PracaGrupypl.praca.dyskusje"Lojalka" › Re: "Lojalka"
    From: "Robal" <a...@w...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: "Lojalka"
    Date: Fri, 2 Aug 2002 22:40:19 +0200

    Użytkownik "No Name" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:3D4A8D3F.7040703@wp.pl...

    > Rozporządzenie z dn. 12 października 1993...:
    >
    > Zobowiązanie takie ma moc prawną, a zwrot następuje w całości lub części
    > (przepisy szczegółowe). Jest to więc jeden z "droższych" dla pracownika
    > paragrafów, bo z tego co pamiętam nie limituje się kwoty od góry.
    > Szkolenie za np. $100k - mało przyjemne. Są jednak okoliczności, w
    > których można uchylić się od płacenia. Są w w/w rozporządzeniu.

    Tzw. "lojalka" czyli zobowiazanie na pismie pracownika do zwrotu kosztow
    szkolenia na wypadek rozwiazania przez niego umowy o prace jest jak
    najbardziej zgodna z przepisami prawa pracy. Z powolywanego rozporzadzenia
    ministra edukacji narodowej oraz ministra pracy i polityki socjalnej z dnia
    12 pazdziernika 1993 r w sprawie zasad i warunkow podnoszenia kwalifikacji
    zawodowych i wyksztalcenia ogolnego doroslych (Dz. U. nr 103, poz. 472) nie
    wynika nic innego. Wrecz przeciwnie. To wlasnie w jego swietle takie
    zobowiazanie jest dopuszczalne pod warunkiem, ze termin nie jest dluzszy niz
    3 lata (chyba, ze mowimy o innym rozporzadzeniu mojacym przypadkowo ta sama
    date; niestyty jego tresc nie jest mi znana). Pracodawca moze domagac sie
    zwrotu kosztow szkolenia nie tylko w przypadku rozwiazania umowy przez
    pracownika, ale takze wtedy, gdy to on zwalnia pracownika bez wypowiedzenia
    z przyczyn przez pracownika zawinionych. Na koniec sentencja wyroku Sadu
    Najwyzszego (OSNAP 1999/10/338): "Pracownik ma obowiazek zwrocic koszty
    szkolenia, gdy wynika to z uzgodnienia stron stosunku pracy".

    Tak wiec, jezeli zaproponowano lojalke tylko na 2 lata - bierz ja. "Okazja".
    Zawsze mogli zaproponowac na 3. Co do kwestii gwarancji zapewnienia wzrostu
    placy - sorry nic rozsadnego nie przychodzi mi do glowy.

    Pozdrawiam,
    Robal