PracaGrupypl.praca.dyskusjeczy pracodawca może dać wypowiedzenie umowy w trakcie choroby lub urlopu? › Re: czy pracodawca może dać wypowiedzenie umowy w trakcie choroby lub urlopu?
    From: Kaizen <x...@c...sz>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: czy pracodawca może dać wypowiedzenie umowy w trakcie choroby lub
    urlopu?
    Date: Wed, 27 Oct 2004 16:07:01 +0200

    Pięknego dnia Tue, 26 Oct 2004 13:10:35 +0200, "Support"
    <d...@h...com> zakodował:

    >Chodzi mi o to czy pracodawca może mi wypowiedzieć umowę o pracę(wysył?j?c
    >mi list do domu):
    >je?li jestem na zwolnieniu chorobowym
    >lub je?li jestem na urlopie

    Wypowiedzieć nie może przy usprawiedliwionej nieobecności (chyba, że
    bankrutuje).

    Ale jeżeli nieobecność trwa odpowiednio długo, może rozwiązać umowę
    bez wypowiedzenia. Słyszałem o ciekawym przypadku, gdy pracodawca
    posłał starego pracownika na długi (zaległy) urlop i gdy minął miesiąc
    urlopu dostarczył mu pisemko, że zwalnia go bez wypowiedzenia na
    podstawie art. 53 § 1 p. 2)

    KP
    Art. 41. Pracodawca nie może wypowiedzieć umowy o pracę w czasie
    urlopu pracownika, a także w czasie innej usprawiedliwionej
    nieobecności pracownika w pracy, jeżeli nie upłynął jeszcze okres
    uprawniający do rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia.

    Art. 41^1. § 1. W razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji
    pracodawcy, nie stosuje się przepisów art. 38, 39 i 41, ani przepisów
    szczególnych dotyczących ochrony pracowników przed wypowiedzeniem lub
    rozwiązaniem umowy o pracę.
    § 2. W razie ogłoszenia upadłości lub likwidacji pracodawcy, umowa o
    pracę zawarta na czas określony lub na czas wykonania określonej pracy
    może być rozwiązana przez każdą ze stron za dwutygodniowym
    wypowiedzeniem.

    Art. 53. § 1. Pracodawca może rozwiązać umowę o pracę bez
    wypowiedzenia:
    1) jeżeli niezdolność pracownika do pracy wskutek choroby trwa:
    a) dłużej niż 3 miesiące - gdy pracownik był zatrudniony u danego
    pracodawcy krócej niż 6 miesięcy,
    b) dłużej niż łączny okres pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i
    zasiłku - gdy pracownik był zatrudniony u danego pracodawcy co
    najmniej 6 miesięcy lub jeżeli niezdolność do pracy została
    spowodowana wypadkiem przy pracy albo chorobą zawodową;
    2) w razie usprawiedliwionej nieobecności pracownika w pracy z
    innych przyczyn niż wymienione w pkt 1, trwającej dłużej niż 1
    miesiąc.
    § 2. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia nie może nastąpić w
    razie nieobecności pracownika w pracy z powodu sprawowania opieki nad
    dzieckiem - w okresie pobierania z tego tytułu zasiłku, a w przypadku
    odosobnienia pracownika ze względu na chorobę zakaźną - w okresie
    pobierania z tego tytułu wynagrodzenia i zasiłku.
    § 3. Rozwiązanie umowy o pracę bez wypowiedzenia nie może nastąpić po
    stawieniu się pracownika do pracy w związku z ustaniem przyczyny
    nieobecności.
    § 4. Przepisy art. 36 § 11 i art. 52 § 3 stosuje się odpowiednio.
    § 5. Pracodawca powinien w miarę możliwości ponownie zatrudnić
    pracownika, który w okresie 6 miesięcy od rozwiązania umowy o pracę
    bez wypowiedzenia, z przyczyn wymienionych w § 1 i 2, zgłosi swój
    powrót do pracy niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded