PracaGrupypl.praca.dyskusjenetykieta i savoir vivre w korespondencji z potencjalnym pracodawcą › Re: netykieta i savoir vivre w korespondencji z potencjalnym pracodawcą
    From: AKWinner <e...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: netykieta i savoir vivre w korespondencji z potencjalnym pracodawcą
    Date: Fri, 28 Jul 2006 09:52:32 +0200

    Irving Washington napisał(a):
    > Dokładnie tak - odchodzące. Odchodzą w zapomnienie dlatego, że ulegają
    > zmianom. To, co parę lat temu było nie do pomyślenia, dziś jest
    > normalne. To, co napisałaś, jest po prostu przestarzałe.
    Nie jest przestarzałe. Zasady dobrego wychowania, zasady używania
    poprawnego języka (poprawne wyrażanie się), jedzenie nożem i widelcem,
    jak i nie sikanie w miejscach publicznych pod stopy otaczających nas
    ludzi to nie są zasady przestarzałe - to są zasady uniwersalne,
    przynajmniej w naszej europejskiej kulturze (z wyjątkiem regionalizmów
    gdzie pewnie sikanie na ulicy jest mega zabawą dla Francuzów)
    Zmianom, może podlegać język, bo jest żywy, mówi nim 40 milionów osób i
    rozwija się. Co nie znaczy, że skoro wszystkie ciołki mówią "wyszłem i
    poszłem" mam tak samo mówić!

    Śmieszne było by zwracanie się do swojej mamy "Szanowna matko", ale w
    sytuacjach zawodowych zwłaszcza na początku znajomości/kontaktu nie
    powinno się spoufalać. Nie widzę powodu, by jakiś nieznany mi człowiek,
    zwoniąc do mnie pierwszy raz zwracał się per "Pani Ewo" - litości, cóż
    to za spoufalanie się?
    To samo tyczy się zwrotów Szanowni Państwo - rzadko w korespondencji
    tego używam, ale pamiętaj, że nigdy nie wiesz na kogo trafisz po drugiej
    stronie kabla... Nie wiesz, czy ta Pani ma lat 50 czy jest to sikorka 20
    letnia, która nie obrazi się za przywitanie w stylu heyah!

    > Czemu po jakimś czasie? Kontakt buduje się od pierwszej chwili a nie po
    > jakimś czasie.
    Właśnie. I wolę na początku zrobić wrażanie osoby grzecznej, a
    oficjalnej niż super wyluzowanej. Pracuję w branży, w której nieformalne
    kontakty z klientami i podwykonawcami to standard, ale nadal większość
    uważa, że na "dzień dobry" należy zachować dystans, bo nieformalne
    zwroty w pierwszym kontakcie robią po prostu nieprofesjonalne wrażenie.
    Wydaje mi się wtedy że gadam z jakimś młokosem, który nie umie się
    zachować i jego firmę skreślam z listy potencjalnych podwykonawców, czy
    współpracowników, bo istnieje prawdopodobieństwo, że może narobić mi
    "bydła" przed klientem.

    Pozdrawiam

    Ewa