PracaGrupypl.praca.dyskusjeWspomnienia z lat '80 i początku lat '90 › Re: Wspomnienia z lat '80 i początku lat '90
    From: AMX <r...@b...cy>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Wspomnienia z lat '80 i początku lat '90
    Date: Sat, 2 Apr 2011 15:22:27 +0000 (UTC)

    On Sat, 2 Apr 2011 16:22:07 +0200, R <...@n...spam> wrote:

    > Ostatnia panika z cukrem pokazała jak łatwo manipulować tłumem. Gdyby
    > lemingi nie rzuciły się do wykupywania cukru, to ceny nie poszłyby w górę
    > tak gwałtownie. Wtedy było podobnie.

    Wtedy nie było podobnie.

    Nie rozumiem tego zamieszania z cukrem ale w gospodarce rynkowej,
    i przy swobodnym przepływie towarów, jak to głoszą
    eurobiurokraci, powinno wyglądać to tak, że właściciel sklepu ze
    stadem lemingów pod drzwiami, pragnących cukru, łapie za telefon
    i dzwoni (Czechów przepraszam za język):

    - Pane Havranek, daj me pan 10 ton cukru na dzisiaj. Płacę po 4.5
    za kg.

    No to pan Havranek, albo inny Schmidt, policzywszy że zarobi na kursie
    50 tyś. zł, odpala brykę i jedzie. Właściciel uszczęśliwia
    każdego leminga sprzedając po 5 zł i sam jest 50 tyś. zł do
    przodu.

    Szczęśliwy Leming wraca do domu ze zdobycznymi 50 kg cukru a
    Lemingowa w krzyk:

    - durniu, po co ci 50 kg cukru, przecież ty nie słodzisz,
    a ja nie piekę. A jutro trzeba zapłacić rachunek za .... Idź do
    sąsiada i zapytaj, czy nie potrzebuje cukru.

    Morał z tej bajki, drogie dzieci, jest taki: w socjaliźmie były
    pieniądze ale nie było towaru, w kapitaliźmie jest towar ale nie
    ma pieniędzy. W pierwszym było sens robić zapasy, bo zawsze można
    było wymienić towar (cukier) na towar (np. buty). W drugim,
    robienie zbędnych zapasów jest bez sensu, lepiej wydać posiadane
    pieniądze na coś bardziej pożytecznego (Lemingowa myśli: futro,
    Leming: nowy samochód).

    Bajki pisał

    AMX

    --