PracaGrupypl.praca.dyskusjegórnicy - przemyślenia w świetle dyskusji › Re: górnicy - przemyślenia w świetle dyskusji
  • Data: 2003-08-08 11:02:28
    Temat: Re: górnicy - przemyślenia w świetle dyskusji
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl> szukaj wiadomości tego autora

    Michał Gancarski <w...@e...org.pl> napisał(a):

    > Podaj wyliczenia z których wynika, że węgiel importowany np. z Niemiec

    Zlituj się, Niemcy nie eksportują węgla. W Europie Polska może importować
    węgiel z Rosji, Ukrainy i z Czech.

    > będzie droższy od naszego, po uwzględnieniu WSZYSTKICH kosztów, jakie
    ponosi
    > budżet państwa (czyli MY), a których ponosić nie musielibyśmy gdyby nie:
    > dotacje/odprawy/oddłużenia/"dokapitalizowanie"/związ
    ana z tym biurokracja.

    Nie wiem, co to są WSZYSTKIE koszty.

    Na świecie węgiel eksportuja Chiny, Kolumbia, RPA i Australia. Koszty
    dostawy do polskiego portu (Gdynia lub Świnoujście) - koszty DDP wynoszą
    około 42-45 USD, najtaniej jest chyba z RPA. W tej cenie masz FOB (koszt u
    producenta + transport do portu załadunku + koszty załadunku + odprawy
    eksportowej itd itd), CIF (fracht do portu docelowego +ubezpieczenie itp
    itd), oraz koszty w porcie docelowym: odprawa celna, rozładunek, opłaty
    portowe itp itd). Do tego masz koszt transportu do elektrowni - zależy od
    położenia. Swinoujście - Dolna Odra: 140 km, Gdańska - Warszawa 330 km,
    Gdańsk - Elektrownia Połaniec 620 km. W efekcie koszt dla eletrownik jest
    rzędu 220-240 zł za tonę - zależy od połozenia.
    W Polsce ceny regulowane dla elektrowni są rzędu 120-140 złotych. Transport -
    - zależy, na południu elektrownie są obok kopalń więc ceny nie są wysokie.

    Więc upierasz się przy tanim węglu z importu ?

    > Do ceny obecnej naszego węgla dorzuć jeszcze, prócz wymienionych, koszty
    > społeczne (i ich wymierny, finansowy aspekt) "oddłużania" kopalń, czyli
    > wszystkie zakłady współpracujące z kopalniami, których sytuacja pogorszyła
    > się, bo ich wierzytelności nagle szlag trafił. Niektóre ledwo zipią,
    > niektóre zwalniają.

    Oddłużenie dotyczy zobowiązań względemy budżetu, ZUS itp itd - nie dotyczy
    zobowiązań względem dostawców.

    Tak czy inaczej musisz uwzględnić to w cenie dotowanego,
    > nierentownego węgla. Aha, zapomniałem o tym, że z tego dotowanego, drogiego
    > węgla korzysta, jak piszesz, większość naszej gospodarki. Musisz więc
    > doliczyć dodatkowo wysokie ceny energii, a co za tym idzie niższą, od
    > możliwej, efektywność CAŁEJ w zasadzie gospodarki i standard życia
    > prywatnych odbiorców energii. Jak widzisz, z tego samego punktu wyjścia
    > doszedłem do zupełnie innych wniosków: cała gospodarka, przez swoje
    > uzależnienie i niemożność kupowania węgla tam, gdzie się jej podoba,
    dopłaca
    > do tego interesu znacznie więcej, niż ci się wydaje.

    Patrz wyżej - ceny węgla importowanego.

> [...]
    > śmiesznie wysokimi "składkami" (podatkami) na ZUS, muszą starczyć także na
    > ZUS dla górników. Nie ma żadnego powodu, dla którego górnik miałby być
    > uprzywilejowany, a którego to powodu nie można byłoby zastosować do
    dowolnie
    > wybranego obywatela tego kraju. Skoro zaś przywilej taki można,przez
    > analogię, nadać każdemu, to nie powinien wogóle istnieć. Aha, nie zaczynaj
    > mi tu, że ZUS płaci pracodawca. Google, zagadnienie: wpływ opodatkowania
    > dowolnego dobra (także pracy) na jego cenę/obciążenie po stronie zarówno

    Czy ty lubisz takie biadolenie i lamentowanie ? I co ma z tego wynikać.
    Zabrać emerytury i renty górnikom, nie płacić pensji, spuścic do Wisły,
    utopić w kopalni czy jak ?

    Sformułuj jakiś logiczny wniosek zamiast płakać nad swoją ciężką dolą.