PracaGrupypl.praca.dyskusje › pracownicy wobec pracodawcy...

  • 1. Data: 2005-03-05 17:56:23
    Temat: pracownicy wobec pracodawcy...
    Od: "Marchewczyk" <m...@m...com>

    Wklejam link, wklejam tez artykul. To przyczynek do dyskusji o (niskim)
    poziomie wynagrodzen i (niskiej) wydajnosci pracy w Polsce.
    Maciek Marchewczyk

    http://www.gazetaprawna.pl/dzialy/6.html?numer=1410&
    dok=1410.6.3.2.1.1.0.1.h
    tm

    Pracodawca - pracownik. Czy zaLoga zawsze gra fair?
    Pracownicy tez nie swieci

    Wykorzystywanie sprzetu pracodawcy do prywatnych zlecen, wychodzenie z pracy
    na poczte i na zakupy, telefonowanie na koszt firmy to najbardziej popularne
    sposoby naciagania pracodawców przez pracowników. Choc bywaja tez bardziej
    spektakularne. Jak doniósl nam jeden z czytelników, pracownica przyniosla mu
    zaswiadczenie o ciazy i byla w niej przez... 11 miesiecy, korzystajac przez
    ten okres ze skróconego czasu pracy.

    W Polsce jest 700 tysiecy podmiotów, które daja prace. Wydawac by sie moglo,
    ze kilkanascie lat gospodarki rynkowej, w polaczeniu z katastrofalna
    sytuacja na rynku pracy, spowoduje, ze pracodawcy beda mieli zalogi, które
    na kazdym kroku beda wspierac firme, szanujac jej mienie i stanowiska pracy.
    Niestety, wielu pracowników wciaz traktuje pracodawce jak przeciwnika.

    - Gdy robie zakupy, juz po kilkunastu sekundach jestem w stanie stwierdzic,
    czy pracownik przyklada sie do tego, co robi, czy rzetelnie podchodzi do
    swoich obowiazków. Niestety, czesto widze, ze pracownicy nie sa uczciwi
    wobec tych, którzy daja im na chleb - mówi Andrzej Malinowski, prezydent
    Konfederacji Pracodawców Polskich. Z badan Katedry Socjologii Ekonomicznej
    SGH wynika, ze na niedbale wykonywanie pracy skarzy sie 22,4 proc.
    wlascicieli prywatnych firm.

    Pracownicy w swoich codziennych zachowaniach nie mysla o interesach firmy.
    Przykladem moze byc znaczace zwiekszenie absencji pracowników, gdy
    wprowadzono nieplatny pierwszy dzien choroby trwajacej do 6 dni. Przez nasz
    kraj przewinela sie lawina zwolnien 7-dniowych i dluzszych, za które w
    wiekszosci zaplacili pracodawcy. W 2003 r., gdy obowiazywal ten przepis,
    pracownicy wzieli o 8 milionów dni zwolnien lekarskich wiecej niz w roku
    2002, gdy wszystkie dni zwolnienia byly platne.

    Na porzadku dziennym sa tez wyjscia w czasie pracy do urzedu, na poczte czy
    tez przerwy na papierosa. Niektórzy pracownicy, co tez sygnalizowali nam
    nasi czytelnicy, posuwaja sie nawet do tego, ze zadaja placenia nadgodzin,
    choc swoje obowiazki mogliby wykonac w normalnym czasie pracy. Do tego
    dochodza prywatne telefony. Kilka lat temu w Gdansku pracownice jednej z
    wyzszych uczelni przegadaly z nr. 0-700 kilkaset tysiecy zlotych. Nagminne
    sa tez przypadki wykorzystywania samochodów sluzbowych do prywatnych
    wyjazdów i tzw. jazda na dwa baki, czyli przelewanie paliwa z pojazdu
    sluzbowego do prywatnego. Za to wszystko placi wlasciciel firmy.

    Kontrola pracodawców zajmuje sie kilka agend z Panstwowa Inspekcja Pracy na
    czele. Kontrola wykonywania obowiazków przez pracowników zadna. Jak
    powiedziano nam w PIP, kontrole taka powinien prowadzic pracodawca. To jego
    obciaza ryzyko prowadzenia dzialalnosci gospodarczej.

    Tomasz Zalewski

    Gazeta Prawna - Pierwsza strona: Nr 45 (1410) piatek-niedziela 04-6 marca
    2005 r.

  • 2. Data: 2005-03-05 18:12:26
    Temat: Re: pracownicy wobec pracodawcy...
    Od: "Macios" <f...@s...fd>

    Marchewczyk wrote:
    > Wklejam link, wklejam tez artykul. To przyczynek do dyskusji o
    > (niskim) poziomie wynagrodzen i (niskiej) wydajnosci pracy w Polsce.
> [...]

    coz - jak Kuba Bogu, tak Bog Kubie. Jak pracownicy maja szanowac pracodawcow
    jak ci ostatni ich nie szanuja ? Sam pracuje w prywatnej firmie, w ktorej
    szef co dzien odgraza sie ze obnizy nam pensje do minimalnej krajowej. Coz -
    jak to zrobi trzeba bedzie chyba zaczac go naciagac, bo jak tu wyzyc za
    minimum krajowe. Jak Kuba Bogu tak Bog Kubie.

    Trzeba pamietac ze kazdy kij ma dwa konce - autorzy artykulu wyraznie o tym
    zapomnieli.

  • 3. Data: 2005-03-05 18:26:10
    Od: "Marchewczyk" <m...@m...com>

    "Macios" <f...@s...fd> escreveu na mensagem
    (...)

> [...]
    dok=1410.6.3.2.1.1.0.1.h
    (...)

    > Trzeba pamietac ze kazdy kij ma dwa konce - autorzy artykulu wyraznie o

    Tak. Wlasnie dlatego wkleilem ten artykul - pierwszy nie wiem od kiedy
    pokazujacy punkt widzenia pracodawcy. Jestem przeciwny naduzyciom w obie
    strony, ale tez prasa podchodzi do relacji pracodawca - pracownik w sposob
    bardzo jednostronny. Potepiam naduzycia, ale zachowania, potrzeby, udzial w
    zyciu firmy obu stron, pracodawcy i pracownika, wedlug polskiej prasy
    ogranicza sie do wykorzystywania pracownic przez Biedronke. Wykorzystywanie
    karygodne, natomiast temat splycony do bezsensu, a przeciez dotyczy mimo
    wszystko wszystkich czynnych zawodowo...
    Maciek Marchewczyk

  • 4. Data: 2005-03-05 18:38:18
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:4229f2fd@news.home.net.pl Marchewczyk
    <m...@m...com> pisze:

    > Pracodawca - pracownik. Czy zaLoga zawsze gra fair?
    > Pracownicy tez nie swieci
    Wstrząsające. A najgorszy jest ten nieznośny przymus prowadzenia
    działalności gospodarczej w połączeniu z koniecznością zatrudniania
    pracowników. ;-)
    A poważniej - proszę, oto cytat: "...pracownicy nie są uczciwi wobec tych,
    którzy _dają_im_na_chleb_ (podkr. moje) - mówi Andrzej Malinowski, prezydent
    Konfederacji Pracodawców Polskich".
    Dureń, kabotyn czy jedno i drugie?

    Jotte

  • 5. Data: 2005-03-05 18:43:03
    Od: "vertret\(at\)op.pl" <vertret @ op.pl>

    Użytkownik "Macios" <f...@s...fd> napisał w wiadomości
> [...]
    > jak to zrobi trzeba bedzie chyba zaczac go naciagac, bo jak tu wyzyc za
    > minimum krajowe. Jak Kuba Bogu tak Bog Kubie.

    Rozumiem wiec, że nie bedziesz mieć pretensji jak ci kasjerka w sklepie
    skubnie na odchodnym portfel, bo przeciez za te grosze co im płacisz za
    bułki to się wyzyć nie da.

    vertret

  • 6. Data: 2005-03-05 19:54:16
    Od: Jan Kowalski <J...@n...znasz.go>

    > coz - jak Kuba Bogu, tak Bog Kubie. Jak pracownicy maja szanowac
    > pracodawcow jak ci ostatni ich nie szanuja ?
    Niestety, pracodawca szanujący pracowników i mający do nich zaufanie
    w kwestii np. telefonów lub służbowego samochodu, może być dla nich
    jeleniem. Szanowanie i kontrola/warunki uniemożliwiające nadużycia,
    to dwie kompletnie różne sprawy. "Szanujmy się jak bracia i liczmy
    się jak Żydzi" - to jest przysłowie :).

  • 7. Data: 2005-03-05 20:16:37
    Od: "Macios" <f...@s...fd>

    Jan Kowalski wrote:
> [...]
    > jeleniem. Szanowanie i kontrola/warunki uniemożliwiające nadużycia,
    > to dwie kompletnie różne sprawy. "Szanujmy się jak bracia i liczmy

    Opowiem jak jest w tej kwestii u kolegi w pracy:
    - xx litrow paliwa miesiecznie do wykorzystania - ja nie starczy pracownik
    placi za paliwo z wlasnej kieszeni. Pracodawcy nie obchodzi co pracownik
    robi z tym samochodem i czy nie zalatwia nim prywatnych spraw. ma po prostu
    w x godzin wykonac x prace i jego sprawa jak to zrobi. jak zrobi x prace w
    godzine to ma 7 godzin luzu, a zaplacone za 8.
    - komorka: abonament (ilosc minut w abo uzaleznione od stanowiska i
    zapotrzebowania) oplaca pracodawca, reszte pracownik.

    Ano mozna

  • 8. Data: 2005-03-05 20:39:18
    Od: "magia" <m...@g...pl>

    > Opowiem jak jest w tej kwestii u kolegi w pracy:

    A w pewnej mi znanej firmie.
    Z racji tego ze zdarzalo sie ze przy rozliczeniu paliwa wychodzilo,ze Punto
    1.2 8V pali na 100km nawet 15l, szefostwo wprowadzilo zarzadzenie. Ze punto
    iles tam pali, dostawcze iles tam itd. Dane ile ma palic srednio wziete z
    homologacji danego pojazdu + dorzucone 1 l.
    Jesli pracownik przekroczy limit spalania leci mu sie po premii, jesli
    zejdzie ponizej limitu dostaje extra kase.

    m.

  • 9. Data: 2005-03-05 20:58:56
    Od: "AndrzejW" <w...@c...gazeta.pl>

> [...]
    > A poważniej - proszę, oto cytat: "...pracownicy nie są uczciwi wobec tych,
    > którzy _dają_im_na_chleb_ (podkr. moje) - mówi Andrzej Malinowski,

    Właśnie też zwróciłem na to uwagę. Daje na chleb to się żebrakowi pod
    kościołem. Pracownikowi płaci sie za pracę. Tak jak biuru turystycznemu za
    wczasy.

    pozdr
    Andrzej

  • 10. Data: 2005-03-05 22:35:26
    Od: "Larek" <m...@a...pl>

    Użytkownik "magia" <m...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Ze punto iles tam pali, dostawcze iles tam itd. Dane ile ma palic srednio
    > wziete z homologacji danego pojazdu + dorzucone 1 l.

    To już trochę przesada. Samochody z reguły w praktyce palą więcej niż o 1
    litr na setce niż podają producenci...