PracaGrupypl.praca.dyskusjeile zarabiaja polacy › Re: ile zarabiaja polacy
  • Data: 2004-10-06 07:39:48
    Temat: Re: ile zarabiaja polacy
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    >Podalem metode, ktora podobno liczy sie srednia, ze dwa posty wczesniej.
    To co zapodałeś pare postów wcześniej, to metoda przybliżania wartości
    przeciętnej przez średnią arytmetyczną, po odcięciu outlayerów, a nie
    prawidłowa metoda obliczania średniej. Jak juz wspomniełem wcześniej, żeby
    mieć jakieś pojecie o rzeczywistych wartościach przeciętnych zarobków,
    trzeba by nieco więcej wiedziec o ich rozkładzie. Mój imiennik zauwazył, że
    aż prosi się o mediane i kwartyle. Ale nawet jeżeli poprzestanie się na
    samej średniej arytmetycznej, to podanie tylko jej wartości - bez
    uwzględnienia miar dyspersji (wariancja, odchylenie standartowe) tak
    naprawdę niewiele mówi......
    Więcej na temat problemów ze średnią można poczytać na stronach:
    http://www.ibngr.edu.pl/descript/srednia_krajowa.htm
    http://www.ibngr.edu.pl/opinie/komentarz16.htm
    Były cytowane przy okazji poprzedniej dyskusj nad miarą przeciętnego
    wynagrodzenia.
    Pozdrawiam
    Paweł