PracaGrupypl.praca.dyskusje › praca na 1/2 etatu a świadczenia w razie ciąży

  • 1. Data: 2004-01-26 13:25:45
    Temat: praca na 1/2 etatu a świadczenia w razie ciąży
    Od: "MK" <r...@p...onet.pl>

    Witam,
    Moja żonka jest zatrudniona na niecałe pół etatu (7h/tyg) w szkole na czas
    określony. Mam 2 teoretyczne pytanka:
    1. Czy w razie ciąży bedzie miała prawo do jakichkolwiek świadczeń w czasie
    urlopu macierzyńskiego ?
    2. W przypadku gdyby chciała zmienić pracę na inną i zrezygnować z tej,
    przez jaki okres musi jeszcze popracować w szkole (przez 2 tyg, miesiąc?)
    czy raczej umowa wygasa z chwilą jej zerwania bez wiekszych konsekwencji?

    Z góry dzięki,
    pozd
    MK

  • 2. Data: 2004-01-26 14:57:57
    Temat: Re: praca na 1/2 etatu a świadczenia w razie ciąży
    Od: "MK" <r...@p...onet.pl>

> [...]
    > czy raczej umowa wygasa z chwilą jej zerwania bez wiekszych konsekwencji?

    Dodam jeszcze, że umowa jest zawarta od dnia 01.09.03 do 31.08.04, nie ma
    klauzuli o możliwości wcześniejszego rozwiązania za dwutygodniowym
    wypowiedzeniem.
    MK

  • 3. Data: 2004-01-26 18:05:04
    Od: "waczek" <w...@i...pl>

    Użytkownik "MK" <r...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > czasie
    > >
    > Dodam jeszcze, że umowa jest zawarta od dnia 01.09.03 do 31.08.04, nie ma
    > klauzuli o możliwości wcześniejszego rozwiązania za dwutygodniowym
    > wypowiedzeniem.

    Witam,

    Umowę o pracę na czas określony bez klauzuli o możliwości rozwiązania za
    dwutygodniowym wypowiedzeniem można rozwiązać tylko na mocy porozumienia
    stron.

    Porzucenie pracy skutkuje odpowiednim zapisem w świadectwie pracy
    (rozwiązanie przez pracodawcę bez wypowiedzenia na podstawie art. 52 K. p.)

    Jeżeli umowa o pracę została przedłużona do dnia porodu, to zasiłek
    macierzyński wypłaca ZUS.

    Po tym okresie można zarejestrować się w Biurze Pracy, ale zasiłek dla
    bezrobotnych będzie przysługiwał, jeżeli w ostatnich 18 miesiącach osoba
    przepracowała co najmniej 365 dni z wynagrodzeniem co najmniej minimalnym
    lub otrzymywała zasiłek z ZUS obliczony od podstawy równej co najmniej
    minimalnemu wynagrodzeniu.

    Pozostałe wątpliwości rozwieje art. 177 K. p.

    Art. 177. § 1. Pracodawca pracy nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o
    pracę w okresie ciąży, a także w okresie urlopu macierzyńskiego pracownicy,
    chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez
    wypowiedzenia z jej winy i reprezentująca pracownicę zakładowa organizacja
    związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy.

    § 2. Przepisu § 1 nie stosuje się do pracownicy w okresie próbnym, nie
    przekraczającym jednego miesiąca.

    § 3. Umowa o pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania
    określonej pracy albo na okres próbny przekraczający jeden miesiąc, która
    uległaby rozwiązaniu po upływie trzeciego miesiąca ciąży, ulega przedłużeniu
    do dnia porodu.

    § 3.1. Przepisu § 3 nie stosuje się do umowy o pracę na czas określony
    zawartej w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej
    nieobecności w pracy.

    § 4. Rozwiązanie przez pracodawcę umowy o pracę za wypowiedzeniem w okresie
    ciąży lub urlopu macierzyńskiego może nastąpić tylko w razie ogłoszenia
    upadłości lub likwidacji pracodawcy. Pracodawca jest obowiązany uzgodnić z
    reprezentującą pracownicę zakładową organizacją związkową termin rozwiązania
    umowy o pracę. W razie niemożności zapewnienia w tym okresie innego
    zatrudnienia, pracownicy przysługują świadczenia określone w odrębnych
    przepisach. Okres pobierania tych świadczeń wlicza się do okresu
    zatrudnienia, od którego zależą uprawnienia pracownicze.
    § 5. Przepisy § 1, 2 i 4 stosuje się odpowiednio także do pracownika-ojca
    wychowującego dziecko w okresie korzystania z urlopu macierzyńskiego.

    Pozdrawiam

    wa