PracaGrupypl.praca.dyskusjePH - umowa o dzielo ? › Re: PH - umowa o dzielo ?
  • Data: 2005-04-08 16:10:41
    Temat: Re: PH - umowa o dzielo ?
    Od: Jan Kowalski <J...@n...pisz.tu> szukaj wiadomości tego autora

    > A co sadzisz o tym, co napisal Maciek, czyli o wyzszej stalej na
    > poczatek i obnizaniu stalej czesci po tym, jak juz pracownik sie
    > rozpedzi? Wydaje mi sie to dobrym kompromisem
    A jak się ma ten kompromis do praktyki? Podwyższyć płacę zawsze możesz
    pracownikowi, ale obniżyć? Kto wyrazi zgodę na obniżenie części stałej
    pensji? Przez wypowiedzenie to robić?

    > miedzy pragnieniem poczucia bezpieczenstwa, jak ktos nie jest
    > jeszcze pewien swoich sil i motywacja, jak juz sie wkreci.
    A dawniej bywało, że za naukę się płaci. Co wydaje się logiczne na
    tyle, że nowy pracownik najczęściej kosztuje, a nie przynosi zyski.
    Nie negujesz instytucji "stażu", dlaczego więc sądzisz, że w okresie
    testowym lub wdrożeniowym należałoby komuś dawać komfort wyższych
    dochodów, jeżeli nie masz pojęcia, czy będzie mu się chciało pracować?
    Przeczy to dążeniu do szybkiego uzyskania praktycznej wiedzy,
    koniecznej do sprawnego wykonywania obowiązków (demotywacja).
    Matematyki też nie oszukasz - koszty "społeczne", czyli konieczność
    obniżenia zarobków doświadczonych pracowników dla zaspokojenia
    poczucia bezpieczeństwa niepewnych (testowanych dopiero) również będą
    mało zachęcające dla tych pierwszych. A o nich należy dbać.

    > praktyce sie z tym jeszcze nie spotkalam, za to spotkalam sie z
    > wersja odwrotna (wyzsza czesc stala i nizsza prowizja jako nagroda
    > za sukcesy w sprzedazy po jakims tam okresie).

    Tak, są takie firmy. I są potem niezbyt przyjemne stosunki w firmach
    pomiędzy "ustosunkowanymi" a "wołami roboczymi". Nie pomaga to np. w
    wewnętrznym procesie szkoleniowym. Jeśli już mówimy o stanowiskach
    związanych z płaceniem za efekty - prowizje za identyczną pracę
    powinny być identycznie naliczane. Część stała może zależeć np. od
    roli doświadczenia w wykonywanych obowiązkach (ale nie mówimy o tych,
    od których zależą prowizje, tylko w pozostałej części). Za lata
    pracy najlepszym rozwiązaniem będą gratyfikacje w rodzaju dawnej
    "wysługi lat" lub inne - poza-płacowe. Z kolei niezłą formą
    wynagradzania za sukcesy w sprzedaży (jeśli już koniecznie w
    pieniądzach) są premie długookresowe, np. kwartalne, czy roczne oraz
    przy prowizjach bieżących - systemy progowe.

    Jednak płace to tylko część właściwej polityki. Najważniejsze dla
    nowego człowieka jest uzyskanie gwarancji, że jeśli będzie się
    starał, to może być pewny dołączenia do grona starszych pracowników -
    w sensie finansowym i rozwojowym oraz poziomu akceptacji. System
    powinien być tak skonstruowany, żeby nie tylko szkolenia dawały
    efekty, ale zwłaszcza współpraca z osobami starszymi stażem. I to
    należy wymusić przez odpowiednią politykę firmy. Również kadrową.

    J.K.
    --
    ====== kilka ofert zatrudnienia: www.zapraszam.pl/praca/ ======
    1 września o 12.00 Warszawa, Meissnera 5 - otwarcie jubileuszowej