PracaGrupypl.praca.dyskusje › Urlop okolicznosciowy, a konczaca sie umowa i urlop wypoczynkowy

  • 1. Data: 2008-05-23 16:28:30
    Temat: Urlop okolicznosciowy, a konczaca sie umowa i urlop wypoczynkowy
    Od: Rafal M <r...@g...com>

    Witam

    Jaka jest precedura wykorzystania urlopu okolicznosciowego w sytuacji
    tego typu:

    - Umowa o prace na czas okreslony konczy sie 31 maja. Nie zostanie
    przedluzona na kolejny okres (decyzja pracownika)

    - pracodawca kieruje pracownika na urlop wypoczynkowy (tak, zeby do
    konca maja wykorzystac wszystkie dni naleznego urlopu wypoczynkowego).

    Niestety, pracownikowi w trakcie tego urlopu wypoczynkowego umiera
    czlonek rodziny w II stopniu pokrewienstwa (wiec nalezy sie 1 dzien
    urlopu okolicznosciowego).

    Jak to wszystko trzeba pozalatwiac z pracodawca?

    Przerywa sie urlop wypoczynkowy na jeden dzien (podczas ktorego
    wykorzystuje sie ten urlop okolicznosciowy) i wraca sie na urlop
    wypoczynkowy + dostaje sie ekwiwalent za 1 dzien niewykorzystanego
    urlopu wypoczynkowego?

    Pozdrawiam
    Rafal

  • 2. Data: 2008-05-23 17:40:40
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości
    b.googlegroups.com
    Rafal M <r...@g...com> pisze:

> [...]
    > wykorzystuje sie ten urlop okolicznosciowy) i wraca sie na urlop
    > wypoczynkowy + dostaje sie ekwiwalent za 1 dzien niewykorzystanego
    To interesujące zagadnienie.
    Moim zdaniem właściwe jest to, co napisałeś.
    Urlop wypoczynkowy służy wypoczynkowi, okoliczności (zdarzenie losowe)
    uprawniające do urlopu okolicznościowego uniemożliwiają jego wykorzystanie w
    tym celu. Podobnie jak choroba i ZUS-ZLA podczas urlopu wypoczynkowego nie
    powoduje, że pracownik poświęca urlop wypoczynkowy na leczenie.

    --
    Jotte

  • 3. Data: 2008-05-24 09:51:38
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Jotte pisze:
> [...]
    > wykorzystanie w tym celu. Podobnie jak choroba i ZUS-ZLA podczas urlopu
    > wypoczynkowego nie powoduje, że pracownik poświęca urlop wypoczynkowy na

    A mi się wydaje, że tu będzie odwrotnie.
    Urlop okolicznościowy nie przerywa biegu normalnego urlopu - tak jak to
    jest przy chorobie. Czyli jak w tym czasie miał normalny urlop, to po
    prostu nie skorzysta z urlopu okolicznościowego. To bardziej jest
    zwolnienie z pracy płatne, a nie zwolnienie z urlopu.
    Dla autora wątku: poszukaj w internecie. Wydaje mi się, że gdzieś kiedyś
    z podobnym przypadkiem się spotkałam tylko że to chodziło o urodzenie
    dziecka. I właśnie na ten temat się pip albo nawet sąd wypowiadał.

    --
    Pzdr.
    Nikiel ;)

  • 4. Data: 2008-05-24 19:48:38
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:g18lpl$707$1@node1.news.atman.pl Nikiel ;)
    <n...@O...poczta.fm> pisze:

    > A mi się wydaje, że tu będzie odwrotnie.
    > Urlop okolicznościowy nie przerywa biegu normalnego urlopu - tak jak to
    > jest przy chorobie.
    Bo?

    > Czyli jak w tym czasie miał normalny urlop, to po prostu nie skorzysta z
    > urlopu okolicznościowego.
    Dlaczego?

    > To bardziej jest zwolnienie z pracy płatne, a nie zwolnienie z urlopu.
    Nie ma czegoś takiego jak zwolnienie z urlopu. Pracownik jest na urlopie
    wypoczynkowym. Urlop okolicznościowy nie służy wypoczynkowi tylko
    załatwieniu spraw związanych z zaistnieniem przewidzianych okoliczności.

    --
    Jotte

  • 5. Data: 2008-05-25 16:11:01
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Jotte pisze:
    > W wiadomości news:g18lpl$707$1@node1.news.atman.pl Nikiel ;)

    > Bo?

    Bo nie przewiduje tego kodeks pracy:
    /cytat/
    Art. 165. Jeżeli pracownik nie może rozpocząć urlopu w ustalonym
    terminie z przyczyn usprawiedliwiających nieobecność w pracy, a w
    szczególności z powodu:

    1) czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby,

    2) odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,

    3) powołania na ćwiczenia wojskowe albo na przeszkolenie wojskowe
    na czas do 3 miesięcy,

    4) urlopu macierzyńskiego,

    pracodawca jest obowiązany przesunąć urlop na termin późniejszy.

    Art. 166. Część urlopu nie wykorzystaną z powodu:

    1) czasowej niezdolności do pracy wskutek choroby,

    2) odosobnienia w związku z chorobą zakaźną,

    3) odbywania ćwiczeń wojskowych albo przeszkolenia wojskowego
    przez czas do 3 miesięcy,

    4) urlopu macierzyńskiego

    pracodawca jest obowiązany udzielić w terminie późniejszym.

    /koniec cytatu, Źródło: http://www.gofin.pl/5,40,29394,40.html /

    Jest to 'katalog zamknięty', nie można do tego dopisać /z powodu
    interpretacji/ innych sytuacji, takich jak śmierć babci itp.

    > Dlaczego?

    Jw. bo takie wydarzenie nie przerywa biegu urlopu.

    > Nie ma czegoś takiego jak zwolnienie z urlopu. Pracownik jest na urlopie
    > wypoczynkowym. Urlop okolicznościowy nie służy wypoczynkowi tylko
    > załatwieniu spraw związanych z zaistnieniem przewidzianych okoliczności.

    http://www.gofin.pl/5,40,29426,2.html
    "§ 15. Pracodawca jest obowiązany *zwolnić od pracy* pracownika na czas
    obejmujący:

    1) 2 dni - w razie ślubu pracownika lub urodzenia się jego
    dziecka albo zgonu i pogrzebu małżonka pracownika lub jego dziecka,
    ojca, matki, ojczyma lub macochy,

    2) 1 dzień - w razie ślubu dziecka pracownika albo zgonu i
    pogrzebu jego siostry, brata, teściowej, teścia, babki, dziadka, a także
    innej osoby pozostającej na utrzymaniu pracownika lub pod jego
    bezpośrednią opieką."

    Wyraźnie jest napisane: "zwolnić od pracy" - a jeżeli ktoś w tym czasie
    jest na urlopie to nie można go 'zwolnić od pracy'.

    btw. jeżeli twierdzisz, że 'urlop okolicznościowy' przerywa bieg
    zwykłego urlopu to podaj podstawę prawną ;)

    --
    Nikiel ;)
    od niklu

  • 6. Data: 2008-05-25 16:22:46