PracaGrupypl.praca.dyskusje › Kończę studia i co dalej?

  • 31. Data: 2005-12-21 18:59:55
    Temat: Re: Kończę studia i co dalej?
    Od: Sławomir Szyszło <s...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 21 Dec 2005 10:38:39 +0100, "Boa" <u...@p...onet.pl>
    wklepał(-a):

    >Dwie całkiem duże ;-) międzynarodowe firmy telekomunikacyjne mające swoje
    >oddziały R&D w Polsce (Motorola Kraków, Siemens Wrocław) zatrudniają z
    >otwartymi rękoma absolwentów świeżo po studiach, którzy niekoniecznie muszą
    >mieć doświadczenie. Warunek - wyniosłeś z tych studiów naprawdę porządny
    >kawałek wiedzy o telekomunikacji (w przypadku tych firm - mobile networks),
    >który zostanie sprawdzony na rozmowie kwal.

    Ale czy oni tu tworzą coś innowacyjnego (znów powraca temat R&D), czy po prostu
    dostają robotę z zagranicy?

  • 32. Data: 2005-12-21 19:07:17
    Od: "Wujek Dobra Rada z Kraju Rad" <redakcja_v@tralala@gazeta.pl>

    > Skupiam się na nauce. Mam taką sytuację, że narazie nie muszę pracować.

    to jest bledne podejscie. popcorn wiadomo nie dla kogos po studiach IT,
    ale ten zalew ogloszen o potrzebach do działów IT i twoje pytania
    nasuwają odpowiedź że nie wiesz nic o swiecie

  • 33. Data: 2005-12-21 19:53:13
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    mIchaał napisał(a):
    > Skupiam się na nauce.
    Nauka nie jest celem samym w sobie. Nauka jest srodkiem do spokojnego,
    dostatniego zycia. Jesli masz mozliwosc - poswiec srednia, zbieraj
    czworki zamiast piatek a rownolegle pracuj. Ciezko jest znalezc prace
    ktora pozwala studentowi dostosowac godziny pracy do zajec ale mozna
    (mowie ofkoz o pracy w zawodzie a nie w pubie)
    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 34. Data: 2005-12-21 22:51:23
    Od: Michał <m...@s...net>

    Sławomir Szyszło wrote:
    > Ale czy oni tu tworzą coś innowacyjnego (znów powraca temat R&D), czy po prostu
    > dostają robotę z zagranicy?

    Otóż właśnie, siła PR jest powalająca. Abstrahując od faktu, że znajomi
    pracują w obu tych firmach i zajmują się niesamowicie "innowacyjnymi"
    sprawami, to... dziwne to trochę, że te "centra R&D" stać na
    zatrudnienie absolwentów, a nie osób z doświadczeniem naukowym, jak
    postdoców, nie? ;)

    I pojawił się w też w którymś z podobnych wątków temat CMM 5 - nie wiem,
    czy ktoś pracował w tak ściśle prowadzonym procesie, ale nic miłego w
    tym nie ma, RUP przy tym to poezja, a zamiłowanie do choćby wybranych
    praktyk metodyk agile jest niewskazane, bo przy pracy z CMM 5 łatwo
    kończy się frustracją ;).

    pozdrawiam,
    --
    mgl

  • 35. Data: 2005-12-22 08:23:25
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

> [...]
    > zamiast piatek a rownolegle pracuj. Ciezko jest znalezc prace ktora
    > pozwala studentowi dostosowac godziny pracy do zajec ale mozna (mowie

    Potwierdzam. W procesie rekrutacji mało kogo interesuje, czy masz 4.9 czy
    3.9. Jeżeli zabłyśniesz wiedzą, masz szansę na dostanie pracy niezależnie od
    wyników studiów.

    Boa.

  • 36. Data: 2005-12-22 08:26:23
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

    > Ale czy oni tu tworzą coś innowacyjnego (znów powraca temat R&D), czy po
    > prostu
    > dostają robotę z zagranicy?

    I to, i to. Zlecenia są - owszem - z centrali. Ale niezależność tych
    ośrodków jest na tyle duża, że są w stanie tworzyć zupełnie nowe rzeczy
    (produkty). Do tego istnieje możliwość patentowania pomysłów przez samych
    pracowników.

    To nie jest tak, że wszystko to jest "odtwarzanie" czy powielanie czegoś,
    kto już to zrobił "w centrali". Każdy projekt jest inny, każdy produkt -
    niepowtarzalny.

    Jeżeli dyrekcja oddziału ma w planach działalność liczoną na kilkanaście lat
    (albo i dłużej), a nie na kilka, to musi myśleć o robieniu również czegoś
    nowego, a nie tylko liczeniu na zlecenia z centrali.

    Pozdrr.,
    Boa.

  • 37. Data: 2005-12-22 08:30:36
    Od: "Boa" <u...@p...onet.pl>

> [...]
    > absolwentów, a nie osób z doświadczeniem naukowym, jak postdoców, nie? ;)

    Nie ma w tym nic dziwnego. Centra R&D zatrudniające studentów mogą mieć
    ogromną siłę i potencjał, uwierz mi. Absolwent nie ma powalającego
    doświadczenia, ale za to nie jest niczym "skażony", dlatego jego potencjał
    jest ogromny. Oczywiście absolwent z predyspozycjami.
    Jestem przekonany, że zatrudnienie specjalistów z wieloletnim doświadczeniem
    wcale nie okazałoby się znacząco lepszym rozwiązaniem niż absolwentów.
    Z tymi pracownikami zatrudnionymi, którzy przychodzą z bagażem doświadczeń,
    często bardzo trudno się współpracuje. Mają swoje przyzwyczajenia, wydaje im
    się, że pozjadali wszystkie rozumy i próbują wszystkich ustawiać. Oczywiście
    ich wiedza jest o wiele większa niż np. "dwulatków", ale nie na tyle
    większa, żeby istniała konieczność opierania się wyłącznie o nich.

    Pozdrr.,
    Boa.

  • 38. Data: 2005-12-24 08:20:06
    Od: "zasiu" <z...@n...gower.pl>

> [...]
    > naszym obecnym rynku pracy nigdy nic nie wiadomo. Bezrobocie mi raczej
    > nie grozi ale praca za 1000pln to raczej niemiła perspektywa. Mam kilka
    > pytań do osób życiowo doświadczonych :). Od czego zacząć poszukiwanie
    > pierwszej pracy żeby czegoś nie przegapić. Mam na myśli rejestracja w
    > Urzędzie Pracy (program pierwsza praca - może jakieś profity w postaci
    > darmowych szkoleń itp.), czy raczej poszukiwanie pracy na własną rękę.
    > Czy powinienem już rozglądać się za przyszłym miejscem pracy? Ogólnie
    > sprawę ujmując proszę o kilka dobrych rad.

    Trochę późno się obudziłeś. A szkoda, bo to właśnie praktyka zawodowa
    zdobyta w czasie studiów może Cię wyróżnić na tle setek absolwentów EiT
    kończących corocznie te studia.

    Szkoda, że nie napisałeś, jaką uczelnię kończysz. To ma znaczenie,
    absolwenci "topowych" uczelni (PW, PWr, AGH) mają łatwiej na rynku pracy. No
    ale mniej znana uczelnia nie przekreśla Twoich szans. Generalnie jeśli masz
    wiedzę z telekomunikacji popartą jakimś doświadczeniem zawodowym + dłubiesz
    coś w linuxie/sieciach + angielski + orientacyjna znajomość zagadnień typu
    bazy danych/programowanie to bez problemu znajdziesz pracę za większe
    pieniądze niż rzeczony 1000 pln. Może to dziwne, ale praktyki mają duże
    znaczenie. Na każdej rozmowie byłem pytany o doświadczenia z praktyk.

    Pracy możesz szukać u:
    - producentów (w PL nastawienie na soft [Siemens, Motorola] albo wdrożenia
    [Alcatel, Ericsson])
    - operatorów stacjonarnych [Tepsa, Netia, Dialog - wymieniłem w
    nieprzypadkowej kolejności, tj. wg zarobków - podobno Tepsa teraz płaci
    najlepiej, a po zwolnieniach znów czasem zatrudnia]
    - komórkowych (wymieniać nie muszę) i ich podwykonawców, którzy szukają
    teraz ludzi ze względu na wdrożenia UMTS
    - operatorów szkieletowych i dających dostęp przez WLL - GTS, Futuro,
    Crowley, NASK, Netia, Exatel, TK Telekom itp.
    - operatorów VoIP, międzymiastowych (nie moja działka, ale jest tego sporo)
    - blokowców (małe pieniądze z reguły, firemki które biorą łącza od dużych
    operatorów i dzielą je w blokach mieszkalnych, na osiedlach itp)
    - integratorów teleinformatycznych - np. NextiraOne, Solidex - tu jednak
    szukają ludzi ze sporym doświadczeniem
    - dystrybutorów sprzętu
    - wielu innych firmach jako administrator sieci

    Branża nie jest łatwa, ale pracę można znaleźć. Żebyś miał jakieś
    porównanie: Ja skończyłem w tamtym roku studia inżynierskie (EiT) na dobrej
    uczelni (z tych "topowych"). W ciągu 4 m-cy wysłałem 19 CV (tylko
    interesujące mnie, tj. branża telekom - miałem pracę więc wybrzydzałem),
    miałem zaproszenia na 6 rozmów kwalifikacyjnych i 3 propozycje pracy (w tym
    jedna po znajomości, ale jej nie wybrałem:)). Moje doświadczenie gdy
    szukałem pracy to 3 m-ce praktyk (1 m-c instalator centralek abonenckich, 2
    m-ce praktyka u dużego operatora telekomuniakcyjnego) + praca na etat w
    branży (2 m-ce gdy wysłałem pierwsze CV). Ale układa to się bardzo różnie,
    wśród ludzi którzy ze mną skończyli studia są tacy którzy nie pracują (i to
    spory procent, pewnie ponad połowa), jak i tacy którzy koszą naprawdę spore
    pieniądze za granicą (pracując w branży oczywiście).

    UP sobie odpuść, dopóki możesz to rób praktyki, ten semestr pewnie masz
    luźny, spróbuj się gdzieś zahaczyć, potem to procentuje. Poza tym angielski,
    linux i sieci. Będzie ok:)

    pozdr
    zasiu

  • 39. Data: 2005-12-25 15:21:54
    Od: "michal" <w...@p...onet.pl>

    hm no dobrze, to skoro zatrudniaja swiezutkich absolwentow, to kto zajmuje sie
    inowacyjnoscia i dzialanosci naukowa w takich osrodkach R&D, bo co jak co
    absolwent moze nie ma zlych nawykow, ale tez nic odkrywczego bez niezdbednej
    praktyki to nie wymysli

  • 40. Data: 2005-12-25 16:00:51
    Od: Bremse <bremse{usun.to}@wp.pl>

    On 25 Dec 2005 16:21:54 +0100, "michal" wrote:

> [...]
    >absolwent moze nie ma zlych nawykow, ale tez nic odkrywczego bez niezdbednej

    Ja kiedyś pracowałem parę miesięcy w takiej firmie R&D należącej do
    uniwerku, w której zatrudniano w czasie wakacji studentów - zajmowali
    się oni tym czym zwykli pracownicy. Za działalność naukową
    odpowiedzialni byli raczej kierownicy i zarząd firmy (tzn. wyznaczali
    oni kierunki badań, pozyskiwali środki, brali udział w konferencjach
    itp.). Dla stałych pracowników (preferowani ludzie z doktoratem)
    normalne było stosowanie różnych, nietypowych (dla świeżego
    pracownika) rozwiązań. Po prostu rzucali samymi nazwami algorytmów np.
    z teorii grafów i dla nich to było oczywiste. Na niektóre rzeczy
    powszechnie używane w różnych projektach np. użycie algorytmów
    typowych dla rozpoznawania obrazów w całkowicie innych zagadnieniach
    nigdy bym nie wpadł.
    Studenci też mieli pewne drobne zadania do zrobienia (oprócz klepania
    kodu) np. musimy zrobić to i to, zapoznaj się ze standardami i
    rozwiązaniami używanymi dzisiaj, które mają przyszłość i będziemy
    mogli ich użyć w kolejnych projektach za kilka lat - zrób krótki
    raport i zaproponuj preferowane rozwiązanie.
    Nie było podziału na absolwentów i ludzi z doświadczeniem zawodowym, a
    raczej, jeśli już jakiś podział na siłę stosować - na pracowników z
    długim stażem w firmie i tych będących w trakcie wdrażania się.

    --
    pozdrawiam
    Bremse