PracaGrupypl.praca.dyskusje › Interview w japońskiej firmie

  • 1. Data: 2007-09-03 17:01:32
    Temat: Interview w japońskiej firmie
    Od: Mawik <m...@u...poczta.wp.pl>

    Witam

    Zadzwonił do mnie gościu z propozycją rozmowy kwalifikacyjnej do
    japonskiej firmy. Rozmowa będzie prowadzona z Japończykiem.
    Nie miałem jeszcze styczności z japońskim "modelem" pracy i kultury.
    Zastanawia mnie różnica wymaganiach i postrzeganiu przyszłego pracownika
    ze względu na różnice kulturowe.
    Czy ktoś może pracuje w japońskiej firmie, miał okazję przechodzić taki
    proces rekrutacyjny lub tylko słyszał gdzieś od kogoś ?

    Bedę wdzięczny za informacje.
    Mawik

  • 2. Data: 2007-09-03 21:47:27
    Temat: Re: Interview w japońskiej firmie
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    Mawik wrote:

> [...]
    > ze względu na różnice kulturowe.
    > Czy ktoś może pracuje w japońskiej firmie, miał okazję przechodzić taki

    Wszystko zalezy od 2 czynnikow - stanowiska na jakie aplikujesz i
    stopnia "uzywilizowania" wspomnianego Japonczyka. "Ucywilizowania" to
    mam na mysli - jak bardzo ortodoksyjny ow Japonczyk jest czyli czy
    przejal czy nie zachodni model bycia.

    Zakladajac ze aplikujesz na wyzsze stanowisko i spotkanie bedzie z
    klasycznym przedstawicielem kraju kwitnacej wisni to:

    0. Bardz godzine wczesniej niz mialbys sie minute spoznic
    1. Przygotuj sie ze na spotkaniu bedzie pol tuzina Japonczykow, z vice
    prezesem na czele.
    2. Obserwuj co robi Twoj rozmowca, czy podaje reke (czy 2) czy sie
    klania. Spotkanie takie na ogol rozpoczyna sie od uklonu.
    3. Wizytowki, musisz to miec. Ceremonia wreczania wizytowek to prawdziwy
    rytulal i poczytaj na ten temat gdzie indziej.
    4. Na rozmowe zaloz elegancki garnitur, obowiazkowo krawat i czyste buty.
    5. Badz przygotowany na dokladne wyjasnienie powodu kazdej zmiany pracy.

    Z wlasnego doswiadczenia, praca dla Japonczykow to bardzo ciezki kawalek
    chleba. Zapomnij o 8 godzinnym dniu pracy, urywaniu sie z pracy etc.
    Jezeli pracowac bedziesz w miejscu gdzie nie obowiazuje socjalistyczny
    polski kodeks pracy, to mysle, ze dosc trudno bedzie ci uwierzyc w co
    sie wladowales.

    Jacek

  • 3. Data: 2007-09-04 08:39:05
    Od: Mawik <m...@u...poczta.wp.pl>

    Ubiegam sie o stanowisko techniczne IT (nie kierownicze) a firma też
    jest z tej branży.
    Każdy zna stereotypy związane z pracą w firmach w Japonii. Ciekawe jak
    to się ma do placówek w kraju o zupełnie innej "kulturze" pracy jakim
    jest Polska ??
    Myślę że samo pójście na rozmowę może być ciekawym doświadczeniem :))

    pozdrawiam
    Mawik

  • 4. Data: 2007-09-04 08:54:57
    Od: Immona <c...@n...gmailu>

    Mawik wrote:

> [...]
    > jest Polska ??
    > Myślę że samo pójście na rozmowę może być ciekawym doświadczeniem :))

    Sadze, ze ktokolwiek na wysokim stanowisku IT, kto podrozuje sluzbowo i
    rekrutuje, ma dobrze opanowana zachodnia kulture biznesowa i jest w niej
    obyty, wiec na Twoim miejscu nie przejmowalabym sie narodowoscia
    rozmowcy, a kandydujac na stanowisko techniczne nie bedziesz oceniany z
    umiejetnosci miedzykulturowych i nikt od Ciebie tego nie oczekuje.

    Nie zaszkodzi poczytac, np. http://www.cyborlink.com/besite/japan.htm ,
    ale raczej nie zaczynaj z wlasnej inicjatywy zachowywac sie
    demonstracyjnie "po japonsku" - chyba ze w odpowiedzi na nie-zachodni
    styl bycia rozmowcy.

    I.
    --
    http://nz.pasnik.pl - Nowa Zelandia
    http://blog.pasnik.pl

  • 5. Data: 2007-09-04 10:56:43
    Od: Jasek <j...@p...onet.pl>

    Mawik wrote:

    > Każdy zna stereotypy związane z pracą w firmach w Japonii. Ciekawe jak
    > to się ma do placówek w kraju o zupełnie innej "kulturze" pracy jakim
    > jest Polska ??

    Mialem szczescie wspolpracowac z pracownkami japonskiej firmy w Nowym
    Jorku i z Nashville. Ich zachowanie niewiele odbiegalo od znanego ze
    stereotypow, wliczajac to kalendarz swiat.

    Jacek

  • 6. Data: 2007-09-05 07:11:49
    Od: "LukaszS" <l...@p...onet.WYTNIJpl>

    > a kandydujac na stanowisko techniczne nie bedziesz oceniany z umiejetnosci
    > miedzykulturowych i nikt od Ciebie tego nie oczekuje.

    Jednak dobrze jest wiedzieć i mieć w zanadrzu wizytówki i czyste buty na wszelki
    wypadek :)

    --
    Lukasz

  • 7. Data: 2007-09-05 11:32:57
    Od: <f...@g...pl>

> [...]
    > Czy ktoś może pracuje w japońskiej firmie, miał okazję przechodzić taki
    > proces rekrutacyjny lub tylko słyszał gdzieś od kogoś ?

    A ja z czystej ciekawości poproszę o recenzję tego spotkania jak już będzie
    po :))

  • 8. Data: 2007-09-06 20:20:52
    Od: Mawik <m...@u...poczta.wp.pl>

    > A ja z czystej ciekawości poproszę o recenzję tego spotkania jak już
    będzie po :))

    Spotkanie bez żadnych "japońskich" akcentów nie licząc samych rozmówców.
    Dość sztywno ale konkretnie.

    pozdrawiam