PracaGrupypl.praca.dyskusjeMPiPS: W Polsce nie braknie lekarzy i informatyków › Re: MPiPS: W Polsce nie braknie lekarzy i informatyków
    From: tomek <t...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: MPiPS: W Polsce nie braknie lekarzy i informatyków
    Date: Wed, 26 Jul 2006 19:56:30 +0200

    > a po co komu informatycy?
    > To jakas totalna glupota - 5 letnie studia informatyczne.

    Jako humanista i jak sam przyznajesz bez związków z informatyką trudno
    Ci będzie zrozumieć specyfikę różnych gałęzi IT. Masz totalnie wypaczone
    poglądy na ten temat, w dodatku patrzysz na zagadnienie jednostronnie.
    Dla Ciebie WebDeveloper to ktoś, kto napisał Ci sklep i jako tako
    działa, a wcale ten ktoś nie skończył studiów.
    Do tych zadań rzeczywiście studia 5-letnie nie są nikomu potrzebne ale
    też wierz mi - niewielu po 5 letnich studiach informatycznych klepie
    etatowo sklepy internetowe, to raz.

    Dwa - wystarczy, że zainteresujesz się sprawą zanim zaczniesz popisywać
    się wątpliwą wiedzą w tej dziedzinie - dowiesz się wtedy dlaczego w
    firmach takich jak ADB zatrudniani są wyłącznie absowlenci wyższych
    uczelni, a zwłaszcza poszukiwani są doktorzy. Zrozumiesz czym w firmach
    zajmują się działy R&D, a czym działy produkcyjne - i wtedy uświadomisz
    sobie, dlaczego w tych pierwszych dominują doświadczeni absolwenci, a w
    tych drugich tzw. 'klepacze kodu'.

    Już odpieram Twój i zapewne wielu innych zarzut, że ludzi którzy
    opracowują, bądź mają doczynienia z zaawansowanymi algorytmami jest
    niewielu. To po części prawda ale... Trudno jednak być zaawansowanym
    programistą bez znajomości matematyki wyższej, która rozwija twój poziom
    abstrakcji (czyli to czego Tobie brakuje). Trudno zrozumieć mechanizmy
    kompilatorów bez znajomości architektury komputera i wiedzy z zakresu
    systemów operacyjnych. Trudno pisać moduły raportowe bez wiedzy z
    zakresu statystyki. Te jak i wiele innych rzeczy wyniesiesz ze studiów
    na kierunku informatyka. Owszem jeden wyniesie, drugi nie a też
    skończy...ale to jak u ludzi.

    > Np w USA, ludzie sie specjalizuja w konkretnym zawodzie (np. web
    > developer) i nie potrzeba do tego studiow.

    Doprawdy? Jesteś w wielkim błędzie. Wróciłem z trzeciej już delegacji w
    Waszyngtonie, gdzie szkolimy integratora w jednej z naszych aplikacji.
    Współpracujemy z informatykami po amerykańskich uczelniach... wyższych.
    Popatrz, jednak po studiach...
    Zapewniam Cię, że odsetek "specjalistów" bez papieru M.D. jest
    proporcjonalny do liczby "informatyków" bez dyplomu w Polsce. Istotną
    rolę za to stanowi program nauczania.

    Kończąc tę i to za długą wypowiedź - podsumuję, że wszelkie tego typu
    dyskusje nie mają sensu z prostego powodu: studia informatyczne stanowią
    najlepszą drogę do pozyskania wiedzy potrzebnej do wykonywania tego
    zawodu. Nie stanowią jednak gwarancji, że człowiek który je ukończył
    zostanie specjalistą w swoim fachu. Prawdopodobieństwo, że stanie się
    specjalistą pomijając studia wyższe jest jednak dużo mniejsze.

    Pozdrawiam.