PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca na umowę o pracę a umowa o dzieło...

  • 1. Data: 2006-10-12 06:19:59
    Temat: Praca na umowę o pracę a umowa o dzieło...
    Od: Tomasz Sokólski <a...@N...pl>

    Witam.

    Pracuję w firmie na umowę o pracę - najpierw była to 1 miesięczna umowa
    na okres próbny, a następnie umowa na czas określony 1 rok. Wkrótce
    kończy mi się ta ostatnia umowa - czy mogę teraz z pracodawcą:

    a) podpisać tylko umowę o dzieło, na prace, wykonywane dotychczas także
    w ramach umowy o pracę
    b) założyć własną działalność gospodarczą i wystawiać pracodawcy
    faktury, za usługi, które dotychczas wykonywałem w ramach umowy o pracę?

    Dodam, że jest to firma z sektora prywatnego.

    Pozdrawiam i dziękuję za pomoc

  • 2. Data: 2006-10-12 06:38:49
    Temat: Re: Praca na umowę o pracę a umowa o dzieło...
    Od: "doktorynka" <nic z tego@bez.adresu.pl>

    Jezeli wczesniej pracowales na umowe o prace u tego pracodawcy (czyli, jak
    to sie urzedowo nazywa "pozostawales w stosunku pracy"), nie mozesz teraz
    swiadczyc mu uslug jako prowadzacy dzialalnosc. Takie sa przepisy. :(

  • 3. Data: 2006-10-12 06:44:22
    Od: Tomasz Sokólski <a...@N...pl>

    doktorynka napisał(a):
    > Jezeli wczesniej pracowales na umowe o prace u tego pracodawcy (czyli, jak
    > to sie urzedowo nazywa "pozostawales w stosunku pracy"), nie mozesz teraz
    > swiadczyc mu uslug jako prowadzacy dzialalnosc. Takie sa przepisy. :(

    Ale umowę o dzieło mogę podpisać bez problemu?

  • 4. Data: 2006-10-12 07:32:05
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    X-No-Archive:yes
    "doktorynka" <nic z tego@bez.adresu.pl> napisał w wiadomości

    > Jezeli wczesniej pracowales na umowe o prace u tego pracodawcy (czyli, jak
    > to sie urzedowo nazywa "pozostawales w stosunku pracy"), nie mozesz teraz
    > swiadczyc mu uslug jako prowadzacy dzialalnosc. Takie sa przepisy. :(

    A czy mogłabyś je przytoczyć?
    Naprawdę nie można świadczyć usług firmom, w których się kiedyś pracowało na
    etacie?
    Jeśli tak, to czy taki zakaz obowiazuje "dożywotnio"?

    N.

  • 5. Data: 2006-10-12 07:32:55
    Od: "Nixe" <n...@f...peel>

    X-No-Archive:yes
    Użytkownik "Tomasz Sokólski" <a...@N...pl> napisał w wiadomości

    > Ale umowę o dzieło mogę podpisać bez problemu?

    Umowę o dzieło możesz podpisać nawet w sytuacji, gdy nadal pracujesz na
    umowie o pracę.

    N.

  • 6. Data: 2006-10-12 10:32:20
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:egkmqg$gqq$1@inews.gazeta.pl Tomasz Sokólski
    <a...@N...pl> pisze:

> [...]
    > się ta ostatnia umowa - czy mogę teraz z pracodawcą:
    > a) podpisać tylko umowę o dzieło, na prace, wykonywane dotychczas także w
    Generalnie - tak.
    Pozostaje kwestia, że skoro pewne czynności wykonywałeś w ramach umowy o
    pracę, to zapewne spełniały one warunki zawarte w art. 22 § 1 KP. Jeśli to
    będą te same czynności, to wówczas zajdzie zapewne sytuacja przewidziana w
    art. 22 § 1^1 KP. No, ale jeśli Ty i pracodawca nikomu o tym nie powiecie...
    ;)

    > b) założyć własną działalność gospodarczą i wystawiać pracodawcy faktury,
    > za usługi, które dotychczas wykonywałem w ramach umowy o pracę?
    > Dodam, że jest to firma z sektora prywatnego.
    Tak, ale będziesz miał ograniczenia w wyborze formy opodatkowania (art. 9a
    ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

    Jotte

  • 7. Data: 2006-10-12 13:38:42
    Od: robbi <r...@n...frompoznan.com>

    doktorynka napisał(a):
    > Jezeli wczesniej pracowales na umowe o prace u tego pracodawcy (czyli, jak
    > to sie urzedowo nazywa "pozostawales w stosunku pracy"), nie mozesz teraz
    > swiadczyc mu uslug jako prowadzacy dzialalnosc. Takie sa przepisy. :(

    Nie do konca.
    Przepisy o ktorych mowisz dotycza ulgi w skladkach ZUS. Mozna je
    otrzymac pod warunkiem iz swiadczone uslugi nie beda identyczne z
    dotychczasowym zakresme obowiazkow.
    Np. jesli pracował jako grafik i zaklada firme graficzna ktora bedzie
    robila to samo co na etacie - nie ma prawa do ulgi.
    Zalozy firme sprzatajaca - ma prawo do ulgi.

    http://www.vat.pl/pages/i/1869.php

    W kazdym z tych wypadkow moze tez wystawic swojejmu poprzedniemu
    pracodawcy fakture.

    --
    pzdr
    robbi

  • 8. Data: 2006-10-12 13:40:20
    Od: robbi <r...@n...frompoznan.com>

    Nixe napisał(a):

    > A czy mogłabyś je przytoczyć?
    > Naprawdę nie można świadczyć usług firmom, w których się kiedyś pracowało na
    > etacie?

    Mozna. Doktorynce sie pomieszaly przepisy. ;)

    --
    pzdr
    robbi

  • 9. Data: 2006-10-13 07:41:33
    Od: "doktorynka" <nic z tego@bez.adresu.pl>

    Tomaszu, przepraszam - faktycznie nie miałam racji. Ktoś mnie samą
    wprowadził w błąd. Możesz pracować dla tego pracodawcy. Natomiast sprawdź
    dokładnie kwestię podatków, jakie będziesz musial płacić (kwestię ulg
    itd.).
    Doktorynka

  • 10. Data: 2006-10-13 10:59:15
    Od: Herbi <z...@o...pl>

    Dnia 13 paź o godzinie 09:41, na pl.praca.dyskusje, doktorynka
    napisał(a):

> [...]
    > wprowadził w błąd. Możesz pracować dla tego pracodawcy. Natomiast sprawdź
    > dokładnie kwestię podatków, jakie będziesz musial płacić (kwestię ulg

    Ze względu na UoPDoOF - nie może "handlować" z byłym, obecnym pracodawcą
    opodatkowując się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych bądź
    karty podatkowej.
    Każda czynność przeprowadzona na rzecz pracodawcy byłego (w okresie dwóch
    lat) albo obecnego z automatu "wrzuca go" na KPiR (zasady ogólne) i rodzi
    konieczność odprowadzenia "normalnego" podatku.

    --
    Herbi
    13-10-2006 12:59:09