PracaGrupypl.praca.dyskusjePraca na umowe o dzielo › Re: Praca na umowe o dzielo
    From: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Praca na umowe o dzielo
    Date: Tue, 26 Aug 2008 19:35:25 +0200

    > 1. Jesli pracuje na umowe o dzielo to pieniadze ktore dostaje od
    > zleceniodawcy sa juz opodatkowane i nie musze niczego placic?

    Na ogół tak, zwykle zleceniodawca odprowadza tzw. zaliczke na podatek
    (czyli tyle, ile powinno się zapłacić z danej umowy chyba że się
    poinformuje zleceniodawcę o innych sposobach rozliczania z fiskusem).
    Zwykle pracodawca/zleceniodawca dokonuje rozliczeń dla pierwszego progu
    podatkowego

    > 2. W jaki sposob progi podatkowe stosuja sie do zatrudnionych o dzielo?
    > Rocznie wyjdzie mi ok. 50k zl, czy w zwiazku z tym bede musial zaplacic
    > jakis dodatkowy podatek? (wlasciwie to rozszerzenie pytania 1. :)

    Dla osób fizycznych progi podatkowe są dokładnie takie same (aktualne
    możesz znaleźć np. na stronach urzędów skarbowych).
    Jak się rozliczasz rocznie, to sumowane sa twoje dochody z całego roku.
    Jeżeli jesteś w pierwszym progu i nie osiągnąłeś kwoty minimalnej,
    dostajesz zwrot całego zapłaconego podatku, jeżeli jesteś w przedziale
    <kwota minimalna, pierwszy próg> to dostajesz zwrot cześcowy (na to
    wpływ ma m.in. odległość dojeżdżania do pracy a nie tylko kwota minimalna).
    Jak wpadniesz w drugi próg podatkowy, to raczej żadnych zwrotów miec nie
    bedziesz. W takim przypadku warto przeliczyć, czy nie opłacało by ci sie
    płacić troszkę więcej kazdego miesiąca, żeby nie musiec dopłacac całości
    przy rozliczaniu rocznym

    > 3. Wiem, ze z racji tego ze jestem studentem przysluguje mi czesciowy
    > zwrot podatku. Rozumiem, ze wiosek o ten zwrot wypelnia sie razem z PITem?

    to nie wynika z bycia studentem. Z tego że jestes studentem wynika np.
    obniżenie kosztów uzyskania przychodów o składki, które (teoretycznie)
    płaci za ciebie uczelnia. Dotyczy to umów-zleceń (a nie o dzieło albo na
    mocy KP!) dla wszystkich osób ze statusem studenta.
    Jeżeli chodzi o rozliczenie z fiskusem, to nie musisz wypełniac jakiś
    specjalnych wniosków. Wypełniasz PIT i jasno wynika z niego czy masz
    nadpłatę lub niedopłatę, a tym samym jest oczywiste jakie kroki musisz
    podjąć (czy podać numer konta na jaki mają ci przesłac pieniądze czy też
    może dowód na zapłacenie kwoty wynikającej z rozliczenia)