PracaGrupypl.praca.dyskusjeile zarabiaja polacy › Re: ile zarabiaja polacy
  • Data: 2004-10-06 11:42:01
    Temat: Re: ile zarabiaja polacy
    Od: "Pawel A." <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    >To co podalem, to metoda, ktora zapamietalem z czytanego przed kilku lat
    >artykulu chyba we Wprost, dotyczacego oceny poziomu zycia i przewidywanego
    >rynku zbytu przez firmy konsultingowe dla firm planujacych wejscie na malo
    >znany rynek.
    >Z tego co jeszcze zapamietalem, to ze oprocz wylicznia bardziej realnej
    >sredniej zarobkow
    (...ciach...)
    >Naturalnie, glebsze metody statystyczne pewno tez sa stosowane, ale na
    >potrzby artykulu podona ten uproszczony sposob, ktory przyznam sie
    >bardziej do mnie przemawia, niz wyliczanie golej sredniej z calej proby i
    >samo zastosowanie tego odciecia wystarczyloby do zblizenia wartosci do
    >rzeczywistych z mniejszym niz obecnie bledem.

    Czyli chodziło o _przeciętne_ a nie _średnie_ dochody. Problem w tym, że te
    słowa wcale nie są tożame. Średnia arytmetyczna (bo to o niej przeważnie
    mowa) jako dobre przybliżenie wartości przeciętnej sprawdza się tylko w
    przypadku rozkładu normalnego - we wszystkich innnych obarczona jest dużym
    błędem. Z drugiej strony jest ona najłatwiejsza do obliczenia, zwłaszcza
    biobiorąc pod uwagę opisywany sposób uzyskiwania danych. "Obcięcie" górnej i
    dolnej czesci rozkładu niweluje lub zmniejsza jedynie te artefakty, które
    wynikają z warażliwości średniej art. na wartości skrajne.
    Ale i tak te informacje są niewiele warte, jeżeli nie poda sie miar
    rozproszenia. I nie jest to, bynajmniej, "głębsza statystyka" lecz raczej
    elementarz.
    Przyznam się, że strasznie mnie to wkurza, bo pokazuje, że GUS-owcy (czy
    GUSilarze :) są albo kompletnie niedouczni albo uważają innych za idiotów.
    Zresztą notoryczne utorzsamianie przez dziennikarzy średniej i przeciętnej
    poniekąd ich do tego uprawnia.....

    >Co do dalszej dyskusji wydaje mi sie, ze EOT , poniewaz chyba obaj
    >zgadzamy sie, ze obecna srednia zaklamuje dane a nie mamy wplywu, zeby to
    >zmienic.

    Z wrodzonego czepialstwa, będę się upierał, że nie "zakłamuje danych" a
    jedynie prowadzi do fałszywych wniosków.
    Jeszcze pozwolę sobie na dowcip

    - dlaczego statystyk utopił sie w stawie?
    - bo wiedział, że śednia głębokość to 1 metr i próbował przejść wpław
    .
    .
    .
    - w takim razie to był d.... nie statystyk

    Pozdrawiam
    Paweł