PracaGrupypl.praca.dyskusje › dodatkowa praca zlecona przez pracodawcę na niedzielę - można odmówić ?

  • 1. Data: 2007-08-04 15:40:08
    Temat: dodatkowa praca zlecona przez pracodawcę na niedzielę - można odmówić ?
    Od: "duke" <b...@d...pl>

    Fakty :
    Pracuję od pon-pt przez 8 godz. dziennie. Pracodawca od czasu do czasu
    organizuje imprezy o charakterze komercyjnym, na których pracują zatrudnieni
    w firmie ludzie.

    płaci za to i nie ma z tym problemów, ale są to tzw. "pieniądze z
    kapelusza",czyli w żaden sposób nie dokumentowane. Pieniądze,które
    otrzymujemy, nie są rozliczane w/g czasu pracy - ot, taka stawka z księżyca
    (w miarę ok,ale gdyby policzyć nadgodziny,byłoby lepiej). Niby wszyscy są
    zadowoleni,ale...

    - czasami trzeba pojechać na imprezę w niedzielę lub sobotę, czyli czasie
    wolnym dla nas od pracy ;

    - czasem stawka nie odpowiada pracownikowi. Np. z wyliczonych nadgodzin
    wynika,że powinno to być np. 300 zł,a pracodawca proponuje 200 zł.

    Pytania :

    Czy w związku z tym,że jest to praca w czasie wolnym od godz. pracy
    ustalonych w umowie o pracę i nie jest nigdzie ona uwzględniana,a pieniądze
    wyplacane są wg. uznania pracodawcy i nigdzie nie są ewidencjonowane - można
    odmówić, twierdząc, że np. jest to niedziela / sobota i nie mamy w tym
    czasie obowiązku pracować, mamy spotkanie rodzinne, itd. lub np. stawka nie
    jest zbiezna z wyliczonymi nadgodzinami, w zw. z czym jej nie akceptujemy i
    prosimy o wyliczenie stawki wg. czasu pracy,a jeśli nie, to nie ?

    Tak się zastanawiam,że skoro sobota / niedzial to dla nas czas wolny od
    pracy , to można taką imprezę olać bez żadnych konsekwencji prawnych, jeśli
    nie akceptujemy warunków,a przyjście do takiej pracy,może byc jedynie
    dobrowolne... czy tak jest , czy nie ?

    PS. czy stawka za sobote to 1,5 x stawka godzinowa (do 22:00,a potem, 2 x),a
    w niedzielę od 0:00 do 0:00 to 2x stawka podstawowa ?

    dziękuję za porady.

  • 2. Data: 2007-08-04 15:59:46
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f926kq$qpl$1@achot.icm.edu.pl duke <b...@d...pl> pisze:

> [...]

    > nadgodzinami, w zw. z czym jej nie akceptujemy i prosimy o wyliczenie
    > stawki wg. czasu pracy,a jeśli nie, to nie ?
    Przede wszystkim należy w tej sytuacji zażądać wydania polecenia służbowego
    na piśmie, a nastepnie wyegzekwować sporządzenie odpowiedniej ewidencji
    czasu pracy i skontrolowanie jej (możesz kontrolować tylko swoją, jak każdy
    pracownik).

> [...]
    > tak jest , czy nie ? PS. czy stawka za sobote to 1,5 x stawka godzinowa
    > (do 22:00,a potem, 2 x),a w niedzielę od 0:00 do 0:00 to 2x stawka
    Z tego co piszesz wynika IMO, że po prostu czasem macie godziny nadliczbowe
    (w opisanych zasadach oczywiście nielegalnie).
    I w sobotę i w niedzielę przysługuje wam oprócz normalnego wynagrodzenia
    100% dodatku za każdą godzinę (art. 151^1 §1 pkt 1 lit. b KP oraz ew. §2
    tego art.). Ale uwaga - za nadgodziny pracodawca może udzielić czasu wolnego
    zamiast płacić.
    Dodatkowo należy zwrócić uwagę na obowiązujące limity godzin nadliczbowych i
    tu ponownie pojawia się kwestia dokumentacji czasu pracy.

    W skrócie - pracodawca robi was w konia, a wy sobie na to pozwalacie.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2007-08-04 16:11:51
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f927pd$ric$1@news.dialog.net.pl Jotte
    <t...@w...spam.wypad.polska> pisze:

    Aha, jest jeszcze inna możliwość - niech pracodawca z wami zawiera umowy
    cywilno-prawne w jakiejś odpowiedniej formie. Wówczas nie ma związku z
    zatrudnieniem w ramach umowy o pracę, a wynagrodzenie jest ustalane przez
    strony w drodze porozumienia.

    --
    Jotte

  • 4. Data: 2007-08-06 14:03:02
    Od: "Gienek" <g...@s...pl>

    Robi was gość w konia i tyle. Walka z przełożonym jest zazwyczaj bardzo ciężka i
    do niczego dobrego nie prowadzi. Najlepszym rozwiązaniem byłoby zmienić
    pracodawcę na innego bardziej normalnego.

    Żeby pracodawca został zmuszony do wypłaty wynagrodzenia w prawidłowej wysokości
    za nadgodziny to musi być ewidencja nadgodzin. Najprostrzym sposobem byłoby
    wpisanie się na liście obecności w dni które normalnie są wolne a jesteście w
    pracy.

  • 5. Data: 2007-08-06 14:25:59
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f979ml$a0c$1@inews.gazeta.pl Gienek
    <g...@s...pl> pisze:

    > Walka z przełożonym jest zazwyczaj bardzo ciężka
    Bywa ciężka. Niekoniecznie zazwyczaj.

    > i do niczego dobrego nie prowadzi.
    To zależy, co uzna się za dobre.
    Wg mnie dobrym efektem jest np. choćby pokazanie przełożonemu/pracodawcy, że
    nie może robić co i jak mu się spodoba, patrzy mu się na ręce i w razie
    czego jest się zdecydowanym dochodzić swoich praw.

    > Najlepszym rozwiązaniem
    > byłoby zmienić pracodawcę na innego bardziej normalnego.
    Czyli wiać...

    > Najprostrzym
    Najprostszym...

    --
    Jotte

  • 6. Data: 2007-08-07 12:14:18
    Od: "Gienek" <g...@s...pl>

    > Wg mnie dobrym efektem jest np. choćby pokazanie przełożonemu/pracodawcy, że
    > nie może robić co i jak mu się spodoba, patrzy mu się na ręce i w razie czego
    > jest się zdecydowanym dochodzić swoich praw.

    Całkowicie się z tobą zgadzam. Nie można pozwolić "jechać po sobie" pracodawcy
    ponieważ jeśli na to pozwolimy to napewno będzie nas wykorzystywać.

    Pozostaje tylko jedno małe ale...

    Jeżeli pracodawca będzie miał możliwość wymiany pracownika który sprawia mu
    problemy na takiego który mu tych problemów nie będzie sprawiać to pewnie
    wymieni.

    > Czyli wiać...

    Nie koniecznie. Po prostu zmienić pracę na lepszą.

    > Najprostszym...

    UPS :)

  • 7. Data: 2007-08-07 12:33:54
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f99nmo$m3l$1@inews.gazeta.pl Gienek
    <g...@s...pl> pisze:

    > Całkowicie się z tobą zgadzam.
    Cieszę się i gratuluję.

    > Nie można pozwolić "jechać po sobie"
    > pracodawcy ponieważ jeśli na to pozwolimy to napewno będzie nas
    > wykorzystywać.
    Jedno małe ale - pisze się "na pewno".

    > Pozostaje tylko jedno małe ale...
    > Jeżeli pracodawca będzie miał możliwość wymiany pracownika który sprawia
    > mu problemy na takiego który mu tych problemów nie będzie sprawiać to
    > pewnie wymieni.
    No i czego do dowodzi?

    > Nie koniecznie. Po prostu zmienić pracę na lepszą.
    Eufemizm.
    Kolejne małe ale - pisze się "niekoniecznie".

    --
    Jotte

  • 8. Data: 2007-08-07 13:01:57
    Od: "Gienek" <g...@s...pl>

    > No i czego do dowodzi?

    Chciałeś chyba napisać "to dowodzi"

    Dowodzi to tego że jeśli nie mamy innego źródła dochodu to "z pustym warczącym
    brzuchem" i płaczącymi z głodu dziećmi szybko stacimy ochotę na walkę o swoje
    prawa.

  • 9. Data: 2007-08-07 13:39:17
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:f99qg3$5c7$1@inews.gazeta.pl Gienek
    <g...@s...pl> pisze:

    > Chciałeś chyba napisać "to dowodzi"
    Tak.

    > Dowodzi to tego że jeśli nie mamy innego źródła dochodu to "z pustym
    > warczącym brzuchem" i płaczącymi z głodu dziećmi szybko stacimy ochotę
    > na walkę o swoje prawa.
    To jest sytuacja wyjątkowa i skrajna, pisałem już kiedyś o takiej.
    Wówczas jest walka o byt, obowiązują inne reguły, a właściwie jedna -
    przetrwać.

    Mimo to istnieją granice. Do czego się w takiej sytuacji posuniesz? Do
    żebractwa? Do skamlania o byle jaką pracę? Do oszustwa? Do kradzieży? Do
    zabójstwa?
    A granicę każdy może mieć w różnym miejscu, zależy od jakości konkretnej
    osoby.
    No i wreszcie - może do tej skrajnej sytuacji można było nie dopuścić,
    wcześniej myśląc i postępując dojrzale?

    --
    Jotte

  • 10. Data: 2007-08-07 13:49:25
    Od: "Gienek" <g...@s...pl>

    > wcześniej myśląc i postępując dojrzale?

    Skoro dojrzale to nie radź wszystkim na około żeby prowadzić krwawą wojnę z
    pracodawcami za wszelką cenę jeśli nie masz pojęcia jaką ci ludzie mają sytuację
    rodzinną. Jeszcze ktoś ciebie się posłucha i zostanie bez środków do życia.