PracaGrupypl.praca.dyskusje › licencja na program komputerowy

  • 11. Data: 2003-04-09 09:36:33
    Temat: Re: licencja na program komputerowy
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Wakul <W...@w...pl> napisał(a):

    > " leszek" <s...@N...gazeta.pl> wrote in message
    >
    > stworzylem program i chce udzieli na niego licencji. nie bylo umowy
    > zlecenia, bedzie umowa licencyjna.

    Nie wiem, czy rozumiesz pojęcia których używasz. "Udzielenie licencji" to
    jest po prostu umożliwienie nabywcy korzystania z programu. Zrobiłeś program,
    znajdujesz chętnego użytkownika i dajesz mu możliwośc używania programu.
    Prawa majątkowe zostają przy tobie - w dalszym ciągu jesteś właścicielem
    programu. Uzyskaną kwotę wpisujesz do deklaracji podatkowej w stosownej
    rubryce. Wydaje mi się, że w takim przypadku (podobnie jak dla umów zleceń),
    jest 50% kosztów uzyskania przychodów, ale nie jestem całkowicie pewien.

  • 12. Data: 2003-04-09 10:06:44
    Od: "kz" <n...@...mail>

    :
[...]
    Tu chyba chodzi raczej o to że oni będą sprzedawać licencje na ten program a
    on tylko im na to pozwoli.
    Jeśli tak to najlepiej napisać umowę na pośrednictwo sprzedaży z marżą dla
    sprzedającego - tyle że będzie miał trochę papierków do przerobienia...

  • 13. Data: 2003-04-09 10:08:59
    Od: "KK" <p...@g...pl>

> [...]
    zleceń),
    > jest 50% kosztów uzyskania przychodów, ale nie jestem całkowicie pewien.

    o ile rozumiem udzielenie licencji odbywa się na zasadzie kupna-sprzedaży,
    więc o kosztach uzyskania przychodu to tu będzie ciężko mówić.
    Licencje mają 22% vat.

  • 14. Data: 2003-04-09 14:47:19
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    kz <n...@...mail> napisał(a):

> [...]
    > :
    > Tu chyba chodzi raczej o to że oni będą sprzedawać licencje na ten program a

    Licencje może sprzedawać tylko posiadacz licencji. Tak w ogóle, to nie wiem
    nawet, czy licencje się sprzedaje - sprzedawać można towary albo usługi, zaś
    licencja to raczej pojecie prawne, czynność prawna.

    > Jeśli tak to najlepiej napisać umowę na pośrednictwo sprzedaży z marżą dla
    > sprzedającego - tyle że będzie miał trochę papierków do przerobienia...

    Pewnie tak, taki zwykły układ dilerski. Ale sprzedawcą jest na pewno
    posiadacz praw majątkowych.

    Nie wiem, tylko, czy kolega co wrzucił ten post w ogóle rozumie takie pojęcia
    i to jest chyba główny problem.

  • 15. Data: 2003-04-09 16:21:10
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 9 Apr 2003 14:47:19 +0000 (UTC), " leszek"
    <s...@N...gazeta.pl> zakodował:

    >Licencje może sprzedawać tylko posiadacz licencji.

    Serio? A jak ktoś jest właścicielem praw majątkowych do utworu, to nie
    może udzielać licencji?? ;)

    > Tak w ogóle, to nie wiem
    >nawet, czy licencje się sprzedaje - sprzedawać można towary albo usługi, zaś
    >licencja to raczej pojecie prawne, czynność prawna.

    Ustawa o VAT.

    Art. 4. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
    [...]
    2) usługach - rozumie się przez to:
    [...]
    e) udzielanie licencji lub upoważnianie do korzystania z licencji oraz
    przeniesienie autorskiego prawa maj?tkowego w rozumieniu przepisów
    prawa autorskiego - w odniesieniu do programu komputerowego,

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 16. Data: 2003-04-09 16:29:12
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Kaizen <x...@c...sz> napisał(a):

> [...]
    > przeniesienie autorskiego prawa maj?tkowego w rozumieniu przepisów
    > prawa autorskiego - w odniesieniu do programu komputerowego,

    Przecież tutaj sprzedawcą ma być osoba fizyczna, a nie płatnik VAT.

  • 17. Data: 2003-04-09 16:51:26
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Wed, 9 Apr 2003 16:29:12 +0000 (UTC), " leszek"
    <s...@N...gazeta.pl> zakodował:

    >Przecież tutaj sprzedawcą ma być osoba fizyczna, a nie płatnik VAT.

    Powoli dociera - licencja jest usługą w rozumieniu ustawy o VAT i
    osoba fizyczna, sprzedająca licencję (nie koniecznie udzielająca - o
    to mi chodziło w pierwszym poście w tym wątku - że można udzielać
    licencji za free i wtedy nie ma problemu) musi w tym celu założyć DG,
    albo znaleźć kogoś, kto odkupi ten program np. na podstawie umowy o
    dzieło i będzie dalej sprzedawał licencje (oVATowane).

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775

  • 18. Data: 2003-04-09 20:27:47
    Od: "WAM" <w...@w...com.pl>

    " leszek" napisał

    > Licencje może sprzedawać tylko posiadacz licencji. Tak w ogóle, to nie wiem
    > nawet, czy licencje się sprzedaje - sprzedawać można towary albo usługi, zaś
    > licencja to raczej pojecie prawne, czynność prawna.
    wiec moze PCC-1 ?

    WAM

  • 19. Data: 2003-04-10 09:50:30
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Kaizen <x...@c...sz> napisał(a):

> [...]
    > albo znaleźć kogoś, kto odkupi ten program np. na podstawie umowy o
    > dzieło i będzie dalej sprzedawał licencje (oVATowane).

    Bez wątpienia tak najlepiej - autor programu sprzedaje program (czyli prawa
    majątkowe) jakiejś firmie, ta normalnie handluje programem (to znaczy
    sprzedaje czy udziela licencje) i jakoś się tam rozlicza z autorem.

    Ale kolega z początkowego wątku chciałby inaczej - to znaczy "sprzedać" komuś
    prawo do sprzedawania licencji, ale sam chciałby zostać w dalszym ciągu
    posiadaczem programu (czyli praw majątkowych) i pewnie w domysle mieć prawo
    do zrobieniu podobnego dilu z następną firmą. I jeszcze chciałby nie zapłacić
    podatku. Obawiam się jednak, że tak się nie da, lajf is brutal i pełen
    zasadzkas.