PracaGrupypl.praca.dyskusje › pomocy!!!!

  • 1. Data: 2002-10-18 21:05:29
    Temat: pomocy!!!!
    Od: "Beata Twardy" <B...@w...pl>

    cześć.
    Jestem obecnie na urlopie macierzyńskim (do 07.01.2003). Chciałabym się
    starać o trzyletni urlop wychowawczy. Jakie kryteria trzeba spełnić i gdzie
    się udać? Czy będzie znaczył fakt, że mąż zwolnił się z pracy z dniem
    31,03,2002 i dostał dość wysoką odprawę? Dodam, że nie byliśmy wtedy
    małżeństwem.
    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2002-10-18 21:59:04
    Temat: Re: pomocy!!!! - długa odpowiedź
    Od: "misiczka" <m...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Beata Twardy" <B...@w...pl> napisał w wiadomości
    > cześć.
    > Jestem obecnie na urlopie macierzyńskim (do 07.01.2003). Chciałabym się
    > starać o trzyletni urlop wychowawczy.

    Urlop wychowawczy udzielany jest w celu sprawowania osobistej opieki nad
    dzieckiem. Z urlopu wychowawczego może skorzystać pracownica, której okres
    zatrudnienia wynosi co najmniej 6 miesięcy. Do tego okresu wlicza się
    poprzednie okresy zatrudnienia. Urlop wychowawczy przysługuje w wymiarze do
    3 lat, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez dziecko 4 lat życia.

    Pracownica posiadająca, co najmniej 6-cio miesięczny okres zatrudnienia
    może, bez względu na to, czy korzystała już z urlopu wychowawczego,
    skorzystać z takiego urlopu, w sytuacji, gdy dziecko ze względu na stan
    zdrowia, a w szczególności z powodu przewlekłej choroby, kalectwa lub
    opóźnienia w rozwoju umysłowym wymaga osobistej opieki. Urlop ten
    przysługuje w wymiarze do 3 lat, nie dłużej jednak niż do ukończenia przez
    dziecko 18 lat życia. Warunkiem udzielenia pracownicy takiego urlopu jest
    przedstawienie orzeczenia lekarskiego o stanie zdrowia dziecka.

    Pracodawca udziela urlopu wychowawczego na pisemny wniosek pracownicy. We
    wniosku należy wskazać termin rozpoczęcia i trwania urlopu, a także okres
    dotychczas wykorzystanego urlopu wychowawczego na dane dziecko.

    Pracodawca ma obowiązek udzielić urlopu wychowawczego w terminie wskazanym
    przez pracownicę, po warunkiem, że wniosek o udzielenie urlopu został przez
    nią złożony, co najmniej na dwa tygodnie przed wskazanym terminem. Jeżeli
    jednak wniosek został złożony bez zachowania dwutygodniowego terminu,
    pracodawca ma obowiązek udzielić urlopu nie później niż z dniem upływu dwóch
    tygodni od dnia złożenia przez pracownicę wniosku.

    W okresie urlopu wychowawczego pracownica zachowuje prawo do:

    świadczeń zdrowotnych dla siebie i członków rodziny,
    korzystania z lokalu mieszkalnego lub innego pomieszczenia mieszkalnego
    zajmowanego przed urlopem, jeżeli pracodawca jest uprawniony do określenia
    zajmowania przez pracowników takiego lokalu lub pomieszczenia.
    Pracownica ma obowiązek uprzedzić pracodawcę o zamiarze podjęcia w czasie
    urlopu wychowawczego pracy albo innej działalności zarobkowej, a także
    innych zajęć, jeżeli mogą one mieć wpływ na możliwość dalszego sprawowania
    osobistej opieki nad dzieckiem lub na zakres tej opieki. Natomiast
    pracownica, która zaprzestała sprawowania osobistej opieki z innych przyczyn
    niż podjęcie pracy, ma obowiązek zawiadomić o tym pracodawcę nie później niż
    w ciągu 30 dni od dnia zaprzestania tej opieki. W tej sytuacji pracodawca ma
    obowiązek dopuścić pracownicę do pracy w terminie 30 dni do dnia
    zawiadomienia.

    W przypadku, gdy pracodawca poweźmie wiadomość o zaprzestaniu sprawowania
    przez pracownicę osobistej opieki nad dzieckiem, ma on obowiązek wezwać
    pracownicę do stawienia się do pracy w terminie przez siebie wskazanym,
    jednak nie wcześniej niż z upływem 30 dni od dnia powzięcia o tym wiadomości
    i 3 dni od dnia wezwania. Ma to zastosowanie także w sytuacji stwierdzenia
    przez pracodawcę, że z urlopu wychowawczego korzystają w tym samym czasie
    oboje rodzice lub opiekunowie dziecka.

    Pracownica może zrezygnować z urlopu wychowawczego:

    w każdym czasie - za zgodą pracodawcy,
    po uprzednim zawiadomieniu pracodawcy, najpóźniej na 30 dni przed terminem
    zamierzonego podjęcia pracy.
    Pracodawca ma obowiązek dopuścić pracownicę, po zakończeniu urlopu
    wychowawczego, do pracy na stanowisku równorzędnym z zajmowanym przed
    rozpoczęciem urlopu lub na innym stanowisku odpowiadającym jej kwalifikacjom
    zawodowym, za wynagrodzeniem nie niższym od wynagrodzenia przysługującego w
    dniu podjęcia pracy na stanowisku zajmowanym przed tym urlopem.

    cytuję za http://e-prawnik.pl/

    Sprawdź też, bo może na urlopie wychowawczym będziesz mogła pobierać zasiłek
    wychowawczy? Zawsze to parę groszy więcej.
    Zasiłek wychowawczy nie jest świadczeniem ubezpieczeniowym, lecz socjalnym,
    finansowanym z budżetu państwa. Przysługuje osobie korzystającej z urlopu
    wychowawczego z tytułu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem.
    Przysługuje przez okres 24 miesięcy - w przypadku osoby zamężnej, 36
    miesięcy - jeżeli opieka sprawowana jest nad więcej niż jednym dzieckiem
    urodzonym przy jednym porodzie albo jest to osoba samotnie wychowująca
    dziecko oraz 72 miesięcy - jeżeli opieka dotyczy dziecka chorego.
    Zasiłek wychowawczy w okresie zasiłkowym od 1 czerwca 2002 r. do 31 maja
    2003 r. przysługuje, jeżeli dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty
    548 zł.
    Od 1 czerwca 2002 r. do 31 maja 2003 r. miesięczny zasiłek wychowawczy
    wynosi:
    318,10 zł dla mężatki,
    505,80 zł dla osoby samotnie wychowującej dziecko oraz wychowującej trzecie
    i każde kolejne dziecko.
    Ustalenie prawa do zasiłku i jego wypłata następuje na pisemny wniosek osoby
    zainteresowanej. Do wniosku powinno być dołączone zaświadczenie urzędu
    skarbowego o uzyskanych dochodach oraz inne zaświadczenia i dowody niezbędne
    do ustalenia prawa do zasiłku

    polecam też linki:
    http://www2.gazeta.pl/kobieta/1,31745,845717.html?as
    =3
    http://www.edziecko.pl/alle.phtml?p=ro015

    pozdrawiam cieplutko - misiczka z Wrocławia
    moja strona wygrała, dziękuję za oddane głosy
    http://www.misiczka.republika.pl
    --
    Nie stawiaj sprawy na ostrzu noża, bo możesz ją zarżnąć