PracaGrupypl.praca.dyskusjebadania › Re: badania
    From: Kaizen <x...@c...sz>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: badania
    Date: Fri, 05 Jul 2002 13:03:18 GMT

    Pięknego dnia Fri, 5 Jul 2002 01:47:37 +0200, "d.r.o"
    <d...@p...gazeta.pl> zakodował:

    >w przyszlym tygodniu rozpoczynam (pierwsza) prace i musze przeprowdzic
    >badania profilaktyczne oraz w sanepidzie (praca w gastronomii). Oba badania
    >sa platne, pierwsze 30, drugie 40 zl. Mam pytanie, czy pracodawca jest
    >zobowiazany pokryc koszty tych badan, czy ten zalezy to od jego dobrej woli
    >i niczego wiecej, czy tez moze istnieje taki wzniosly obyczaj, ze pracodawcy
    >raczej pokrywaja koszty badan, chociaz nie musza (w to akurat nie wierze).
    >Chcialbym miec jasnosc zanim go o cokolwiek zapytam.

    Art. 229. Par. 1. Osoba przyjmowana do pracy podlega wstępnym badaniom
    lekarskim. Wstępnym badaniom lekarskim podlegaj? ponadto pracownicy
    młodociani przenoszeni na inne stanowiska pracy i inni pracownicy
    przenoszeni na stanowiska pracy, na których występuj? czynniki
    szkodliwe dla zdrowia lub warunki uci?żliwe.
    Par. 2. Pracownik podlega okresowym badaniom lekarskim. W przypadku
    niezdolno?ci do pracy trwaj?cej dłużej niż 30 dni, spowodowanej
    chorob?, pracownik podlega ponadto kontrolnym badaniom lekarskim w
    celu ustalenia zdolno?ci do wykonywania pracy na dotychczasowym
    stanowisku.
    Par. 3. Okresowe i kontrolne badania lekarskie przeprowadza się w
    miarę możliwo?ci w godzinach pracy. Za czas niewykonywania pracy w
    zwi?zku z przeprowadzanymi badaniami pracownik zachowuje prawo do
    wynagrodzenia, a w razie przejazdu na te badania do innej miejscowo?ci
    przysługuje mu zwrot kosztów podróży według zasad obowi?zuj?cych przy
    podróżach służbowych.
    Par. 4. Pracodawca nie może dopu?cić do pracy pracownika bez
    aktualnego orzeczenia lekarskiego stwierdzaj?cego brak przeciwwskazań
    do pracy na okre?lonym stanowisku.
    Par. 5. Pracodawca zatrudniaj?cy pracowników w warunkach narażenia na
    działanie substancji i czynników rakotwórczych lub pyłów
    zwłókniaj?cych jest obowi?zany zapewnić tym pracownikom okresowe
    badania lekarskie także:
    1) po zaprzestaniu pracy w kontakcie z tymi substancjami, czynnikami
    lub pyłami,
    2) po rozwi?zaniu stosunku pracy, jeżeli zainteresowana osoba zgłosi
    wniosek o objęcie takimi badaniami.

    Par. 6. Badania, o których mowa w Par. 1, 2 i 5, s? przeprowadzane na
    koszt pracodawcy. Pracodawca ponosi ponadto inne koszty
    profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi
    na warunki pracy.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775