PracaGrupypl.praca.dyskusjedziennikarz - freelancer › Re: dziennikarz - freelancer
    From: "Reduktor" <l...@t...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: dziennikarz - freelancer
    Date: 29 Aug 2006 13:14:25 -0700

    Tomasz Dębiec napisał(a):
    > Zastanawiałem się nad zjawiskiem freelance w środowisku dziennikarzy i osób
    > utrzymujących się z pisania do magazynów, prasy, portali etc. nie będąc
    > jednocześnie stałymi pracownikami żadnej redakcji. Czy można się zajmować
    > tylko tym i mieć dochód na przyzwoitym poziomie? Oczywiście pomijam znane
    > osoby, które za jeden felieton zgarniają niezły kesz :)) Czy można się
    > przebić z dobrym materiałem np: do "Polityki" będąc anonimową osobą w
    > branży?
    > Jeśli macie jakieś doświadczenia lub obserwacje dotyczące tego zjawiska będę
> [...]

    Wszystko zależy od polityki redakcji. Generalnie im większa redakcja
    i im więcej potrzeba tekstów (dzienniki i tygodniki) tym chętniej
    korzystają z autorów zewnętrznych. W miesięcznikach już jest
    gorzej a nawet jeśli sprzedasz tekst, nie masz pewności kiedy go
    opublikują i czasami na kasę trzeba czekać np. 2 miesiące. To
    jednak zależy od tego gdzie się trafi i z jakim tekstem przyjdzie.
    Można się umówić np. na pisanie stale 2-3 tekstów co miesiąc.
    Zawsze z dobrym tekstem można się przebić, do każdego tytułu.
    Nazwisko nie jest istotne ani doświadczenie, tylko to, jakie piszesz
    teksty.
    Znam kilku freelancerów. Jedni są płodni, dużo piszą, na każdy
    zadany temat (niekoniecznie jakość tekstów jest dobra) i zarabiają
    sporo kasy a inni są bardziej wybredni, wolą się związać z jedną
    redakcją. Generalnie pisze się na umowę o dzieło ale są tacy,
    którzy założyli działalność gospodarczą (wystawiają faktury).
    Wówczas jest ciężko, podatki i ZUS-y dużo kosztują i kiedy trzeba
    na to zapracować brakuje czasu by biegać po urzędach, wypełniać
    zeznania podatkowe itd.