PracaGrupypl.praca.dyskusjeOgraniczenia w samozatrudnieniu - jakie akty prawne ? › Re: Ograniczenia w samozatrudnieniu - jakie akty prawne ?
    From: Mariusz Lotko <i...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Ograniczenia w samozatrudnieniu - jakie akty prawne ?
    Date: Tue, 19 Jun 2007 19:23:58 +0200

    Immona wrote:

    > Tak, ale z drugiej strony jesli masa ludzi godzi sie pracowac na czarno,
    > to nie ma mowy o "rynku pracownika". O ile inne formy umowy niz umowa
    > o prace moga byc w pewnych sytuacjach korzystniejsze dla obu stron lub
    > dla osoby wykonujacej prace, brak jakiejkolwiek umowy jest jednoznacznie
    > niekorzystny dla pracownika i swiadczy o braku jego sily przetargowej.

    Problem, który opisałaś, to nie tylko problem pracodawców, którzy nie chcą
    zatrudniać legalnie. To jest problem z pogranicza istnienia szarej strefy
    i zbyt wysokich kosztów pracy. Wyobraź sobie, że masz firmę pt. roboty
    budowlane. Zgłasza się do Ciebie kandydat, który "formalnie jest
    bezrobotny", a więc ma ubezpieczenie zdrowotne. O reszcie nie mówmy
    - nie wszyscy sięgają tak daleko w przyszłość, żeby dbać o staż pracy i
    emeryturę.
    Masz na niego budżet 2000 PLN. Jeśli zaproponujesz mu pracę legalną, to
    państwo zabierze z tego budżetu 650! A więc legalnie zaproponujesz mu 1350.
    A nielegalnie 2000. I strony dogadują się na pracę na czarno.

> [...]
    > tylko latwo znalezc prace, ale i pensja za najprostsza prace pozwala sie
    > utrzymac samodzielnie na godnym poziomie (dlatego, ze rynek tyle placi,
    > a nie dlatego, ze placa minimalna jest wysoka), a pracownikow sie
    > szanuje i inwestuje w nich. W Polsce z tym na razie slabo; mam dobre
    > porownanie, bo zyje obecnie na rynku, na ktorym jest mocna nierownowaga
    > na korzysc pracownika - moge opisac szczegoly, jesli chcesz. Ludzie z
    > Polski generalnie traktuja te opowiesci o szczegolach jak przyslowiowa
    > bajke o zelaznym wilku, przynajmniej z takimi reakcjami spotykam sie

    Ja Ci wierzę. To co się dzieje w tej chwili w Polsce to właśnie
    transformacja w tym kierunku.
    <do malkontentów>
    Tak wiem, że jeszcze nie jest tak dobrze jak na zachodzie.
    Ale będzie.
    </do malkontentów>
    Państwo wyczuło koniunkturę, wyczuło, że już nie tylko pracodawcy
    są zmuszani do DG, ale też pracownicy, pewni swej pozycji, chętniej
    się na nią decydują, bo:
    - można efektywniej zarządzać kosztami
    - można nie być naiwnym i nie liczyć na emeryturę (płacić mniej do ZUS).
    - może to być dobry zalążek większej działalności.

    I dlatego teraz uderza właśnie w tych maluczkich, którzy chcieliby uciec
    ze swoimi maluczkimi kosztami. Ta ustawa _nie_ uderza w żaden sposób
    w nieuczciwych pracodawców.

    > Nikt nie zabrania prowadzenia DG. To, co chca zwalczac, to DG
    > wystepujace w sytuacji, gdy powinna to byc umowa o prace.

    A według mnie, powinna tu istnieć wolność. Niech mi nikt nie decyduje jak
    się mam z innymi ludźmi umawiać. Dopóki żadna ze stron nie jest
    pokrzywdzona. Chyba jednak dość trudno z automatu osądzić, że ktoś
    jest pokrzywdzony.

    --
    Mariusz Lotko