PracaGrupypl.praca.dyskusje › Pytanie o dzieci? Jak odpowiadkac na rozmowie kwalifikacyjnej?

  • 1. Data: 2005-01-09 11:45:03
    Temat: Pytanie o dzieci? Jak odpowiadkac na rozmowie kwalifikacyjnej?
    Od: "Kamil Wojkowska" <k...@g...pl>

    No wlasnie mam 28 lat i akurat szukam pracy, dodatkowo jestem mloda mezatka.
    Czesto pojawia sie pytanie a kiedy plauje Pani dzieci? Jak jakos sensownie
    odpowiedziec na to pytanie aby nie zrazic pracodawcy ze zaraz po przyjeciu
    pojde na macierzynskie...

  • 2. Data: 2005-01-09 11:56:31
    Od: "JackEK" <s...@p...esp>

    Kamil Wojkowska wrote:
> [...]
    > jakos sensownie odpowiedziec na to pytanie aby nie zrazic pracodawcy
    > ze zaraz po przyjeciu pojde na macierzynskie...

    zawsze mozesz powiedziec ze nie planujecie dzieci z powodow niezaleznych od
    ciebie - no wiesz o co chodzi. A to czy jest to prawda, czy nie nie ma
    zadnego znaczenia - grunt zeby pracodawca uwierzyl w bajke ze nie mozesz
    miec dzieci. W przeciwnym przypadku jestem z gory skazana na porazke - 28
    letnia mloda mezatka bez dzieci - przeciez to az pachnie macierzynskim

    --
    [GA-8S655FX Ultra, P4 Prescott 3...@...6 GHz, Pentagram QC-80Cu]
    [Leadtek TDH-A400 GF6800 325/700@400/800, 2*512 MB TwinMos cl 2.5]

  • 3. Data: 2005-01-09 12:26:30
    Od: "Coinneach Odhar" <C...@m...wp.pl>

    Gdzieś z głębi "Kamil Wojkowska" <k...@g...pl>
    wypłynęło z pasją:
> [...]
    mezatka.
    > Czesto pojawia sie pytanie a kiedy plauje Pani dzieci? Jak jakos

    Po pierwsze to pytanie jest illegal - pracodawca nie może o to pytać.
    Po drugie - jeśli nie chcesz powiedzieć mu akurat tego :), kłam, co
    chcesz - nie możesz ponieść z tego tytułu żadnych konsekwencji
    (zwolnienia, przesunięcia, likwidacji stanowiska itp.). Kodeks Pracy
    zabrania dyskryminacji, a to podpada pod dyskryminację jak
    najbardziej.

    Pozdro
    Coinneach

  • 4. Data: 2005-01-09 17:16:53
    Od: Mo <l...@g...nie-smiec>

    Ktoś (JackEK, a któżby!) wyklepał:

    A dlaczego jeszcze nie masz dzieci? Kiedy je planujesz? Poza przypadkiem
    kiedy faktycznie szukasz jelenia, myślę że możesz powiedzieć prawdę, np.
    że najpierw się chcecie dorobić, albo chcesz ustabilizować swoją karierę...

> [...]
    > miec dzieci. W przeciwnym przypadku jestem z gory skazana na porazke - 28
    > letnia mloda mezatka bez dzieci - przeciez to az pachnie macierzynskim

    No bez przesady! Nie każdy pracodawca jest idiotą, a poza tym przecież
    za jakiś czas będzie jednak te dzieci chciała mieć, co powie wtedy, że
    się cud zdarzył?? Nie róbcie z ludzi kretynów!

    Pozdrawiam
    M.
    --
    Gdyż rodzaj ludzki w swej niedoli rozporządza jedną naprawdę skuteczną
    bronią [...] Nic nie może się przeciwstawić *napadowi śmiechu* (Mark Twain)

  • 5. Data: 2005-01-09 22:17:00
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:crr5fv$6tu$1@inews.gazeta.pl Kamil Wojkowska
    <k...@g...pl> pisze:

> [...]
    > jakos sensownie odpowiedziec na to pytanie aby nie zrazic pracodawcy ze
    > zaraz po przyjeciu pojde na macierzynskie...

    Pytanie jest z gatunku wyjątkowo delikatnych, a przy tym bardzo osobistych.
    Osobnik zadający takie pytanie całkiem obcej kobiecie jest chamem (no, chyba
    że lekarz...).
    Oczywiste są zresztą intencje tego pytania.
    Uważam, że w tej sytuacji dopuszczalne i usprawiedliwione jest _każde_
    kłamstwo.
    Przykłady:
    - "Przykro mi o tym mówić, ale ta sprawa mnie nie dotyczy"
    - "Niestety - nigdy"
    - "Istnieją poważne bariery natury medycznej", itp., itd.
    Po czym robić swoje.
    Poza tym, jak słusznie zauważył Coinne.....cośtam, to podpada pod KP.

    Jotte

  • 6. Data: 2005-01-10 13:38:40
    Od: "piotrr" <p...@i...pl>

    Użytkownik "Coinneach Odhar" <C...@m...wp.pl> napisał
    w wiadomości news:crr7ps$j8g$1@opal.icpnet.pl...

> [...]
    > mezatka.
    > sensownie
    >
    > Po pierwsze to pytanie jest illegal - pracodawca nie może o to pytać.

    Prawda, nie może.

> [...]
    > (zwolnienia, przesunięcia, likwidacji stanowiska itp.). Kodeks Pracy
    > zabrania dyskryminacji, a to podpada pod dyskryminację jak

    A po co? Jeśli nie chcesz odpowiedzieć to powiedz mu, że nie może o to pytać
    i nie chcesz odpowiedzieć. Wyjdziesz na zorientowaną w temacie i świadomą
    swoich praw :)
    Jak nie robi Ci to różnicy to mów prawdę (no chyba że faktycznie chcesz
    trafić jelenia :)

    Jak trafisz na kogoś kto nie uznaje prawa kobiet do rodzenia dzieci, urlopów
    macierzyńskich, wychowawczych itd. to i tak Cię nie zatrudni niezależnie od
    tego co powiesz... 28 latka niedawno po ślubie to nieakceptowalne dla niego
    ryzyko.

    pozdrawiam,
    /p

  • 7. Data: 2005-01-10 17:45:43
    Od: 'madzik' <m...@t...beztego.com>

    Jotte:

    > Oczywiste są zresztą intencje tego pytania.

    (bylam kiedys w sytuacji, ze po tym, jak moj pracodawca dowiedzial sie,
    ze zaszlam w ciaze, zwolnil mnie dyscyplinarnie, sfalszowal moje akta
    osobowe przy skladaniu ich do sadu... wiec naprawde calym sercem jestem
    po stronie 28letnich kobiet swiezo po slubie :-) ).

    Intencje sa oczywiste: chcialby wiedziec, jak dlugo bedzie mogl liczyc
    na obecnosc kobiety w pracy. Jesli to bedzie tak, ze akurat ja skonczy
    szkolic (a jesli firma powazna, to takie szkolenie nowego pracownika tez
    kosztuje, chocby czas osoby która szkoli), a ona "sobie pojdzie na
    macierzynski", to zostawi na na przynajmniej pare miesiecy " na lodzie".
    I taka jest brutalna prawda.

    Dlatego ja zrobilabym inaczej: powiedzialabym szczerze (bo tak myślę
    obecnie), ze, wg mojej wiedzy, zgodnie z polskim prawem "nie ma prawa"
    mnie o to pytac, ale mimo to moge mu odpowiedziec: że planujemy miec
    dzieci, w perspektywie kilku lat, a zajscie w ciaze teraz byloby z mojej
    strony wpadka, bo nie po to zaczynam nową ciekawą prace, zeby od razu
    musiec rezygnowac z chodzenia do niej na rzecz siedzenia w dzieckiem w
    domu (fakt, ze znajdujac nowa prace, osobiscie nie chcialabym zaczynac
    od zajscia w ciaze).
    Ze jesli bym juz nawet zaszla w ciażę, to po porodzie w ciagu paru
    miesiecy chce wrocic do pracy i mam gleboka nadzieje, ze moje miejsce
    bedzie na mnie czekało. Ze na poczatku moge wrocic na kawalek etatu, a
    czesc prac robic w domu, i stopniowo wracac na pelen etat.

> [...]
    > - "Niestety - nigdy"
    > - "Istnieją poważne bariery natury medycznej", itp., itd.

    I wlasnie dlatego pracodawcy nie maja zaufania na mlodych mezatek. Nie
    bylam nigdy pracodawca (w znaczeniu ze to _moje_ pieniadze szły na
    oplacanie czyichs pensji), ale mysle, ze bylabym mocno zła, gdybym sie
    dowiedziala, ze zostalam tak perfidnie oklamana.
    A pozniej przyjdzie jedna, ktora zgodnie z prawda powie, ze nie moze
    miec dzieci i pracodawca ją wyśmieje.

    > Po czym robić swoje.
    > Poza tym, jak słusznie zauważył Coinne.....cośtam, to podpada pod KP.

    I to upowaznia pareset tysiecy mlodych mezatek do klamania w zywe
    oczy?... Ja wiem, ze rynek ciężki, i ze pracodawcy sami sa czesto nie
    fair (bo sama tego ostro doswiadczylam), ale to nie znaczy, ze wszyscy
    maja zejsc na psy...

    --
    Magda

  • 8. Data: 2005-01-10 19:13:03
    Od: "Artur R. Czechowski" <a...@h...pl>

    On 2005-01-10, 'madzik' <m...@t...beztego.com> wrote:
> [...]
    > osobowe przy skladaniu ich do sadu... wiec naprawde calym sercem jestem
    > po stronie 28letnich kobiet swiezo po slubie :-) ).
    Jak się sprawa skończyła? Możesz podać nazwę firmy, ku przestrodze innych?

    Pozdrawiam
    Czesiu
    --
    Artur R. Czechowski <a...@h...pl>
    GCS dpu--(++) s-:-- a- C++ UL++++$ P++ L++ E--- W++$ N+(-) K- w---

  • 9. Data: 2005-01-10 20:48:10
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:cruevb$lss$1@news.onet.pl 'madzik'
    <m...@t...beztego.com> pisze:

    > I wlasnie dlatego pracodawcy nie maja zaufania na mlodych mezatek.
    Sądzę, że upraszczasz, a powody są bardziej złożone
    Z drugiej strony sama podałaś na wstępie przykład obrazujący, że młode
    mężatki nie mają powodu ufać zatrudniającym.
    Jest tu więc pewien rodzaj równowagi. Należałoby sie zastanowić, kto
    pierwszy wkroczył na tę ścieżkę. To istotne.

> [...]
    > oplacanie czyichs pensji), ale mysle, ze bylabym mocno zła, gdybym sie
    > dowiedziala, ze zostalam tak perfidnie oklamana.
    Coś Ci się mocno myli. Na ogół to pracownik przeznacza (chcąc niechcąc)
    znaczną część wypracowanych przez siebie środków na opłacenie profitów
    zatrudniającego. Na swoją pensję, podatki, ZUS-y zarobił sam.
    Taka jest idea zatrudniania pracownika.

> [...]
    > oczy?... Ja wiem, ze rynek ciężki, i ze pracodawcy sami sa czesto nie
    > fair (bo sama tego ostro doswiadczylam), ale to nie znaczy, ze wszyscy
    Gdyby zatrudniający nie zadawał niezgodnych z prawem, dyskryminujących
    pytań - miałabyś rację.
    W układzie zatrudniający-pracownik ten drugi stoi zawsze na bez porównania
    słabszej pozycji. Jeśli dopiero szuka pracy, to dysproporcja nabiera cech
    przepaści. W tej sytuacji to na zatrudniającym - jako stronie
    niejako rozdającej karty - spoczywa szczególna odpowiedzialność za
    przeprowadzanie procedur (np. rekrutacji) uczciwie i zgodnie z prawem.
    Podkreślam, że zgodnie z prawem niekoniecznie musi oznaczać uczciwie.
    W podanym przykładzie prawo (KP) zostało naruszone.
    Nagminność tego wykroczenia w kontekście ogólnych tendencji na rynku pracy
    nie tyle upoważnia, co usprawiedliwia stosowanie środków zaradczych, tu -
    wymijającej czy też nie do końca zgodnej z rzeczywistością odpowiedzi.

    Jotte

  • 10. Data: 2005-01-10 21:07:31
    Od: "Artur R. Czechowski" <a...@h...pl>

    On 2005-01-10, Jotte <t...@W...pl> wrote:
> [...]
    > Jest tu więc pewien rodzaj równowagi. Należałoby sie zastanowić, kto
    > pierwszy wkroczył na tę ścieżkę. To istotne.
    "Pszeee paaaani, to oon zaaacząąął!"

> [...]
    > znaczną część wypracowanych przez siebie środków na opłacenie profitów
    > zatrudniającego. Na swoją pensję, podatki, ZUS-y zarobił sam.
    Na swoją pensję/podatki/ZUSy zarabia wtedy, kiedy pracuje, to oczywiste.
    Kiedy jest na urlopie/zwolnieniu/whateverze nie pracuje, więc i nie zarabia.
    A pensję dostaje. Takoż składki za niego są płacone. Ciekawe z czego?
    Właściciel firmy ma własną drukarnię walorów?

    Pozdrawiam
    Czesiu
    --
    [...] ja też od czasu do czasu kupuję w knajpie małże tylko po to,
    żeby jeszcze raz się przekonać, że nadal ich nie lubię ;)