PracaGrupypl.praca.dyskusje › Praca na umowe o dzielo

  • 1. Data: 2008-08-26 15:08:36
    Temat: Praca na umowe o dzielo
    Od: Q <u...@u...pl>

    Witam,

    Szukam po necie ale nie moge znalezc jednoznacznej odpowiedzi na moje
    pytania:

    1. Jesli pracuje na umowe o dzielo to pieniadze ktore dostaje od
    zleceniodawcy sa juz opodatkowane i nie musze niczego placic?

    2. W jaki sposob progi podatkowe stosuja sie do zatrudnionych o dzielo?
    Rocznie wyjdzie mi ok. 50k zl, czy w zwiazku z tym bede musial zaplacic
    jakis dodatkowy podatek? (wlasciwie to rozszerzenie pytania 1. :)

    3. Wiem, ze z racji tego ze jestem studentem przysluguje mi czesciowy
    zwrot podatku. Rozumiem, ze wiosek o ten zwrot wypelnia sie razem z PITem?

    dziekuje za pomoc,

  • 2. Data: 2008-08-26 17:35:21
    Temat: Re: Praca na umowe o dzielo
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > Zaraz odezwą się głosy, że na umowę o dzieło nie można pracować ;) Ale
    > to nieprawda.

    No czywiście że to nieprawda, bo umowa cywilna to jest to samo co umowa
    na mocy KP....

    umowy wynikające z KC a nie z KP to nie sa umowy o pracę a jedynie umowy
    na świadczenie odpowiednich usług. Wykonanie dzieła (czyli np. napisanie
    stronki internetowej, pomalowanie ściany) lub umowa zlecenie to nie to
    samo, co praca jako programista, z czego załózmy 100% obłożenia to
    pisanie stronki internetowej albo praca jako malarz pokojowy.

    Z jednej strony można przyjmowac to jako pieniactwo, z drugiej trzeba
    zauważyc że baardzo se te kodeksy miedzy sobą różnią. I jeszcze warto by
    było wspomnieć, że warto rozróżnić umowy o dzieło i umowy - zlecenia.

  • 3. Data: 2008-08-26 17:35:25
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > 1. Jesli pracuje na umowe o dzielo to pieniadze ktore dostaje od
    > zleceniodawcy sa juz opodatkowane i nie musze niczego placic?

    Na ogół tak, zwykle zleceniodawca odprowadza tzw. zaliczke na podatek
    (czyli tyle, ile powinno się zapłacić z danej umowy chyba że się
    poinformuje zleceniodawcę o innych sposobach rozliczania z fiskusem).
    Zwykle pracodawca/zleceniodawca dokonuje rozliczeń dla pierwszego progu
    podatkowego

    > 2. W jaki sposob progi podatkowe stosuja sie do zatrudnionych o dzielo?
    > Rocznie wyjdzie mi ok. 50k zl, czy w zwiazku z tym bede musial zaplacic
    > jakis dodatkowy podatek? (wlasciwie to rozszerzenie pytania 1. :)

    Dla osób fizycznych progi podatkowe są dokładnie takie same (aktualne
    możesz znaleźć np. na stronach urzędów skarbowych).
    Jak się rozliczasz rocznie, to sumowane sa twoje dochody z całego roku.
    Jeżeli jesteś w pierwszym progu i nie osiągnąłeś kwoty minimalnej,
    dostajesz zwrot całego zapłaconego podatku, jeżeli jesteś w przedziale
    <kwota minimalna, pierwszy próg> to dostajesz zwrot cześcowy (na to
    wpływ ma m.in. odległość dojeżdżania do pracy a nie tylko kwota minimalna).
    Jak wpadniesz w drugi próg podatkowy, to raczej żadnych zwrotów miec nie
    bedziesz. W takim przypadku warto przeliczyć, czy nie opłacało by ci sie
    płacić troszkę więcej kazdego miesiąca, żeby nie musiec dopłacac całości
    przy rozliczaniu rocznym

    > 3. Wiem, ze z racji tego ze jestem studentem przysluguje mi czesciowy
    > zwrot podatku. Rozumiem, ze wiosek o ten zwrot wypelnia sie razem z PITem?

    to nie wynika z bycia studentem. Z tego że jestes studentem wynika np.
    obniżenie kosztów uzyskania przychodów o składki, które (teoretycznie)
    płaci za ciebie uczelnia. Dotyczy to umów-zleceń (a nie o dzieło albo na
    mocy KP!) dla wszystkich osób ze statusem studenta.
    Jeżeli chodzi o rozliczenie z fiskusem, to nie musisz wypełniac jakiś
    specjalnych wniosków. Wypełniasz PIT i jasno wynika z niego czy masz
    nadpłatę lub niedopłatę, a tym samym jest oczywiste jakie kroki musisz
    podjąć (czy podać numer konta na jaki mają ci przesłac pieniądze czy też
    może dowód na zapłacenie kwoty wynikającej z rozliczenia)

  • 4. Data: 2008-08-26 18:05:56
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Q pisze:
> [...]
    > zleceniodawcy sa juz opodatkowane i nie musze niczego placic?

    Zaraz odezwą się głosy, że na umowę o dzieło nie można pracować ;)

    Tak, zwykle tak jest, że podatek odprowadza zleceniodawca.

    > 2. W jaki sposob progi podatkowe stosuja sie do zatrudnionych o dzielo?
    > Rocznie wyjdzie mi ok. 50k zl, czy w zwiazku z tym bede musial zaplacic
    > jakis dodatkowy podatek? (wlasciwie to rozszerzenie pytania 1. :)

    Progi są standardowe. Pierwszy kończy się w okolicach 44 000zł.

    > 3. Wiem, ze z racji tego ze jestem studentem przysluguje mi czesciowy
    > zwrot podatku. Rozumiem, ze wiosek o ten zwrot wypelnia sie razem z PITem?

    Zwrot podatku należy się każdemu, nie tylko studentowi. Chodzi o
    kwotę wolną od podatku. Około 570zł. Z tym że jak przekroczysz I próg,
    to kwota ta zostanie "zjedzona" przez wyższy podatek.

    --
    Pozdrawiam,
    Liwiusz

  • 5. Data: 2008-08-26 18:20:40
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Liwiusz pisze:

    > Progi są standardowe. Pierwszy kończy się w okolicach 44 000zł.

    Tak, ale to przy rozliczeniu rocznym. Bo przy umowie o dzieło/zlecenia
    pobierany jest 'standardowy' podatek 19% (w szczególnych przypadkach
    -nie tutaj- 20%), dopiero przy rozliczeniu rocznym dany osobnik się
    rozlicza dokładnie i jak wyjdzie drugi/trzeci próg to przyjdzie dopłacić
    podatek.

    Dodatkowo osoba wykonująca dzieło/zlecenie może podpaść pod VAT. Ale to
    już temat rzeka wielokrotnie przerabiany na pl.soc.prawo.podatki
    /poszukaj w archiwum: vat od umowy dzieło/.

    A w zależności od interpretacji inspektora możesz też wykonywać normalną
    działalność gospodarczą wymagajacą rejestracji itp.

    --
    Nikiel ;)
    od niklu

  • 6. Data: 2008-08-26 19:02:47
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    grom@x pisze:

> [...]
    >
    > umowy wynikające z KC a nie z KP to nie sa umowy o pracę a jedynie umowy
    > na świadczenie odpowiednich usług. Wykonanie dzieła (czyli np. napisanie

    Zatem powtórzę: można *pracować* na podstawie umowy o świadczenie
    usług. Kodeks pracy nie daje monopolu na pracę. KP daje monopol tylko na
    *bycie pracownikiem*.

    > stronki internetowej, pomalowanie ściany) lub umowa zlecenie to nie to
    > samo, co praca jako programista, z czego załózmy 100% obłożenia to
    > pisanie stronki internetowej albo praca jako malarz pokojowy.

    Kodeks pracy nie definiuje co to znaczy pracować. Zatem pracować można
    - w świetle prawa - również na podstawie innych umów. Ba, pracować można
    nawet bez umowy.

  • 7. Data: 2008-08-27 06:41:25
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    Q pisze:
    > Witam,
    >
    > Szukam po necie ale nie moge znalezc jednoznacznej odpowiedzi na moje
    > pytania:

    Slabo szukasz ...

    > 1. Jesli pracuje na umowe o dzielo to pieniadze ktore dostaje od
    > zleceniodawcy sa juz opodatkowane i nie musze niczego placic?

    juz koledzy wyjasnili

    > 2. W jaki sposob progi podatkowe stosuja sie do zatrudnionych o dzielo?
    > Rocznie wyjdzie mi ok. 50k zl, czy w zwiazku z tym bede musial zaplacic
    > jakis dodatkowy podatek? (wlasciwie to rozszerzenie pytania 1. :)

    50k netto czy brutto?

    Podatek liczymy jako 9,5%* brutto (19% i koszty uzyskania przychodu 50%)
    wiec jesli zarobisz50k brutto to masz liczony jako dochod tylko 25k, i
    od tego placisz podatek. Takwiec nie wejdziesz raczej w drugi prog
    podatkowy.

  • 8. Data: 2008-08-27 15:58:49
    Od: "grom@x" <gromax@_USUN_.interia.pl>

    > Zatem powtĂłrzÄ?: moĹźna *pracowaÄ?* na podstawie umowy o Ĺ?wiadczenie
    > usĹ?ug. Kodeks pracy nie daje monopolu na pracÄ?. KP daje monopol tylko
    > na *bycie pracownikiem*.

    masz rację i jednoczesnie jej nie masz:)
    w potocznym rozumieniu racja jest po twojej stronie jak najbardziej. Ale
    z warto to rozrózniac z punktu widzenia prawnego, bo jeżeli chcesz dalej
    rozmawiać o zaletach lub wadach, korzyściach, możliwościach itp to
    niestety się to znacznie miedzy KP a KC rózni. Chociażby masz
    odpowiedzialność, masz terminowość i wiele innych w gruncie rzeczy
    istotnych aspektów.

    > Kodeks pracy nie definiuje co to znaczy pracowaÄ?. Zatem pracowaÄ?
    > moĹźna - w Ĺ?wietle prawa - rĂłwnieĹź na podstawie innych umĂłw. Ba,
    > pracowaÄ? moĹźna nawet bez umowy.

    j.w. - zawsze bedziesz miał coś konkretnego do robienia. Przerzucanie
    czegokolwiek (papierków, ziemi), malowanie, pisanie, dzwonienie...) to
    de facto będzie wykonywanie czynności w wyniku których będzie przyznana
    jakas gratyfikacja (w końcu funkcjonuje tez pojecie pracy społecznej...)

    Imho lepiej się zastanawiac nad konkretnymi konsekwencjami a nie szukac
    dziury w całym na zasadzie "jaka będzie definicja <czegośtam>"

  • 9. Data: 2008-09-02 18:11:44
    Od: "Spirit Horse" <s...@w...pl>

> [...]
    > wiec jesli zarobisz50k brutto to masz liczony jako dochod tylko 25k, i
    > od tego placisz podatek. Takwiec nie wejdziesz raczej w drugi prog

    polemizowałbym, te 50% kosztów uzyskania
    to przy umowach przenoszących prawa autorskie,
    nie przy wszystkich umowach o dzieło jakie się trafią