PracaGrupypl.praca.dyskusje › Jak szukać pracy w Polsce

  • 1. Data: 2006-04-01 17:35:20
    Temat: Jak szukać pracy w Polsce
    Od: "psycholo" <t...@o...pl>

    Ciekawa książka, polecam.

    Jak szukać pracy w Polsce
    Andrzej Gestern (dziennikarz Rzeczpospolitej)
    wyd. DIFIN 2001

    str. 19
    Osoba starająca się o pracę powinna czynić to przede wszystkim przy pomocy
    znajomych.
    str. 21
    Wiele osób traktuje odpowiadanie na ukazujące się w prasie ogłoszenia jako
    główny sposób szukania pracy. Nie jest to metoda godna polecenia. Znaczna część
    ogłoszeń, niewykluczone, że większość, obsadzana jest w inny sposób, głównie
    przez kontakty osobiste, a także przez agencje rekrutacyjne.
    str. 27-28
    Gra w numerki. Szansa znalezienia pracy z ogłoszenia prasowego nie jest zbyt
    duża. Mimo to setki tysięcy ludzi grają codziennie w tę "grę w numerki".
    str. 28
    Zdarza się też, że przyszły pracodawca określa limit wieku, a także płeć
    poszukiwanego pracownika, mimo, iż jest to sprzeczne z zapisami konstytucji o
    zakazie dyskryminacji.
    str. 29
    W Polsce zdarza się bardzo rzadko, by pracodawca podawał w ogłoszeniu wysokość
    oferowanego na danym stanowisku wynagrodzenia.
    str. 30
    Często treść ogłoszeń podawana jest w językach obcych. Przyjęta przez Sejm
    ustawa o języku polskim, nakazująca posługiwanie się językiem rodzimym w
    obrocie gospodarczym pozostaje na razie martwa. Jeśli nawet ograniczone
    zostanie publikowanie ogłoszeń w obcym języku, to pozostanie problem
    obcojęzycznych stanowisk i profesji, które są w ogłoszeniach o pracę
    powszechnie stosowane.
    str. 33
    W Polsce, w odróżnieniu np. od W. Brytanii, nie ma zwyczaju publikowania
    wysokości proponowanego uposażenia. Jeśli czasem pojawi się ogłoszenie z kwotą
    pensji, wywołuje sensację.
    str. 87
    Rozmowa kwalifikacyjna. Nerwy i trema utrudniają prezentację.
    str. 99
    Kłopot z zarobkami. W momencie, gdy padnie pytanie ile chcielibyśmy zarabiać,
    możemy odetchnąć z ulgą: zostaliśmy zaakceptowani, mamy szansę, aczkolwiek nie
    mamy jeszcze ostatecznej pewności. W polskich warunkach, gdzie kwestia zarobków
    często jeszcze jest sprawą wstydliwą, a my nie nauczyliśmy się jeszcze realnie
    oceniać swojej wartości, odpowiedź na to pytanie może być trudna. Łączy się z
    nią dwojakiego rodzaju obawa: jeśli powiemy za dużo, stracimy szansę, jeśli za
    mało &#8211; stracimy pieniądze.

  • 2. Data: 2006-04-01 21:50:19
    Temat: Re: Jak szukać pracy w Polsce
    Od: Aneczka <a...@g...pl>

    psycholo napisał(a):
    > Ciekawa książka, polecam.

    Ok, tylko po co aż dwa razy?

    > str. 19
    > Osoba starająca się o pracę powinna czynić to przede wszystkim przy pomocy
    > znajomych.

    I tak dochodzimy do tego, że bez znajomości ani rusz...

    > str. 27-28
    > Gra w numerki. Szansa znalezienia pracy z ogłoszenia prasowego nie jest zbyt
    > duża. Mimo to setki tysięcy ludzi grają codziennie w tę "grę w numerki".

    To chyba powinnam zacząć grać w Totka. Na 4 moje prace 3 były z
    ogłoszenia...

> [...]
    > poszukiwanego pracownika, mimo, iż jest to sprzeczne z zapisami konstytucji o

    A wszyscy podchodzą do tego, że jest to ok...

    > str. 29
    > W Polsce zdarza się bardzo rzadko, by pracodawca podawał w ogłoszeniu wysokość
    > oferowanego na danym stanowisku wynagrodzenia.

    To akurat prawda :(

> [...]
    > wysokości proponowanego uposażenia. Jeśli czasem pojawi się ogłoszenie z kwotą

    Ten pan się strasznie powtarza... Część już wcześniej wycięłam, ale
    dziwne to trochę...

    > str. 87
    > Rozmowa kwalifikacyjna. Nerwy i trema utrudniają prezentację.

    A to nowość... Jak przy każdej prezentacji, przy której nam zależy na
    czymś - tak samo jest później - gdy prezentujemy pomysł szefowi, projekt
    klientowi, pierścionek dziewczynie... ;P

    --
    Pozdrówki,
    Aneczka

  • 3. Data: 2006-04-02 09:44:34
    Od: "psycholo" <t...@o...pl>

    > Ok, tylko po co aż dwa razy?

    Całe szczęście, że dwa razy, bo tylko jeden wątek ktoś podjął. Jakby był tylko
    jeden, mógłby pozostać niezauważony.

    > To chyba powinnam zacząć grać w Totka. Na 4 moje prace 3 były z
    > ogłoszenia...

    Są szczęśliwi ludzie na tym świecie...

    Tu pani raczyła pominąć temat milczeniem, więc przypomnę:
[...]

    To dla mnie najważniejszy fragment w książce.
    Polacy gęsi i zapomnieli o swoim języku.

    > Ten pan się strasznie powtarza... Część już wcześniej wycięłam, ale
    > dziwne to trochę...

    Pan Gestern? Tak, mówi o tym samym w kilku miejscach. Jeśli sobie porobiłem
    notatki z numerami stron, to nie można wszystkich wymienić?
    Powtarzam się i ja, bo wrzuciłem post na grupę, by mieć go na sieci na zaś.
    Książka mi już niepotrzebna, pozbędę się jej.

    > A to nowość... Jak przy każdej prezentacji, przy której nam zależy na
    > czymś - tak samo jest później - gdy prezentujemy pomysł szefowi, projekt
    > klientowi, pierścionek dziewczynie... ;P

    Nowość, nie nowość, notatki ot i tyle.
    Pozdr.
    ---------
    Herb polski? Gęś w koronie z kaczymi łapami.

  • 4. Data: 2006-04-02 09:45:46
    Od: "psycholo" <t...@o...pl>

  • 5. Data: 2006-04-02 13:31:17
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    psycholo napisał(a):
    > str. 19
    > Osoba starająca się o pracę powinna czynić to przede wszystkim przy pomocy
    > znajomych.
    Zgadza się. I nie ogranicza się to tylko do poszukiwania pracy. Przy
    dokonywaniu zakupów również,zarówno B2C jak i B2B. Liczy się historia
    konktaktów, również tych interpersonalnych czyli znajomość kontrahenta.
    Stanowczo pochwalam metodę poszukiwania pracy przez znajomych.

> [...]
    > ogłoszeń, niewykluczone, że większość, obsadzana jest w inny sposób, głównie
    > przez kontakty osobiste, a także przez agencje rekrutacyjne.
    jw.

> [...]
    > poszukiwanego pracownika, mimo, iż jest to sprzeczne z zapisami konstytucji o
    Co np. w handlu zagranicznym stanowi paranoję.
    Szczegóły w:
    http://groups.google.pl/group/pl.praca.dyskusje/msg/
    31c1ea2609d4fffb?dmode=source&hl=pl

> [...]
    > wysokości proponowanego uposażenia. Jeśli czasem pojawi się ogłoszenie z kwotą
    Co kraj to obyczaj.

    > str. 87
    > Rozmowa kwalifikacyjna. Nerwy i trema utrudniają prezentację.
    Jak w handlu, wystąpieniach publicznych. Facylitacja społeczna rzecz
    straszna :)

    pozdr.
    m.

  • 6. Data: 2006-04-02 14:02:02
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    psycholo <t...@o...pl> napisał(a):

> [...]
    >
    > ogłoszeń, niewykluczone, że większość, obsadzana jest w inny sposób, głównie
    > przez kontakty osobiste, a także przez agencje rekrutacyjne.

    Nie jest to jakaś polska specyfika.

> [...]
    > duża. Mimo to setki tysięcy ludzi grają codziennie w tę "grę w numerki".

    Wszędzie na świecie na ogłoszenia prasowe się zwala masa aplikacji, co w tym
    dziwnego. Inna sprawa, ze często pracodawcy się skarżą, że mimo setek CV jakoś
    nie mogą znaleźć specjalisty o poszukiwaniach kwalifikacjach. Tylko co ma z
    tych oczywistych spostrzeżeń szczególnego wynikać ?

> [...]
    > poszukiwanego pracownika, mimo, iż jest to sprzeczne z zapisami konstytucji o

    Problem dyskryminacji z powodu wieku czy płci to nie jest jakaś polska
    specyfika, stwierdzenie, że wystarczy zakazać podawania w ogłoszeniu limitu
    wieku i problem zniknie, jest wyrazem wielkiej naiwności. Łatwo to obejść np.
    pisząc "praca w młodym, dynamicznych zespole" i na jedno wychodzi. Problem nie
    lezy w tym, co jest napisane w ogłoszeniu, tylko kogo się faktycznie
    zatrudnia, napisać to można wszytko.

    > W Polsce zdarza się bardzo rzadko, by pracodawca podawał w ogłoszeniu wysokość
    > oferowanego na danym stanowisku wynagrodzenia.
    > str. 30

    To prawda, inna sprawa, ze w świecie te sprawy są bardziej ustabilizowane.
    Wiadomo mniej więcej, że specjalista od X, z wykształceniem Y, z
    doświadczeniem zawodowym XX zarabia na stanowisku XXX od NNN do NNNN. W Polsce
    to raczej ciągle dżungla i loteria.

> [...]
    > zostanie publikowanie ogłoszeń w obcym języku, to pozostanie problem
    > obcojęzycznych stanowisk i profesji, które są w ogłoszeniach o pracę

    Trudno zrozumieć o co tutaj chodzi. Załóżmy, że znikną wszystkie ogłoszenia po
    angielsku i wszystkie będą po polsku i co ma z tego wynikać ? Koniec
    dyskryminacji osób nie znających angielskiego i spadek bezrobocia ?

> [...]
    > pensji, wywołuje sensację.
    > str. 87
    > Rozmowa kwalifikacyjna. Nerwy i trema utrudniają prezentację.

    To oczywiste, ale co ma z tego wynikać ?

> [...]
    > nią dwojakiego rodzaju obawa: jeśli powiemy za dużo, stracimy szansę, jeśli za

    I co w tym odkrywczego ? Wszyscy to wiedzą.

  • 7. Data: 2006-04-02 15:18:14
    Od: "psycholo" <t...@o...pl>

    > Ok, tylko po co aż dwa razy?

    Sorry, to wina mojej przeglądarki. Źle ładuje stronę, a jak zrobię "odśwież" to
    wysyła post drugi raz.

  • 8. Data: 2006-04-02 15:27:56
    Od: "psycholo" <t...@o...pl>

    > Trudno zrozumieć o co tutaj chodzi. Załóżmy, że znikną wszystkie ogłoszenia po
    > angielsku i wszystkie będą po polsku i co ma z tego wynikać ? Koniec
    > dyskryminacji osób nie znających angielskiego i spadek bezrobocia ?

    Ten temat mnie najbardziej interesuje, więc na nim się skupię. To pierwsza ,
    którą zauważyłem publiczna wypowiedź odnosząca się do istniejącego u nas w tej
    konkretnej dziedzinie prawa. Mamy takie prawo, które nakazuje posługiwanie się
    językiem polskim także w obrocie gospodarczym. Do bezrobocia to nie ma nic,
    chyba, że chodzi o narażanie bezrobotnych na zbędne koszty, gdy rozmowa
    kwalifikacyjna jest w całości po angielsku i to jeszcze przez ocean o czym
    dowiadują się dopiero po przejechaniu pół Polski.
    Prawo jest prawem i powinno być respektowane, albo zlikwidujmy i prawo i Sejm.
    Skoro już prawo jest to niech nie będzie martwe i stusujmy je. Do sądu z
    firmami, które je łamią! Do sądu z gazetami publikującymi wyłącznie
    obcojęzyczne ogłoszenia!

  • 9. Data: 2006-04-02 15:30:52
    Od: "psycholo" <t...@o...pl>

    > Co np. w handlu zagranicznym stanowi paranoję.
    > Szczegóły w:
    > http://groups.google.pl/group/pl.praca.dyskusje/msg/
    31c1ea2609d4fffb?
    dmode=source&hl=pl

    To akurat niekoniecznie jest dyskryminacja. Pracodawca ma prawo umieścić w
    ogłoszeniu i zatrudnić np. tylko mężczyznę, ale musi mieć ku temu uzasadnione
    powody. Przed sądem może w tym wypadku wykazać, że w przypadku kontaktów z
    krajami arabskimi nie mógł zatrudnić kobiety ze względów kulturowych.

  • 10. Data: 2006-04-02 16:04:10
    Od: Maciek Sobczyk <m...@d...doPLer>

    psycholo napisał(a):

> [...]
    > powody. Przed sądem może w tym wypadku wykazać, że w przypadku kontaktów z
    > krajami arabskimi nie mógł zatrudnić kobiety ze względów kulturowych.

    Gdzie przebiega różnica? Zapewniam Cię, że sprawa aż tak oczywista nie
    jest, bo i w obrębie świata arabskiego istnieją na tyle duże różnice
    kulturowe, by można się było spierać o to, czy jest to dyskryminacja czy
    nie jest.

    Dla mnie ów zakaz dyskryminacji ze względu na płeć to debilizm,
    polegajacy na przypisywaniu ludziom pobudek innych, niż tych, którymi
    się kierują. Do niedawna pracowałem w b. sfeminizowanej branży (agencje
    rekrutacyjne). Byłem jedynym facetem w firmie składającej się z samych
    kobiet i zarządzanej przez kobiety. Podejrzewam, że przyczyną takiej
    sytuacji był fakt, że szefowe łatwiej w pracy dogadywały się z własną
    płcią, w związku z czym preferowały zatrudnianie kobiet. Nie widzę w tym
    dyskryminacji - jest to dla mnie naturalne kierowanie się własnymi
    potrzebami i wewnętrzną mapą. Dyskryminacją właśnie jest dla mnie
    narzucanie człowiekowi przyjmowanie obcego mu systemu potrzeb i
    wartości, tam, gdzie nie dzieje się krzywda jednoscte. W miejse jednej
    nie zatrudnionej kobiety był zatrudniony jeden mężczyzna. W miejsce
    pozostałych niezatrudnionych mężczyzn - zatrudnione zostały kobiety. Ani
    to bezrobocia nie podniosło ani żaden mężczyzna nie poczul się z tego
    powodu pokrzywdzony. Nie spotkalem jeszcze w każdym razie żadnego, który
    pokrzywdzony by się poczuł.

    pozdr.
    m.