PracaGrupypl.praca.dyskusjeO Adamie i nie tylko › Re: O Adamie i nie tylko
    From: "TS" <f...@o...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: O Adamie i nie tylko
    Date: Wed, 18 Dec 2002 22:31:39 +0100

    > Oszukalo Pana.

    > Sam sobie Pan odpowiedzial. Zatem sa dwa kolory, a jako obserwator
    zarejestrowal
    > Pan tylko jeden, bedacy wynikiem sumy tych dwoch.

    A jak patrzę na chleb, to widzę chleb, a nie mąkę, wodę, ...
    Wg Pana wzrok mnie oszukuje, tak?

    > "zolty" i zolty to nie to samo.

    A jaka jest różnica?

    > Badana rzecz ma obiektywne wlasciwosci. To nie obserwator decyduje o tym
    jaka
    > jest ta rzecz.

    Ogólnie tak, ale ...
    Nigdy nie możnaby o niczym nic powiedzieć, bowiem wszystko co wiemy o
    badanej rzeczy, to tylko nasze subiektywne postrzeganie. Stosowanie urządzeń
    niczego nie zmienia, bo po 1) urządzenia robią tylko to co nauczy je
    konstruktor, po 2) wyniki uzyskane "z urzadzeń" analizuje człowiek.
    Sam Pan przyznał, że gdybym wymyślił urządzenie inaczej "realizujące"
    kolory, to badanie, które sam nazwał Pan obiektywnym, okazałoby się błędne.
    Wniosek jest taki, że jeśli nigdy tak do końca nie możemy być pewni, że
    poznaliśmy obiektywne właściwości danej rzeczy, to należy przyjąć, że jest
    ona taka jak ją postrzega obserwator (przez "obserwator" rozumiem tu ogół
    wiedzy i doświadczenia).

    --
    Pozdrawiam