PracaGrupypl.praca.dyskusjepraca za granicą - za i przeciw › Re: praca za granicą - za i przeciw
    From: "Immona" <c...@n...gmailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: praca za granicą - za i przeciw
    Date: Sat, 28 Mar 2009 23:58:57 +1200

    "GAL" <g...@T...pl> wrote in message
    news:gqjqga$n2d$1@news.dialog.net.pl...

    > Żartujesz z tym rozwojem Polski czy serio? Bo jeśli komuś na tym zależy to
    > niech o garstce ryżu pracuje to "podniesie poziom rozwoju Polski" ;}.
    > Zadane przez Ciebie pytanie sugeruje raczej ankietę niżli rozwiązanie
    > dylematu życiowego. Bo to gdzie i za ile pracuję to kwestia moich
    > doświadczeń, przeżyć, charakteru, oczekiwań itd itd... Ten kto ma "parcie"
    > na Amerykę to pojedzie tam

    > nawet na zmywak z dyplomem profesora.Tysiące czynników decyduje o tym czy
    > pojedziemy, czy też nie.Rodzina, znajomi,przywiązanie do kraju,chęć
> [...]

    Ogolnie, IMHO, do niewykwalifikowanej pracy za granica warto jechac wtedy i
    tylko wtedy, gdy:
    a) w Polsce ma/zarabia sie tak malo, ze zycie jest wskutek tego mocno
    frustrujace, a zarobki za granica umozliwia znaczaco wyzszy poziom zycia w
    dluzszej perspektywie
    b) ma sie sensowny plan wykorzystania zaoszczedzonej kasy, np. zalozenie
    wlasnej firmy, edukacje umozliwiajaca wymarzona kariere czy rok przerwy w
    zyciorysie na podroz dookola swiata - cos bardzo konkretnego (nie "zaloze
    jakas firme, ale jeszcze nie wiem, jaka") i wartego z punktu widzenia danego
    czlowieka poswiecenia sie przez jakis czas.

    do wykwalifikowanej pracy, w swoim zawodzie, generalnie warto wyjechac na
    ograniczony okres czasu zawsze, o ile tylko zarobki sa satysfakcjonujace
    (nie stanowia straty w porownaniu do pozostania w kraju) i o ile zgadza sie
    na to najblizsza rodzina. Kontakt z innym stylem pracy, inna kultura, z
    obcym jezykiem na zywo rozwija i poszerza perspektywy, cwiczy zaradnosc.
    Wszyscy przepytani przeze mnie ludzie, nie tylko Polacy, ktorzy zrobili cos
    takiego, twierdzili, ze wyszlo im to na dobre - w tym ci, ktorzy wyladowali
    w Chinach czy innej Wenezueli i poczatkowo przezyli mocna frustracje
    miejscowymi obyczajami, kultura pracy czy brakiem wygod. Zostac na zawsze
    czy dlugo warto wtedy, gdy po zalozonym "ograniczonym okresie czasu"
    stwierdzi sie, ze sie tego chce.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl - Nowa Zelandia