PracaGrupypl.praca.dyskusjeEmigracja - opinie › Re: Emigracja - opinie
    From: "maro" <m...@t...pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Emigracja - opinie
    Date: Thu, 15 Jun 2006 00:33:45 +0200

    Ja tak na punkt 2:

    <snip>

    > 2. Czy wroca, kto wroci, kto nie wroci; wsrod tych, ktorzy wroca, czy ich
    > zdobyte za granica doswiadczenie bedzie atutem na polskim rynku pracy
    > (nawet w
    > przypadku prac niewykwalifikowanych - standardy kultury i jakosci pracy sa
    > reguly wyzsze w krajach, do ktorych emigrujemy, niz w PL), czy tez
    > preferowani
    > beda ci, ktorzy nie wyjezdzali?

    Mysle, ze czesc ludzi (pewnie nieduzy procent) wyjezdza za granice nie tylko
    zarabiac na zycie (bo to czesto juz moga lepiej lub gorzej robic i w PL) ale
    rowniez aby poobcowac troche z innymi kulturami - takie poszerzanie
    horyzontow, zbieranie doswiadczen itp. Sa to raczej mlodzi ludzie, bez
    zobowiazan w kraju, ktorzy korzystaja z otwarcia granic i latwosci
    przemieszczania sie, cos na zasadzie - pare lat w Anglii, potem kilkanascie
    miesiecy w slonecznej Hiszpanii, potem...a potem sie zobaczy. Takie
    zachowania sa ulatwione przez fakt, ze w krajach na Zachodzie jest latwo
    przezyc - jakas praca dla mlodych, otwartych, elastycznych i znajacych
    jezyki zawsze sie znajdzie. Moze to byc praca w wyuczonym zawodzie, moze byc
    inna ciekawa praca (o ktorej w PL nawet by sie nie pomyslalo), moze byc
    przyslowiowy zmywak - w kazdym razie z glodu sie nie umrze.
    Powrot takich ludzi do kraju moze miec jakis wplyw na zycie gospodarcze w
    ogolnosci, a rynek pracy w szczegolnosci - przywioza do PL nowe
    doswiadczenia, znajomosci i kontakty za granica. Moga sie przyczynic do
    tego, ze polskie firmy z wieksza "gracja" beda poruszaly sie po europejskim
    rynku. Nie wiem tylko czy liczebnosc grupy tych osob bedzie wystarczajaca
    aby taki wplyw byl zauwazalny - posrod moich znajomych jest kilka takich
    osob (i wiekszosc nosi sie z zamiarem powrotu...kiedys tam), ale ile ich
    jest w ogole to nie wiem.

    <snip>