PracaGrupypl.praca.dyskusjeEmigracja - opinie › Re: Emigracja - opinie
    From: "Immona" <c...@n...gmailu>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Emigracja - opinie
    Date: Thu, 15 Jun 2006 01:04:13 +0200

    Bremse napisal:

    >licza
    >
    >Nie zgadzam się. Wyjeżdżają różni ludzie. Jeżeli chcesz dzielić to

    Zauwaz, ze wspomniane badania nie dotyczyly tego, kto wyjezdza, ale jakie nisze
    na rynku pracy kraju przyjmujacego imigrantow ci imigranci zajmuja. Dodam
    jeszcze (a powinnam to byla napisac od razu), ze "reprezentacja jest niska"
    oznacza "procentowy udzial w sektorze jest niski".

    >klasę średnią i specjalistów. Sprawdź jak to wygląda procentowo,
    >jeżeli masz jakiś dostęp do statystyk, bo z moich obserwacji wynika że
    >klasy średniej jest dużo wśród emigrantów w UK, tylko że tego tak nie
    >widać. Nie oszukujmy się, ale najbardziej widoczni są ci którzy

    j.w.: moze byc ich duzo liczbowo, ale stanowia mniejszy procent lokalnej klasy
    sredniej niz klasy robotniczej lub wybitnych specjalistow. Wynika to z tego, ze
    "srodek" jest w kraju docelowym liczebnie duzy.

    Co do statystyk, niestety dostepne sa tylko statystyki prowadzone przez kraje
    przyjmujace imigrantow. Nie udalo mi sie znalezc zadnych wiarygodnie
    wygladajacych statystyk (pomijam internetowe sondaze robione na
    niereprezentatywnej probie) dotyczacych procentowego udzialu roznych grup
    spolecznych i zawodowych wsrod tych, ktorzy wyjechali konkretnie z Polski.

    Co do ich sytuacji na miejscu, statystyki sa tez niezadowalajace (te przywolane
    przeze mnie nie dotyczyly UK, tylko USA i nie Polakow, tylko calosci legalnych
    imigrantow). Czasem sie przywoluje te 30 czy 40% pracujacych w administracji w
    UK, ale to jest niewiele warte, bo sa to statystyki dotyczace sektora firmy, a
    nie stanowiska i np. agencje zatrudnienia wynajmujace swoich pracownikow

    abrykom sa tez zaliczane do sektora "administracja", podobnie jak pracujacy w

    nich Polacy, z ktorych wielu za posrednictwem agencji wykonuje prace bynajmniej
    nie biurowe.

    Reasumujac: calosciowych i wiarygodnych badan sytuacji zawodowej Polakow w
    UK/IE w tej chwili nie ma. A ze wzgledu na trudnosc ich przeprowadzenia
    (rozproszenie Polakow w UK i brak danych o ich strukturze demograficznej, przez
    co trudno oceniac reprezentatywnosc prob) sadze, ze jeszcze dlugo na nie
    poczekamy. W sumie jedyna w miare sensowna rzecz, jaka mi przychodzi do glowy w
    kwestii badan to wziac reprezentatywna probke polskiego spoleczenstwa z Polski
    i zadac im pytanie o to, ile znaja osob, ktore wyjechaly i jaki byl
    wiek/wyksztalcenie/zawod tych osob. Moze jakies media to kiedys zamowia u OBOPu
    lub innej firmy.

    >Ciekawe czy polscy politycy skorzystają z doświadczeń państw
    >zachodnich i w porę otworzą granice (wystarczy wprowadzić dużą pulę
    >wizową z systemem punktowym: niekaralność, badania zdrowotne,
    >kwalifikacje itp. aby formalnie wszystko było w porządku i Bruksela
    >się nie czepiała) dla obywateli państw niegdyś okupowanych przez
    >Polskę (Ukraina, Białoruś) zanim zaleje nas fala całkowicie obcej
    >kulturowo emigracji z Azji.

    Najbardziej bolesny dla Polski ma szanse byc brak specjalistow, a tych z rownie
    otwartymi ramionami przyjmuja kraje, z ktorymi Polska nie moze konkurowac.
    Wiesz, ile ja tu spotykam Europy Wschodniej w dobrych zawodach? :)

    Azji bym sie tak nie bala. Naprawde obce kulturowo sa Afryka i kraje
    muzulmanskie. Azjaci sa z reguly pracowici i nie kryminogenni (jesli juz, to
    zalatwiaja jakies wewnetrzne sprawy we wlasnej spolecznosci), a w Polsce
    mieliby wieksze szanse na asymilacje niz w krajach o bardziej wyluzowanej
    mentalnosci, bo Polska to kraj, gdzie spore znaczenie ma tradycja, wiezi

    odzinne i "dobrze ulozony, porzadny zwykly czlowiek" ma wyzsze notowania jako

    wzor niz "kreatywny, dziwaczny indywidualista" - w wiekszosci krajow Azji
    wystepuja te same zjawiska, tylko znacznie mocniej :)

    I.
    archiwum i przeszukiwanie newsów
    http://www.polnews.pl