PracaGrupypl.praca.dyskusje › jak ma żona zatrudnić męża ?

  • 11. Data: 2002-07-02 04:46:15
    Temat: Re: jak ma żona zatrudnić męża ?
    Od: "asmira" <a...@p...onet.pl>

    > a własna działalność wiąże się z dodatkowym obciążeniem ponad 600 PLN na
    > Związek Ubezpieczycieli Socjalistycznych miesięcznie co w sumie daje ponad
    > 1200, a w przypadku gdy jestem zatrudniony na pół etatu to jest dużo mniej
    a i
    > pensja idzie nie do ręki tylko w koszty a tu dupa zbita :((

    My to obeszliśmy tak: oboje pracujemy w firmie zarejestrowanej na teściową
    :))))

    pozdr.
    Asmira

  • 12. Data: 2002-07-02 06:02:04
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    > nie ja tylko moja , tfu! (przepraszam) żony księgowa po
    konsultacjach w US i ZUS

    Ależ można. Tylko jest to trochę mało opłacalne.

    CEZ

  • 13. Data: 2002-07-02 20:26:43
    Od: "Marek A. Czepil" <m...@m...to>

    Użytkownik <l...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Oboje z żoną uprawiamy tzw "wolny zawód" z tym że moja żona uprawia go pod
    > szyldem własnej działalności gospodarczej a ja działam na umowę o dzieło.
    > Z różnych powodów chciałem się zatrudnić w firmie żony (staż, zus) - i tu
    się
    > okazało że nie można :(
    >
    > czy ktoś wie jak to ominąć ?? - (tylko proszę nie piszcie "weź rozwód"
    :)):))

    Niech żona wpisze Ciebie jako pełnomocnika firmy i spokojnie wykonujesz
    swoje obowiązki.... A pieniązki przeznaczane na ZUS wpłacaj sobie na III
    filar - chyba najlepiej na tym wyjdziesz...

    Pozdrawiam
    ### Marek A. Czepil # tel. +48502 55 30 30 ###
    ### m...@m...to # GG 3244493 ###
    ### www.serwisowe.prv.pl ###

  • 14. Data: 2002-07-03 04:30:15
    Od: "Lazarus" <l...@d...pl>

    Składki na ubezpieczenia współmałżonka zatrudnionego na podstawie umowy o
    pracę
    "Prowadzę działalność gospodarczą a mój mąż jest zatrudniony na umowę o
    pracę w tej działalności (otrzymuje wynagrodzenie, które nie stanowi kosztu
    uzyskania przychodów). Zgodnie z ustawą o systemie ubezpieczeń społecznych
    współmałżonek traktowany jest jako osoba współpracująca a płatnikiem składek
    w odniesieniu do osoby współpracującej jest osoba prowadząca działalność
    gospodarczą. Jak w takich okolicz-nościach powinnam w 2000 r. rozliczać
    składki płacone za męża? Czy należy je wyka-zać w odliczeniach od dochodu w
    moim zeznaniu rocznym, czy też w zeznaniu męża poprzez ujęcie ich w PIT-11
    (w 1999 r. wykazałam je w swoim zeznaniu rocznym)? W jaki sposób należy
    odliczać składki na ubezpieczenie zdrowotne męża?"
    Zagadnienie odliczania od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym
    składek na ubezpieczenia społeczne uregulowane zostało w art. 26 ust. 1 pkt
    2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z nim podstawę
    obliczenia podatku, stanowi dochód po odliczeniu kwot zapłaconych przez
    podatnika lub potrąconych przez płatnika składek na ubezpieczenia
    emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe, określone w przepisach o
    systemie ubezpieczeń społecznych, Jeżeli nie zostały zaliczo-ne do kosztów
    uzyskania przychodów.
    Analiza tego przepisu prowadzi do wniosku, że odliczeniu od dochodu
    podlegają wszystkie zapłacone przez podatnika składki niezależnie od tego
    czy dokonywane były za pośrednictwem płatnika, czy bez jego pośrednictwa lub
    czy dotyczyły ubezpieczenia samego podatnika, czy innych osób. Inaczej
    mówiąc w odniesieniu do 2000 r. odliczeniu od dochodu podlega każda składka,
    która:
    . została fizycznie opłacona przez podatnika (tj. podatnik poniósł wydatek z
    tego tytułu),
    . naliczona została zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych,
    . nie została zaliczona przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów.
    Powyższe oznacza, że odpowiedzi na pytanie, kto i w jakim zakresie może
    odliczać składki na ubezpieczenia społeczne osoby współpracującej szukać
    należy w przepisach ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
    W stanie prawnym obowiązującym w 2000 r. uwzględniającym zmiany dokonane
    ustawą z dnia 23 grudnia 1999 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń
    społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 110, poz. 1256) składki
    na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, chorobowe i wypadkowe osób
    współpracujących finansowane są w całości ze środków osób prowadzących
    pozarolniczą działalność gospodarczą (art. 16 ust. 5a ustawy), co oznacza,
    że od 2000 r. składki te może odliczać od dochodu tylko osoba prowadząca
    działalność gospodarczą (chyba, że ujmie je w kosztach uzyskania
    przy-chodów).
    Do 30 grudnia 1999 r. osoby współpracujące zobowiązane były do finansowania
    z wła-snych środków połowy składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe
    (art. 16 ust. 1 pkt 8 ustawy) oraz całości składek na ubezpieczenie
    chorobowe (art. 16 ust. 2 ustawy), co oznacza, że w 1999 r. część składek
    odliczała od dochodu osoba współpracująca, a część osoba prowadząca
    działalność gospodarczą.
    Według podobnych zasad jak składki na ubezpieczenia społeczne odliczane są
    od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne. Stosownie do art. 27b ustawy
    o podatku dochodowym od osób fizycznych podatek obliczony zgodnie z art. 27,
    tj. według skali podatkowej, w pierwszej kolejności ulega obniżeniu o kwotę
    składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne:
    . opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym,
    . pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o
    powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym.
    Przy czym kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się
    podatek nie może przekroczyć 7.5%1 podstawy wymiaru tej składki.
    Z powyższego przepisu wynika, że ustawodawca dopuścił możliwość odliczenia
    przez podatnika każdej opłaconej bezpośrednio przez niego składki, a więc
    również za osobę współpracującą, jeżeli była ona opłacona zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym i nie przekraczała 7, 5%
    podstawy jej wymiaru.
    Skoro art. 24 ust. 9 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym
    ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz. U. Nr 28, poz. 153 ze zm.) wskazuje, że osoba
    prowadząca działalność gospodarczą oblicza, odprowadza i finansuje z
    własnych środków składkę za osobę współpracującą, to może być ona odliczona
    jedynie przez podatnika prowadzącego działalność gospodarczą.
    Powyższe uregulowania oznaczają, że w Pani przypadku w 2000 r. zarówno
    składki na ubezpieczenia społeczne jak i składki na ubezpieczenie zdrowotne
    podlegają odliczeniu od Pani dochodu i podatku z uwagi na to, że są one w
    całości przez Panią finansowane. W 1999 r. składki, które były finansowane,
    w świetle przepisów o ubezpieczeniu spo-łecznym, przez Pani męża, (czyli
    połowa składek na ubezpieczenia emerytalne i rento-we oraz całość składki na
    ubezpieczenie chorobowe) powinny zostać odliczone od do-chodu męża,
    natomiast te, które zobowiązana była finansować Pani jako osoba prowa-dząca
    działalność oraz składki na ubezpieczenie zdrowotne podlegały odliczeniu od
    Pa-ni dochodów (chyba, że zaliczono je do kosztów uzyskania przychodów) i
    podatku. Za-równo w 1999 r. jak i w 2000 r. wystawiany mężowi PIT-11 nie
    powinien zawierać kwot żadnych składek, bowiem stosownie do art. 39 ust. 1
    ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie ujmuje się w nim żadnych
    składek dotyczących podatnika czy też bezpośrednio przez niego opłaconych, a
    jedynie składki pobrane podatnikowi przez płatnika.