PracaGrupypl.praca.dyskusje › Wymiar urlopu u nowego pracodawcy

  • 1. Data: 2004-10-12 14:42:09
    Temat: Wymiar urlopu u nowego pracodawcy
    Od: "Paweł Sz." <p...@p...onet.pl>

    Witam,

    proszę Was o pomoc bo już głupieję... od 1 grudnia zaczynam pracę u nowego
    pracodawcy, do tego czasu wykorzystam cały tegoroczny urlop. Obecnie mam
    urlop 26 dniowy. Jak będzie mi się liczył urlop od 01.01.2005 ?
    Czy według zasady "1/12 wymiaru z każdym kolejnym miesiącem", czy
    przysługiwać mi będzie od razu 26 dni ?

    --
    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 2. Data: 2004-10-12 15:07:21
    Temat: Re: Wymiar urlopu u nowego pracodawcy
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 12 Oct 2004 16:42:09 +0200, "Paweł Sz."

    >od razu 26 dni ?

    To jest prawidłowa odpowiedź.

    --
    Pozdrawiam,
    GG 2122; ICQ#: 64457775 e-mail Rot13 coded

  • 3. Data: 2004-10-12 15:50:36
    Od: gromax <g...@N...interia.pl>

    > To jest prawidłowa odpowiedź.

    nie tak do końca.
    załóżmy że w styczniu i lutym u obecnego pracodawcy bierzesz pełen wymiar
    urlopowy, a na przykład od marca zmieniasz pracę. i jak wtedy z urlopem u
    nowego pracodawcy?

    po szczegóły odsyłam do KP - artykuł 155'1 np
    http://praca.gazeta.pl/praca/1,47406,1248393.html

  • 4. Data: 2004-10-12 16:20:22
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 12 Oct 2004 17:50:36 +0200, gromax
    <g...@N...interia.pl> zakodował:

    >załóżmy że w styczniu i lutym u obecnego pracodawcy bierzesz pełen wymiar
    >urlopowy, a na przykład od marca zmieniasz pracę. i jak wtedy z urlopem u
    >nowego pracodawcy?

    Jeżeli całość weźmiesz przed zmianą pracy, to u nowego pracodawcy
    czekasz na urlop do nowego roku.

  • 5. Data: 2004-10-12 17:51:49
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    > Pięknego dnia Tue, 12 Oct 2004 16:42:09 +0200, "Paweł Sz."

    > To jest prawidłowa odpowiedź.

    Dotyczy tylko umowy na czas nieokreślony lub na czas określony co najmniej
    do 31.12.2005 r. W innych sytuacjach urlop proporcjonalny.

    Pozdrawiam

    wa

  • 6. Data: 2004-10-12 20:00:35
    Od: "Paweł Sz." <p...@U...onet.pl>

    Użytkownik "wektor" <w...@i...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Kaizen" <x...@c...sz> napisał w wiadomości

    > Dotyczy tylko umowy na czas nieokreślony lub na czas określony co najmniej
    > do 31.12.2005 r. W innych sytuacjach urlop proporcjonalny.
    Zakładam, że moja pierwsza umowa będzie najprawdopodobniej na 3 miesiące
    (okres próbny), a od 1 marca już na czas nieokreślony... jak więc to wtedy
    będzie wyglądało ? Sorki, że tak męczę, ale jet to trochę dla mnie ważne...

    --
    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 7. Data: 2004-10-13 12:12:19
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Tue, 12 Oct 2004 19:51:49 +0200, "wektor"
    <w...@i...pl> zakodował:

    >Dotyczy tylko umowy na czas nieokreślony lub na czas określony co najmniej
    >do 31.12.2005 r. W innych sytuacjach urlop proporcjonalny.

    Możesz podać podstawę prawną? Bo ja znam tylko przepis, że prawo do
    kolejnych urlopów nabywa się z kolejnym rokiem (w całości).
    Proporcjonalny urlop obowiązuje tylko dla pierwszej pracy i prac
    sezonowych.

  • 8. Data: 2004-10-14 22:17:56
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

> [...]
    > kolejnych urlopów nabywa się z kolejnym rokiem (w całości).
    > Proporcjonalny urlop obowiązuje tylko dla pierwszej pracy i prac

    Zapamiętany przez Ciebie przepis obowiązywał w czasach PRL i został
    zmieniony chyba w 1996 r.
    Podstawa prawna to aktualnie obowiązujące przepisy Kodeksu pracy (art.
    155.1).
    Należy zauważyć, że przy umowie na czas określony data ustania stosunku
    pracy jest ustalana przy zawieraniu umowy o pracę.

    Art. 155.1. § 1. W roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z
    pracownikiem uprawnionym do kolejnego urlopu, pracownikowi przysługuje
    urlop:

    1) u dotychczasowego pracodawcy - w wymiarze proporcjonalnym do okresu
    przepracowanego u tego pracodawcy w roku ustania stosunku pracy, chyba że
    przed ustaniem tego stosunku pracownik wykorzystał urlop w przysługującym
    mu lub w wyższym wymiarze,
    2) u kolejnego pracodawcy - w wymiarze:

    a) proporcjonalnym do okresu pozostałego do końca danego roku
    kalendarzowego - w razie zatrudnienia na czas nie krótszy niż do końca
    danego roku kalendarzowego,
    b) proporcjonalnym do okresu zatrudnienia w danym roku kalendarzowym - w
    razie zatrudnienia na czas krótszy niż do końca danego roku
    kalendarzowego,

    z zastrzeżeniem § 2.

    § 2. Pracownikowi, który przed ustaniem stosunku pracy w ciągu roku
    kalendarzowego wykorzystał urlop w wymiarze wyższym niż wynikający z § 1
    pkt 1, przysługuje u kolejnego pracodawcy urlop w odpowiednio niższym
    wymiarze; łączny wymiar urlopu z roku kalendarzowym nie może być jednak
    niższy niż wynikający w okresu przepracowanego w tym roku u wszystkich
    pracodawców.
    § 2.1. Przepis § 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio do pracownika
    podejmującego pracę u kolejnego pracodawcy w ciągu innego roku
    kalendarzowego niż rok, w którym ustał jego stosunek pracy z poprzednim
    pracodawcą.
    § 3. skreślony

    Art. 155.2. § 1. Przepis art. 155.1 § 1 pkt 2 stosuje się odpowiednio do
    pracownika powracającego do pracy u dotychczasowego pracodawcy w ciągu
    roku kalendarzowego po trwającym co najmniej 1 miesiąc okresie:

    1) urlopu bezpłatnego,
    2) urlopu wychowawczego,
    3) odbywania zasadniczej służby wojskowej lub jej form zastępczych,
    okresowej służby wojskowej, przeszkolenia wojskowego albo ćwiczeń
    wojskowych,
    4) tymczasowego aresztowania,
    5) odbywania kary pozbawienia wolności,
    6) nieusprawiedliwionej nieobecności w pracy.

    § 2. Jeżeli okres, o którym mowa w § 1, przypada po nabyciu przez
    pracownika prawa do urlopu w danym roku kalendarzowym, wymiar urlopu
    pracownika powracającego do pracy w ciągu tego samego roku kalendarzowego
    ulega proporcjonalnemu obniżeniu, chyba że przed rozpoczęciem tego okresu

  • 9. Data: 2004-10-14 22:30:55
    Od: "wektor" <w...@i...pl>

    Witam,

    Jeżeli pierwsza umowa o pracę u nowego pracodawcy będzie na okres próbny
    (lub czas określony) 01.12.2004-28.02.2005, to w dniu 01.01.2005 r.
    nabędziesz prawo do urlopu proporcjonalnego 2/12 x 26 dni = 5 dni (po
    zaokrągleniu, zawsze w górę).

    Jeżeli od 01.03.2005 r. zostanie zawarta następna umowa o pracę - na czas
    nieokreślony lub na czas określony co najmniej do 31.12.2005 r. - to
    01.03.2005 r. nabędziesz prawo do pozostałej części urlopu wypoczynkowego,
    czyli do 21 dni.

    Jednak termin wykorzystania urlopu wypoczynkowego zależy od pracodawcy,
    ponieważ pracodawca udziela urlopu wypoczynkowego.

    Pozdrawiam

    wa

  • 10. Data: 2004-10-14 23:29:29
    Od: Kaizen <x...@c...sz>

    Pięknego dnia Fri, 15 Oct 2004 00:17:56 +0200, "wektor"
    <w...@i...pl> zakodował:

    >Zapamiętany przez Ciebie przepis obowiązywał w czasach PRL i został
    >zmieniony chyba w 1996 r.

    W obecnym KP:
    Art. 153.[...
    § 2. Prawo do kolejnych urlopów pracownik nabywa w każdym następnym
    roku kalendarzowym.

    >Art. 155.1. § 1. W roku kalendarzowym, w którym ustaje stosunek pracy z

    A skąd założenie, że stosunek pracy ustanie po umowie na okres próbny
    (która z definicji poprzedza inną umowę) lub na czas określony?
    Równie dobrze pracodawca może przy umowie na czas nieokreślony w
    styczniu powiedzieć, że "dostanie Pan(i) tylko 2/12 - bo nie wiem, czy
    popracujesz u mnie dłużej".