika, z którym uzgadniał
    zatrudnienie, w większej firmie do działu kadr.

    Pozdrawiam

    wa

  • 3. Data: 2004-04-02 09:46:15
    Od: KubaTyszko <k...@l...pl>

    wydaje mi sie ze ustne zapewnienie szefa o tym ze cie przyjal "dziala"
    okolo 7 dni i po tym czasie musisz miec juz umowe.
    zwroc uwage na to ze duzo firm robi tak:
    zatrudnia cie na np. umowe zlecenie.
    od daty podpisania umowy pracodawca ma 14 dni na rejestracje jej w
    urzedzie skarbowym
    w razie kontroli to umowa jest no i jeszcze jest czas na jej zgloszenie.
    a okolo 14 dni pozniej stara umowa leci do kosza i podpisujesz nowa.
    i w ten sposob pracodawca nie placi podatku a umowa miedzy wami jest.
    oczywiscie nie jest to dobrym wyjsciem ale jak sie pogniewacie to bierz
    dwoje umowy i lec do inspekcji pracy to mu sie oberwie ;-).

  • 4. Data: 2004-04-02 16:04:54
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Witam,

    Uzytkownik "KubaTyszko" <k...@l...pl> napisal w wiadomosci
    > wydaje mi sie ze ustne zapewnienie szefa o tym ze cie przyjal "dziala"
    > okolo 7 dni i po tym czasie musisz miec juz umowe.

    W obecnym stanie prawnym, to rzeczywiscie moze Ci sie tylko wydawac. Tak
    jak piszesz bylo do 31.12.2003 r.

    > zwroc uwage na to ze duzo firm robi tak:
    > zatrudnia cie na np. umowe zlecenie.

    Autor wstepnego postu pytal o umowe o prace i przepisy Kodeksu pracy, a
    Ty opowiadasz o umowie cywilnoprawnej, która jest zawierana przez
    nieuczciwych lub niedouczonych (niedoinformowanych) pracodawców zamiast
    umowy o prace, co jest wykroczeniem przeciwko prawom pracownika.

    > od daty podpisania umowy pracodawca ma 14 dni na rejestracje jej w
    > urzedzie skarbowym

    Cos Ci sie chyba pomylilo, albo jestem niedoinformowana.
    W takim razie zapytam: od kiedy to umowe zlecenie zawierana z osoba
    fizyczna nalezy "rejestrowac" w urzedzie skarbowym. Do niedawna urzad
    skarbowy "rejestrowal" tylko odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy
    i uzyskane przychody i dochody.

> [...]
    bierz
    > dwoje umowy i lec do inspekcji pracy to mu sie oberwie ;-).

    Znakomita instrukcja dla "biznesmenów" jak nieuczciwie, niezgodnie z
    obowiazujacymi przepisami prawa, prowadzic dochodowy biznes, kosztem
    pracownika, który ma do wyboru: albo pracowac za glodowa pensje bez
    ubezpieczen ("na czarno"), albo zginac smiercia glodowa.

    Szkoda, ze zapomniales o zgloszeniu do ubezpieczen spolecznych (kiedys
    moze renta, moze emerytura by sie przydala) i przynajmniej do
    ubezpieczen zdrowotnych (za co bedzie sie leczyl pracownik zatrudniony u
    takich "biznesmenów").

    Martwi, ze moga sie znalezc "pracodawcy", którzy potraktuja Twoje
    wynurzenia jako material szkoleniowy w zarzadzaniu personelem w swojej
    firmie.

    Pozdrawiam

    wa