PracaGrupypl.praca.dyskusje › ciąża - ile płaci pracodawca a ile ZUS

  • 1. Data: 2008-02-19 19:19:31
    Temat: ciąża - ile płaci pracodawca a ile ZUS
    Od: jerry <j...@o...pl>

    Witam,
    Żona jest w 4 miesiącu ciąży. W związku z tym, że praca jest uciążliwa
    fizycznie lekarz zasugerował że wskazane jest zwolnienie L4. Wiem, że
    przez pierwszy miesiąc płaci pracodawca 100% a potem przechodzi na
    "garnuszek" ZUS.
    Żona pracuje jako handlowiec i ma pensję łączoną tzn zasadnicza +
    prowizja od sprzedaży.
    Pytanie jest następujące:
    Pracodawca płaci średnią z ostatnich 12 miesięcy - TYLKO CZY od
    podstawy (zasadniczej) czy od całych zarobków (prowizja stanowi drugie
    tyle)??? W pracy w kadrach powiedzieli że otrzyma podstawę natomiast w
    Inspekcji Pracy że średnią od całości... Gdzie leży prawda?
    To samo pytanie jeśli chodzi o ZUS - czy płacą podstawę czy od
    prawdziwych zarobków?
    Pozdrawiam
    Krzysiek

  • 2. Data: 2008-02-19 19:25:00
    Temat: Re: ciąża - ile płaci pracodawca a ile ZUS
    Od: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@z...pl>

    Dnia Tue, 19 Feb 2008 11:19:31 -0800 (PST), jerry napisał(a):

    > Witam,
    > Żona jest w 4 miesiącu ciąży. W związku z tym, że praca jest uciążliwa
    > fizycznie lekarz zasugerował że wskazane jest zwolnienie L4.

    Druk L4 nie funkcjonuje już. Teraz jest ZUS ZLA

    > To samo pytanie jeśli chodzi o ZUS - czy płacą podstawę czy od
    > prawdziwych zarobków?

    Powinna dostawać raport imienny ZUS RMUA tam jest napisane jakie składki
    idą.

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    rozkoduj mój @ na tiny.pl: http://tiny.pl/p7bb
    http://grupy.3mam.net

  • 3. Data: 2008-02-19 19:39:23
    Od: jerry <j...@o...pl>

    On 19 Lut, 20:25, Krzysztof 'kw1618' z Warszawy
    <a...@z...pl> wrote:

    > Druk L4 nie funkcjonuje już. Teraz jest ZUS ZLA

    > Powinna dostawać raport imienny ZUS RMUA tam jest napisane jakie składki
    > idą.

    Dostaje, oczywista sprawa. tylko jak na podstawie RMUA rozszyfrować
    ile faktycznie powinna otrzymywać kasy od pracodawcy oraz ile od ZUSU
    będąc na zwolnieniu lekarskim???
    Krzysiek

  • 4. Data: 2008-02-19 20:37:02
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "jerry" <j...@o...pl> napisał w wiadomości
    f.googlegroups.com..
    .
    > Dostaje, oczywista sprawa. tylko jak na podstawie RMUA rozszyfrować
    > ile faktycznie powinna otrzymywać kasy od pracodawcy oraz ile od ZUSU
    > będąc na zwolnieniu lekarskim???

    Składki zus idą od całości, ale do wynagrodzenia chorobowego liczy
    się.... i tutaj trzeba sprawdzić jaki jest regulamin wynagradzania w
    danej firmie. Na pewno podstawa. A czy prowizja? To zależy od zapisu w
    regulaminie wynagradzania. Jeżeli jest wpis, że prowizja ulega
    pomniejszeniu, albo nie przysługuje wcale jeżeli pracownik był na
    zwolnieniu lekarskim to jest liczona. Jeżeli nie ma takiego wpisu,
    chociaż faktycznie prowizja jest zmniejszana (bo jak nie pracuje to nie
    ma prowizji) to nie liczy się jej do podstawy wynagrodzenia
    chorobowego/zasiłku zus.
    Imo to jest głupota totalna. Taki zapis w ustawie robi tylko
    zamieszanie. Powinno się brać to wszystko od czego były liczone składki
    w przeciągu ostatniego roku. Albo zrobić jakiś przelicznik od
    odprowadzonych składek. Ale... to tylko takie marzenia osób w kadrach.
    Prostota. To jest to czego w tym wszystkim brakuje.

    Odnośnie twego pytania. Jeżeli w kadrach twierdzą że tylko od podstawy -
    to im uwierz.

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --
    # od niklu # # gg - 4939629 #
    # (A. Einstein) #

  • 5. Data: 2008-02-20 06:24:06
    Od: "Sima" <p...@h...pl>

    Jak mi wiadomo, do tej pory ZUS wypłacał średnią
    z pewnego okresu czy to jest 1/2 rok czy 12 miesięcy aktualnie nie wiem.
    W każdym razie, jeżeli składki odprowadzane są od całej pensji wraz z
    prowizją
    to powinna dostać mniej więcej tyle ile do tej pory.
    Zwolnienie w ciąży jest w 100 % płatne.
    Jednak jeżeli w kadrach podają, iż płacona będzie tylko podstawa, znaczy to
    że prawdopodobnie nie odprowadzali składek,
    co wydaje mi się nie do końca zgodne z prawem.
    Wiadomo, pracownik dowiaduje się ostatni, jak musi skorzystać z jakiegoś
    świadczenia.

    Powodzenia i dużo zdrówka!
    Sima

  • 6. Data: 2008-02-20 16:09:16
    Od: "Nikiel ;-\)" <n...@p...fm>

    Użytkownik "Sima" <p...@h...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > co wydaje mi się nie do końca zgodne z prawem.
    > Wiadomo, pracownik dowiaduje się ostatni, jak musi skorzystać z

    Pleciesz głupoty :]
    To że składki są odprowadzane od całości, nie oznacza, że za zwolnienie
    lekarskie będziesz miał płacone wg tej 'całości'.

  • 7. Data: 2008-02-20 19:02:29
    Od: Kaktus <p...@h...pl>

    > Pleciesz głupoty :]
    > To że składki są odprowadzane od całości, nie oznacza, że za zwolnienie
    > lekarskie będziesz miał płacone wg tej 'całości'.

    Jesteś pewien, że nie?
    Poniżej cytat ze strony zus
    "Podstawę wymiaru zasiłku dla pracownika stanowi przeciętne miesięczne
    wynagrodzenie wypłacone za okres 12 miesięcy kalendarzowych
    poprzedzających powstanie niezdolności do pracy.

    Do ustalenia podstawy wymiaru zasiłku przysługującego z ubezpieczenia
    chorobowego przyjmuje się przychód stanowiący podstawę wymiaru składki
    na ubezpieczenie chorobowe, po odliczeniu potrąconych przez pracodawcę
    składek na ubezpieczenia społeczne. "

    Moim zdaniem liczy się od całości, od której było płacone ubezpieczenie.

    --
    Paweł Jóźwicki
    p...@h...pl

  • 8. Data: 2008-02-22 16:17:55
    Od: "Z" <a...@o...pl>

    "Nikiel ;-)" <n...@p...fm> wrote in message
> [...]
    > Prostota. To jest to czego w tym wszystkim brakuje.
    >
    > Odnośnie twego pytania. Jeżeli w kadrach twierdzą że tylko od podstawy -

    Wniosek taki - glupota jest byc w Polsce kobieta w ciazy. W Polsce to mozna
    byc gornikiem, hutnikiem lub oczywiscie politykiem. Wszystkie inne funkcje
    lepiej realizowac za granica.

    pozdr