PracaGrupypl.praca.dyskusjeDzialalnosc gospodarcza - 2 pytania › Re: Dzialalnosc gospodarcza - 2 pytania
    From: "Mario" <m...@f...adres.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Dzialalnosc gospodarcza - 2 pytania
    Date: Sun, 22 Aug 2004 01:04:20 +0200

    > Dzieki wielkie obu Panom. Ale juz wszystko mi sie pomieszalo. Jezeli
    > siedziba firmy /bo taka byc musi/ ma byc moje mieszkanie, a mieszkam u
    > rodzicow to co w takiej sytuacji, jakas umowa, podatek... To bedzie
    > siedziba, a nie miejsce wykonywania dzialalnosci, czy mam ja oznaczac,
    > wielki szyld na balkonie i przy wejsciu na klatke...?

    Siedziba firmy to miejsce gdzie przechowywane są różne
    dokumenty związane z prowadzoną firmą
    (np. księga przychodów i rozchodów, wszelkie ewidencje,
    itp. - wrazie czego musi być wiadomo gdzie to znaleźć i tyle)
    Wcale nie oznacza to że musi być zaraz szyld nad drzwiami.
    Może to być zwykłe prywatne mieszkanie w którym ktoś
    sobie zwyczajnie mieszka.

    Co innego oznacza miejsce prowadzenia działalności.
    Jest to miejsce w którym prowadzisz rzeczywiście
    ową działalność, czyli np. sklep, szkoła podstawowa,
    fabryka, itp. W różnych dokumentach nie musi być
    ono nawet dokładnie sprecyzowane pod względem
    adresu. Musi być ono tylko opisane np. sformułowaniem
    typu "według zleceń".

    Jeśli podajesz własne mieszkanie jako siedzibe firmy,
    to masz prawo to robić, i nikt nie może się do tego przyczepić.

    Jeśli mieszkasz razem z rodzicami, i to do nich należy
    mieszkanie, które podajesz jako siedzibę firmy,
    to musisz podpisać z rodzicami na przykład
    tzw. umowę użyczenia mieszkania (nieodpłatnie).
    Wymaga tego Urząd Skarbowy - po prostu
    muszą mieć na papierze fakt, że masz prawo do
    użytkowania podanego przez ciebie lokalu.

    W przypadku umowy użyczenia ani twoi rodzice
    ani ty nie musicie nic płacić - według prawa
    użyczenie czegokolwiek członkom najbliższej
    rodziny nie jest opodatkowane.

    Co innego jeśli właściciele mieszkania nie
    są członkami twojej rodziny - wtedy nawet użyczenie
    za darmo jest traktowane jak wynajem po aktualnych
    cenach rynkowych, i właściciel mieszkania musi wtedy
    zapłacić podatek dochodowy od tej teoretycznej
    kwoty wynajmu (pomimo tego że w rzeczywistości
    oddaje mieszkanie za darmo).

    Mario.