PracaGrupypl.praca.dyskusje › Po co istnieje prawo do odwolania sie

  • 1. Data: 2007-11-02 14:55:40
    Temat: Po co istnieje prawo do odwolania sie
    Od: "mietek" <n...@o...pl>

    witam
    Dostałem właśnie wypowiedzenie umowy o pracę, z pouczeniem, że mogę się
    odwołać, czy może mi ktoś wyjaśnić (bo w kodeksie tego nie znalazłem), po co
    jest ta możliwość. Skoro pracodawca kogoś zwalnia, to znaczy, że nie chce by
    on dalej pracował (itd. itp.)?

  • 2. Data: 2007-11-02 15:02:20
    Temat: Re: Po co istnieje prawo do odwolania sie
    Od: Any User <u...@a...pl>

> [...]
    > jest ta możliwość. Skoro pracodawca kogoś zwalnia, to znaczy, że nie chce by

    Jest taki anachronizm, wymyślony chyba za poprzedniego ustroju, jak sąd
    pracy - dzięki niemu mierny pracownik może próbować utrudniać pracodawcy
    zwolnienie go.

    --
    Czy każdy powinien mieć prawo głosu w wyborach?
    http://pracownik.blogspot.com

  • 3. Data: 2007-11-02 15:28:10
    Od: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>

    W wiadomości news:fgfdov$f92$1@news.lublin.pl mietek <n...@o...pl>
    pisze:

> [...]
    > po co jest ta możliwość. Skoro pracodawca kogoś zwalnia, to znaczy, że
    > nie chce by on dalej pracował (itd. itp.)?
    Dokonanie wypowiedzenia albo rozwiązania umowy o prace bez wypowiedzenia
    obwarowane jest różnymi zapisami prawnymi (zależnie od sytuacji).
    Obowiązek zamieszczenia wspomnianego pouczenia wynika z art. 30 §4 KP.
    Reguła ta ma na celu ochronę pracownika, mającego najczęściej słabszą
    pozycję w układzie pracodawca-pracobiorca, a także mniejszą znajomość
    zagadnień prawnych. Służy ona zabezpieczeniu pracownika przed
    wykorzystywaniem przez pracodawcę jego pozycji.
    Przykładowo art. 30 §4 KP nakłada na pracodawcę obowiązek podania przyczyny
    wypowiedzenia (rozwiązania bez wypowiedzenia). Bywa, że przyczyna ta nie
    jest podawana w ogóle lub podaje sie przyczynę fikcyjną (niekiedy wręcz
    absurdalną). Takie (i podobne) nielegalne działania są na gruncie prawa
    pracy zaskarżalne, pracownik wobec którego je zastosowano ma możliwość
    dochodzić swych praw, zaś pracodawca ma obowiązek poinformować go o tym.
    Jest to bardzo słuszny zapis, stosowany i w innych obszarach prawa.

    --
    Jotte