PracaGrupypl.praca.dyskusjeRekrutacja w jezykach obcych › Re: Rekrutacja w jezykach obcych
  • Data: 2005-08-24 18:19:51
    Temat: Re: Rekrutacja w jezykach obcych
    Od: Artur Bartnicki <a...@d...eu.org> szukaj wiadomości tego autora

    "Immona" <c...@w...zpds.com.pl> pisze, co następuje:

    [10 linii ciach - AB]

    > Za ojczysty odliczam jeden. Ten, ktorym sie mowilo w domu, a jesli w
    > domu mowilo sie roznymi, to jezyk kraju, w ktorym sie mieszkalo
    > przez poczatkowa czesc zycia. [...]

    Ponieważ jesteśmy na grupie o pracy, to pozwolę sobie zauważyć, że
    jest to definicja nie tyle może zła, co z praktycznego punktu widzenia
    mało przydatna, gdyż zasadniczo omija problem. W przypadku szukania
    pracowników nikogo nie interesuje specjalnie, jakim językiem mówiło
    się przez początkową część życia. Istotne jest, jakim językiem mówi
    się w kraju, w którym się tej pracy szuka. Znajomość angielskiego w UK
    czy US albo niemieckiego w DE nie jest żadnym atutem, jest standardem
    (a jego nieznajomość jest wadą, która może być skompensowana innymi
    zaletami, ale w ogólnym bilansie funkcjonuje).

    Co więcej, nie raz spotkałem się z sytuacją, w której znajomość
    jakiegoś języka jako ojczystego nie tylko nie była ignorowana, ale
    wręcz traktowana jako atut -- np. firmy niemieckie szukające
    pracowników do oddziałów/do sprzedaży na teren krajów Europy
    Wschodniej bardzo chętnie wezmą np. Polaka, traktując jego natywną
    znajomość języka polskiego jako atut (w tym przypadku to znajomość
    niemieckiego uznaje się za oczywistość).

    --
    ---

    Historia jest to również suma tego, czego można było uniknąć.