PracaGrupypl.praca.dyskusjepraca za granica i znajomosc jezyka › Re: praca za granica i znajomosc jezyka
    From: Marcin HENRYKOWSKI <r...@m...uni.torun.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: praca za granica i znajomosc jezyka
    Date: Thu, 17 Jun 2004 16:14:21 +0200

    > "Pawel C" <p...@i...pl> wrote in message

    Jeżeli chodzi o praktyczną znajomość języka, to wydaje mi się że
    doszlifowanie jest tylko kwestią czasu. Ale na pewno warto mieć jakieś
    poświadczenie jego znajomości na papierze.

    Kiedyś poznałem Polaka, który był wysokiej klasy specjalistą w
    branży energetycznej (budowa elektrowni). Swego czasu pewna poważna
    firma niemiecka zaoferowała mu kontrakt. Gdy przyszedł czas załatwiania
    formalności okazało się, iż mimo że od wielu lat mieszkał i pracował na
    terenie Niemiec biurokraci w firmie wymagają poświadczenia znajomości
    języka ! Udało mu się wybrnąć w ten sposób, że kiedyś za młodu skończył
    jakiś kurs czy szkołę dla sekretarek i ten papierek wystarczył. Jednak
    w sytuacji gdy ktoś zaczyna pracę pochwalanie się certyfikatem daje
    bardzo dużo, a coś naciąganego może nie wystarczyć.