PracaGrupypl.praca.dyskusje › kilka pytan

  • 1. Data: 2004-10-05 15:30:44
    Temat: kilka pytan
    Od: silent bob <s...@o...pl>

    Czesc.

    Obecnie posiadam umowe o prace na okres 5 lat.
    Pracodawca chce zmienic mi na umowe zlecenie.
    Jakie sa minusy takiego rozwiazanie (dla mnie)?

    Czy jesli nie podpisze nowej umowy, i zostane zwolniony
    przysluguje mi prawo do zasilku? (pracuje juz ponad rok)

    Czy po zwolnieniu z umowy zlecenia przysluguje mi prawo do zasilku?

    Czy na umowie zleceniu pracodawca placi zus, czy ten okres liczy sie
    do stazu pracy i czy zarabiam na swoja emeryture?

    Podobno ostatnio zmienily sie przepisy i pracownik ma wiecej praw
    na umowie zleceniu (tak nam to tlumacza:)

  • 2. Data: 2004-10-05 15:52:59
    Temat: Re: kilka pytan
    Od: "a&e" <a...@w...op.pl>

    zus placa taki sam....ale rozwaz, ze kredyciku mozesz w banku nie dostac, to
    w wiekszosci przywilej dla zatrudnionych na umowe o prace....
    jak z zasilkiem nie wiem....
    no i urlopu nie bedzie....
    korzysci wiecej na pewno jest z zatrudnienia na umowe o prace.......

    pozdrawiam

    Ewa (Kraków)
    www.republika.pl/ewa_pasinska

  • 3. Data: 2004-10-05 16:37:02
    Od: "Piotr Chmielewski" <k...@t...pl>

    Użytkownik "a&e" <a...@w...op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > jak z zasilkiem nie wiem....
    > no i urlopu nie bedzie....
    > korzysci wiecej na pewno jest z zatrudnienia na umowe o prace.......

    I na platne chorobowe mozna isc, i jakis tam zawsze chocby 2 tygodniowy
    okres wypowiedzenia jest...

  • 4. Data: 2004-10-05 16:37:22
    Od: gromax <g...@W...interia.pl>

    umowa o prace wynika z kodeksu pracy, umowa-zlecenie wynika z kodeksu
    cywilnego.
    zasadnicza róznica - na umowie-zleceniu nie obowiązują kwestie związane z
    KP, czyli np. urlopy, liczenie podstawy do zasiłku, liczenie podstawy
    urlopowej, zwolnienia (możesz sie umówić z pracodawcą, ale na umowach z KC
    NIE MUSI sie zgodzić), umowa taka może byc rozwiązana z dnia na dzień.
    Ale jednocześnie zyskujesz na tym, że troszke więcej dostajesz pieniążków
    "do ręki" (przy zarobkach od 2000 brutto w górę).

    Jezeli teraz zostanie rozwiązana umowa, to jeżeli to nastąpi z twojej winy
    to będziesz miał przyznane prawo do zasiłku za trzy miesiące, jeżeli będzie
    to z winy zakładu pracy to takie prawo nastąpi na bierząco.

    Po zwolnieniu z umowy-zlecenia będzie przysługiwało ci prawo do zasiłku pod
    warunkiem, że w ciagu ostatnich 18 miesięcy przez 12 pracowałeś na umowę o
    pracę (z KP). Są rejony kraju, gdzie ten wymia jest troszke krótszy ale tu
    odsyłam do szczegółowych przepisów.

    gromax

  • 5. Data: 2004-10-07 11:39:10
    Od: "Andrzej Woźniak" <w...@g...pl>

    Użytkownik "silent bob" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > Czesc.
    >
    > Obecnie posiadam umowe o prace na okres 5 lat.
    > Pracodawca chce zmienic mi na umowe zlecenie.
    > Jakie sa minusy takiego rozwiazanie (dla mnie)?

    Brak urlopu, płatnego chorobowego... W ogóle zapominasz o kodeksie pracy.;)
    Zakres Twoich obowiązków określa podpisana umowa.
    Poza tym nie pracujesz od 8.00 do 16.00, tylko musisz wykonać swoją robotę.

    > Czy jesli nie podpisze nowej umowy, i zostane zwolniony
    > przysluguje mi prawo do zasilku? (pracuje juz ponad rok)

    Przysługuje jeśli rozwiązanie następi z winy pracodawcy, oraz zarabiałeś
    minimum najniższą krajową (824 zł brutto chyba)

    > Czy po zwolnieniu z umowy zlecenia przysluguje mi prawo do zasilku?

    Tak, jeśli zleceniodawca nie będzie się migał od płacenia składek za Ciebie.
    Musisz dostarczyć do UP zestawienie opłacanych przez zleceniodawcę składek
    do ZUS. Zestawienie takie wystawia zleceniodawca. Trzeba się o nie upomnieć
    z reguły.

    > Czy na umowie zleceniu pracodawca placi zus, czy ten okres liczy sie
    > do stazu pracy i czy zarabiam na swoja emeryture?

    Na emeryturę tak.

    pozdr
    AW

  • 6. Data: 2004-10-07 11:50:18
    Od: "Andrzej Woźniak" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Andrzej Woźniak" <w...@g...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > Musisz dostarczyć do UP zestawienie opłacanych przez zleceniodawcę składek
    > do ZUS. Zestawienie takie wystawia zleceniodawca. Trzeba się o nie

    Oczywiście jeżeli na tym zleceniu zarobisz więcej niż najniższa ustawowa

    pozdr
    AW