PracaGrupypl.praca.dyskusjeRe: Nowelizacja Kodeksu Pracy › Re: Nowelizacja Kodeksu Pracy
    From: Roman Kubik <r...@p...com.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Nowelizacja Kodeksu Pracy
    Date: 30 Jul 2002 12:31:27 GMT
    Sender: Roman Kubik <r...@f...sb.gov.pl>

    Roman Kubik <r...@p...com.pl> wrote:

    > ja nie mam pretensji ani o danie ani o niedanie podwyzki.
    > zauwazam tylko sprzecznosc w Twoich slowach:
    > 1. piszesz, ze swiatly pracodawca (za jakiego sie uwazasz) odwdziecza sie
    > _dobrym_ pracownikom placac im tyle, na ile firme stac i ze to jest oczywiste
    > z punktu widzenia ekonomicznego (a przeciez kto jak kto, ale pracodawcy, to
    > sie na ekonomii znaja)

    jeszcze dla uscislenia o ktore dokladnie slowa mi sie rozchodzi:
    cycat:
    "Jezeli pracownik jest dobry, firma dziala sprawnie, przynosi dochody.
    Pracownik wtedy dobrze zarabia, takie sa prawa ekonomii."

    nie ma takiego (o tym zarabianiu) prawa ekonomii!
    gdyby takie bylo, to Nike nie szyloby butow w Wietnamie czy tam Chinach placac
    szwaczkom USD 20 a w fabrykach w USA placac USD 2000. I tak koncern bylby
    na duzym plusie, ale ze chcial byc na wiekszym, to przeniosl fabryki tam,
    gdzie taniej.

    pracodawca placi pracownikom tyle, zeby mu sie oplacalo.
    a na oplacalnosc wplyw ma **nie tylko** pensja (koszt)
    ale i zysk wygenerowany przez pracownika (zysk)
    zysk z pracownika w duzej mierze zalezy od jego zaangazowania (czynnik ludzki)
    ale tez od organizacji jego stanowiska pracy (pracodawca), systemu premiowania/
    motywacji (pracodawca), stosowanych narzedzi (pracodawca),
    produktu (~pracodawca).
    Handlowiec jezdzacy na rowerze z plecaczkiem albo w swoim samochodzie
    z reklamowka nie jest tak wiarygodny jak przyjezdzajcy firmowym samochodem
    z firmowa elegancka teczuszka i kupa kolorowych ulotek.
    Oczywiscie ze same te gadzety nic nie znacza, ale ten sam handlowiec z nimi
    zdziala duzo wiecej niz bez nich...
    Jak widac sporo zalezy od pracodawcy.
    Czynnik ludzki zalezy znowoz od
    - sytuacji rodzinnej (niezalezne od pracodawcy)
    - predyspozycji (czlowiek)
    - zarobkow (pracodawca) / koniecznosci dorabiania (posrednio pracodawca)
    czlowiek zarabiajacy tyle, ze mu nie styka do 1go zwykle nie jest tak
    szczesliwy, jakby mogl gdyby mu stykalo. (choc piniondze to nie wszystko).

    Moim zdaniem _extremalnie_ duzo zalezy od pracodawcy, nie mozna calej winy
    za wyniki firmy zwalac na leniwych pracownikow, ktorzy w swojej masie
    nie sa idealami, ale jednak nie sa tez tacy zli, co wylazi dobrze na wierzch
    za granica, gdzie TEN SAM Polak potrafi dokonac znacznie wiecej niz tu.
    Ja dopatruje sie w tym _glownie_ roznicy w jego otoczeniu a nie w dziwnych
    przemianach zachodzacych w ludziach w chwili przekraczania granicy.

    Oczywiscie postawa praconwika tez jest niezwykle wazna, ale w dobrej firmie,
    dobrym zespole kazdemu milo sie pracuje i sam dba o to, zeby byc coraz lepszym.
    jak nie, to nikt po nim nie placze.
    Natomiast w kiepskiej firmie pracuje sie ciezko i bez minimum satysfakcji.
    Tak wiec warunki stworzyc musi pracodawca. Pracownik ma duzo mniejsze mozliwosci
    ksztaltowania realiow firmowych.

    pozdrawiam

    romekk