PracaGrupypl.praca.dyskusjeZakaz Konkurencji - jak szeroko moze byc stosowany? › Re: Zakaz Konkurencji - jak szeroko moze byc stosowany?
    From: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Zakaz Konkurencji - jak szeroko moze byc stosowany?
    Date: Wed, 9 Apr 2003 12:25:38 +0000 (UTC)

    p...@p...onet.pl napisał(a):

    > Witam
    > Mam pytanie o zastosowanie umowy o zakazie konkurencji. Z grubsza znam
    > mechanizmy i mozliwosci pracodawcy. Mam jednak dosc szczegolny przypadek.

    Jakieś to zakręcone. Przeczytaj uważnie kodeks pracy

    http://www2.gazeta.pl/praca/1,22631,459034.html#2

    § 1. W zakresie określonym w odrębnej umowie, pracownik nie może prowadzić
    działalności konkurencyjnej wobec pracodawcy ani też świadczyć pracy w ramach
    stosunku pracy lub na innej podstawie na rzecz podmiotu prowadzącego taką
    działalność (zakaz konkurencji).

    § 2. Pracodawca, który poniósł szkodę wskutek naruszenia przez pracownika
    zakazu konkurencji przewidzianego w umowie, może dochodzić od pracownika
    wyrównania tej szkody na zasadach określonych w przepisach rozdziału i w
    dziale piątym.

    Art. 1012 [Obowiązywanie zakazu] § 1. Przepis art. 101 § 1 stosuje się
    odpowiednio, gdy pracodawca i pracownik mający dostęp do szczególnie ważnych
    informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę,
    zawierają umowę o zakazie konkurencji po ustaniu stosunku pracy. W umowie
    określa się także okres obowiązywania zakazu konkurencji oraz wysokość
    odszkodowania należnego pracownikowi od pracodawcy, z zastrzeżeniem przepisów
    § 2 i 3.

    // -------------

    Z tego wynika, że w trakcie pracy obowiązuje zakaz konkurencji - czyli
    działalności i pracy u konkurencji. To jest zrozumiałe. W artykule 1 jest
    wyraźnie napisane "pracownik" - czyli osoba pozostająca w stosunku pracy.

    Natomiast artykuł 1012 dotyczy tylko sytuacji, gdy pracownik wszedł w
    posiadanie jakiś ważnych informacji, których ujawnienie naraziłoby pracodawcę
    na szkodę - czyli tego nie stosuje się automatycznie. W praktyce dotyczy to
    kadry kierowniczej, wybitnych specjalistów pracujących przy jakiś nowych
    technologiach, osob przygotowywujących kontrakty i przetargi itp itd. Jest
    raczej wykluczone, żeby to dotyczyło osoby w okresie próbnym - przecież
    takiej osoby nie wciąga się w jakieś tajemnice.

    Czyli można podpisać taką lojalkę w momencie zawierania umowy, ale to się
    stosuje tylko wtedy, gdy ktoś w trakcie pracy wszedł w posiadanie tych
    ważnych informacji. To nie jest automat. Pracodawca musi ci to uzasadnić, że
    faktycznie coś tak ważnego wiesz.

    Wymóg, żeby przez okres rok nie podejmować pracy u konkurencji, jeśli ktoś
    nie miał dostępu do ważnych informacji, jest psu na budę - mozesz to podpisać
    i wyrzucić do kosza.