PracaGrupypl.praca.dyskusje › Rysowanie na rozmowie kwalifikacyjnej...

  • 81. Data: 2005-11-28 15:12:08
    Temat: Re: Rysowanie na rozmowie kwalifikacyjnej...
    Od: "Krzysztof Stachlewski" <s...@f...pl>

    "drewnokocur" <e...@n...pl> wrote in message
    news:dmf520$291$1@inews.gazeta.pl...

> [...]
    > taki i powiedział, że wyszło to i to, na końcu łańcuszka zgubi się, czy to
    > był psycholog czy nie, a skoro test psychologiczny to pewnie był. O tym,
    > jak
    > bardzo zmodyfikuje się interpretacja aż strach pomyśleć.
    > więc chociażby metodą, aby dmuchać na zimne- nie można wypuścić tychże
    > testów do ogólnej dostępności.
    > Jeśli kogoś ten argument nie przekonuje to dochodzą regulacje prawne-
    > kwestia praw autorskich chociażby, a z drugiej strony ustawa o zawodzie
    > psychologa, która lada dzień wchodzi w życie.

    Co nie zmienia faktu, że są to metody powszechnie stosowane
    przez kuglarzy i iluzjonistów, a nie przez ludzi, którzy
    mają pretensje do traktowania psychologii tak jak nauki,
    a nie jak malarstwa.

    Stach

  • 82. Data: 2005-11-28 15:49:18
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu>

    Użytkownik "drewnokocur" <e...@n...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > istotny
    > sposób wpłynąć na opinię o psychologach.
    > Wszyscy wiemy jak bardzo modyfikuje się informacja po przekazaniu jej
    > kilka
    > czy kilkanaście razy.
    > Jeśli ktoś powie, że ktoś powiedział, że ktoś..... dał komuś test taki i
    > taki i powiedział, że wyszło to i to, na końcu łańcuszka zgubi się, czy to
    > był psycholog czy nie, a skoro test psychologiczny to pewnie był. O tym,
    > jak
    > bardzo zmodyfikuje się interpretacja aż strach pomyśleć.

    Musze przyznac, ze mnie to zupelnie nie przekonuje. Mamy przeciez takze
    lekarzy, ktorzy sa w rownym stopniu zawodem spolecznego zaufania. Nie
    ukrywaja swojej wiedzy - moge kupic ksiazke opisujaca szczegolowo sposob
    diagnozowania czegokolwiek. Zastrzezone dla nich jest tylko decydowanie o
    sposobie leczenia i wypisywanie recept, ale w przypadku testow nie mowimy
    przeciez o tym, tylko o diagnostyce. aparatura tez nie jest sprzedawana
    "tylko w kregu" - bariera jest zwykle cena. Ale jakbym miala duzo kasy i
    taki kaprys, to jako normalny obywatel moglabym sobie kupic maszyne do
    diagnozowania skladu krwi, igle, strzykawke, probowke i ksiazke z instrukcja
    obslugi. Oczywiscie nikt tego nie robi, bo ze wzgledu na koszty i niewygode
    nie ma sensu, ale teoretycznie jest to mozliwe.

    Rozne prostsze testy diagnostyczne sa sprzedawane w aptekach. Sa wsrod nich
    takie, ktore mozna by okreslic jako "niebezpieczne". Np. test ciazowy - w
    przypadku niechcianej ciazy, szok po wyniku w sytuacji braku w poblizu
    kompetentnych osob moze prowadzic do nie przemyslanych i szkodliwych
    dzialan. Ale jeszcze w zyciu nie slyszalam, zeby ktokolwiek zglaszal
    postulat wycofania z aptek tych testow.

    Przypadki, kiedy sama diagnoza moze zaszkodzic, sa rzadkie - np.
    przeswietlenie wiaze sie z zastosowaniem potencjalnie niebezpiecznego
    promieniowania. Tyle, ze w psychologii takich przypadkow nie widze. Ba,
    mnostwo gazet drukuje "psychotesty", ktore sa zabawa udajaca jakastam
    diagnoze i nie slyszalam o przypadku, zeby ktos podjal jakies szkodliwe
    dzialania po przeczytaniu wyniku takiego testu. Jedyne, co moze sie stac, to
    czlowiek moze uznac, ze cos jest z nim nie w porzadku na tyle, ze wskazana
    jest wizyta u specjalisty, co jest chyba dobrym zakonczeniem. Lekarze
    staraja sie wiedze o diagnostyce upowszechniac i co rusz sa rozne akcje
    "obejrzyj siebie, jesli wystepuja u Ciebie takie a takie objawy, mozesz miec
    to a to i wtedy zazyj ten lek albo idz do lekarza".

    Ogolne wrazenie tej tajnosci nie jest dobre, a brak przekonujacych
    uzasadnien moze w rownie duzym stopniu wplynac na opinie o psychologach :)

    I.

  • 83. Data: 2005-11-29 10:30:16
    Od: "drewnokocur" <e...@n...pl>

    wszystko racja, ale jest jedna różnica między psychologami a lekarzami
    medycyny-
    kupując test ciążowy wynik jest jasny i prosty w interpretacji a przypadku
    testu psychologicznego w żadnym wypadku.
    a miękkość tematu powoduje, że dla niektórych wydaje sie byc prosty w
    interpretacji, co kończy sie maksymalną trywialnością w najlepszym razie,
    jeśli nei przekłamaniem

    i druga sprawa, nie porównuj psychotestów z testami psychologicznymi.
    wspólny jest tylko kawałek nazwy i może troche wygląd.
    nic więcej.
    pozdr. E.

  • 84. Data: 2005-11-30 12:49:25
    Od: "Miros/law L. Baran" <b...@h...pl>

    PT Maciek Sobczyk pisze:

    [ciach -> dużo, ale nienaukowo, z podsumowaniem:]

    > Nie każdy. Kupić może dymplomowany psycholog.

    I potem się dziwić, że naukowcy mają problem z uznaniem psychologii za
    naukę.

    Jubal

    --
    [ Miros/law L Baran, baran-at-knm-org-pl, neg IQ, cert AI ] [ 0101010 is ]
    [ BOF2510053411, http://hell.pl/baran/tek/, alchemy pany! ] [ The Answer ]

    The sooner all the animals are extinct, the sooner we'll find
    their money.
    -- Ed Bluestone

  • 85. Data: 2005-11-30 14:08:48
    Od: "Immona" <c...@n...googlemailu>

> [...]
    > a miękkość tematu powoduje, że dla niektórych wydaje sie byc prosty w
    > interpretacji, co kończy sie maksymalną trywialnością w najlepszym razie,

    Coraz mniej rozumiem. Przedtem mowilas Ty albo Maciek S., ze te testy i
    sposob ich interpretacji sa opracowywane na podstawie ton danych
    statystycznych itd., jednym slowem, ze to wszystko jest naukowe. A teraz
    okazuje sie, ze nie ma algorytmu interpretacji i ze interpretacja moze
    zalezec od... od jakiej dodatkowej zdolnosci psychologa? Bo doswiadczenie w
    dziedzinach naukowych da sie ujac w zrozumialy dla innych opis - np.
    doswiadczony lekarz zauwazy, ze dany bol gardla to nie zwykly bol gardla,
    tylko cos powazniejszego, nie dzieki swojej intuicji, ale dzieki
    zaobserwowaniu jakiegos objawu, ktory mogl uciec uwadze mniej doswiadczonego
    lekarza; moze on przekazac mniej doswiadczonym lekarzom, zeby zwracali uwage
    na ten dodatkowy objaw. A wiec psycholog ma te doswiadczona wiedze, ktora
    jest doskonale przekazywalna odpowiednio zdolnemu uczniowi czy tzw.
    intuicje?

    I.

  • 86. Data: 2005-11-30 20:09:19
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    Immona napisał(a):
    A wiec psycholog ma te
    > doswiadczona wiedze, ktora jest doskonale przekazywalna odpowiednio
    > zdolnemu uczniowi czy tzw. intuicje?
    Ma wiedzę, doświadczenie etc. I jeszcze jedna ważna rzecz - diagnozy nie
    powinno się opierać na samym teście psychologicznym, tak jak lekarz nie
    opiera diagnozy tylko na informacji pacjenta że boli go gardło, tylko
    dokonuje innych czynności, które w diagnozie mogą go utwierdzić. Jest
    jedna ważna zasada, którą uczą HR-ów, trenerów biznesu, doradcow
    personalnych i psychologów(i lekarzy pewnie też, choć nie wiem): "nigdy
    nie spekuluj na dany temat. Tzn. nie stawiaj diagnozy na podstawie
    przypuszczeń, bo wowczas podejdziesz do badań subiektywnie". I to jest
    stara prawda różnych Specjalist & Friends, Managament Point, Elżbiety
    Sołtys, Katarzyny Korpolewskiej i innych, którzy psychologię
    wykorzystują narzędziowo. Stąd testy, wywiady i inne metody weryfikacji
    czegokolwiek weryfikuje się dodatkowo innymi metodami.

    pozdr.
    m.