PracaGrupypl.praca.dyskusjeEtat, lista obecnosci, wypadek, odpowiedzialnosc pracodawcy › Re: Etat, lista obecnosci, wypadek, odpowiedzialnosc pracodawcy
    From: "Jackare" <j...@i...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Etat, lista obecnosci, wypadek, odpowiedzialnosc pracodawcy
    Date: Tue, 22 Jun 2010 11:04:03 +0200

    Uzytkownik "badzio" <b...@g...com> napisal w wiadomosci
    news:c38340cd-51d6-4c40-9a3c-7713d0fbcc77@u26g2000yq
    u.googlegroups.com...
> [...]
    c10g2000yqi.googlegroups.com...
    > wlasnie, co sie dzieje jesli pracownik ma wypadek w pracy? Mowimy o
    > pracy biurowej wiec mozliwy wypadek to potkniecie sie podczas pojscia
    > po herbate :)

    Nalezy go wpisac do ksiazki wypadków (w zakladzie pracy zatrudniajacym
    przynajmniej jednego pracownika MUSI byc cos takiego prowadzone ),
    powiadomic BHP i PIP.
    Zdziwilbys sie ale wg przepisów praca w biurze moze wymagac np posiadania
    badan wysokosciowych, np ukladanie lub zdejmowanie segregatorów na wysokosci
    powyzej 1m nad podloga. Nie majac badan masz pelne prawo odmówic pracodawcy
    wykonania takiej czynosci. Potkniecie sie i zlamanie konczyny, porazenie
    pradem, poparzenie wrzatkiem z uszkodzonego bojlera, urazy na skutek
    implozji monitora, ostre zatrucie zwiazkami wydzielanymi przez meble lub
    wykladziny podlogowe, urazy na skutek rozpadniecia sie mebli to
    przykladowe, wcale nierzadkie wypadki w pracy
    Pracownikowi który ulegl wypadkowi w pracy przysluguje zasilek chorobowy w
    wysokosci 100% i przysluguje mu roszczenie odszkodowawcze do pracodawcy oraz
    uprawnienie do wyplaty odszkodowania jezeli byl ubezpieczony na okolicznosc
    wypadku w pracy.
    Nie wiem jak jest teraz, ale do niedawna wypadkiem w pracy byl takze wypadek
    w drodze do i z pracy. Np mój sp. ojciec w ten sposób otrzymal rente - idac
    do pracy przewrócil sie na lodzie i zlamal zebra. Na skutek zlamania
    wystapily komplikacje plucne i skutki na reszte zycia.
    Zazwyczaj pracodawca zrobi wszystko aby wypadek nie byl wypadkiem w
    rozumieniu przepisów KP i BHP bo wypadek oznacza dla niego kontakt z PIP i
    prokuratura oraz dodatkowa odpowiedzialnosc za niedopelnienie procedur
    (przykladowo: brak badania instalacji elektrycznej, brak badania wody w
    nstalacji wodnej, adaptacja pomieszczen do pracy bez projektu wykonanego
    przez osobe uprawniona do projektowania pomieszczen do pracy, niezgloszenie
    do PIP faktu zatrudniania pracowników, nieodpowiednie meble, nieodpowiednie
    oswietlenie, niecertyfikowana odziez robocza itd itp).
    --
    Jackare