PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dramat w jednym akcie

  • 1. Data: 2005-07-09 08:29:42
    Temat: [OT] Re: Dramat w jednym akcie
    Od: "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    Użytkownik "banzi" <b...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:dao1ja$27qj$1@riot.atman.pl...

    > Chcialbym sie zorientowac co o tym myslicie. Co ma zrobic nasz
    dzielny
    > programista? Czy naprawde wszedzie tak jest - 824 brutto na
    papierze?
    > Przeciez emerytura z takiej kwoty bedzie na takim poziomie, ze
    trzeba bedzie
    > wybierac resztki ze smietnikow. Czy naprawde w tym kraju kazdy
    kazdego
    > oszukuje?

    Jak będzie rozsądnie samodzielnie inwestował 100zł miesięcznie, to
    na emeryturę zbierze więcej niżby miał odprowadzaną całą składkę do
    ZUSu.

    L.

  • 2. Data: 2005-07-09 08:31:00
    Temat: Dramat w jednym akcie
    Od: "banzi" <b...@w...pl>

    Witam

    Miejsce akcji : Lodz
    Bohaterowie : programista PHP, firma 1, firma 2

    Programista PHP pracuje sobie pare lat w firmie 1. Na umowie o prace ma 824
    zl brutto, na reke dostaje 1600. Jednak firma ma problemy, kasa jest
    wyplacana z duzym opoznieniem i nie ma szans na poprawe. Nasz programista
    dostaje propozycje pracy w innej lodzkiej firmie. Na rozmowie z szefem firmy
    2 dowiaduje sie o warunki finansowe. Zalezy mu na tym, zeby wynagrodzenie na
    papierze bylo rzeczywiste a nie zanizone maksymalnie. Tak sie sklada, ze
    szef firmy 2 zna szefa firmy 1 i pada stwierdzenie, ze "pewnie u niego
    miales minimalna stawke na papierze, ale u mnie pracownicy maja na papierze
    tyle ile faktycznie zarabiaja". Krotka rozmowa o stawce - 1800 zl netto. OK.
    Zalatwione.
    Nasz dzielny programista zwalnia sie ze swojej dotychczasowej firmy.
    Przychodzi na przeszkolenie do nowej, zeby zorientowac sie w sytuacji zanim
    jeszcze zostanie podpisana umowa. W pewnej chwili szef programistow podtyka
    mu pod nos umowe na 824 zl brutto! Naszego programiste krew zalewa. Szef
    firmy 2 akurat jest w delegacji i nie mozna sie z nim skontaktowac. Na
    stwierdzenie przez programiste, ze umawial sie on na faktyczna stawke na
    papierze, szef programistow robi wielkie oczy i mowi, "ze w tej firmie sie
    tego nie praktykuje". :((

    Nasz programista jest zalamany. Teraz czeka do poniedzialku na szefa firmy
    2, ale czy jest prawdopodobne, ze w jego wypadku zrobi sie wyjatek skoro w
    tej firmie "sie tego nie praktykuje" ??? Chyba raczej male, prawda?

    Pozdrawiam
    banzi

  • 3. Data: 2005-07-09 08:33:52
    Temat: Re: Dramat w jednym akcie
    Od: "Jotte" <t...@W...pl>

    W wiadomości news:dao1ja$27qj$1@riot.atman.pl banzi <b...@w...pl> pisze:

    > Czy naprawde wszedzie tak jest - 824 brutto na papierze?
    Sądzę, że to już raczej rzadkość. Obecnie trendy jest 849 brutto na
    papierze. ;)

    > Czy naprawde w tym kraju kazdy
    > kazdego oszukuje?
    Nie. To informacja pewna w 100%.

    Jotte

  • 4. Data: 2005-07-09 08:49:00
    Temat: Re: [OT] Re: Dramat w jednym akcie
    Od: "banzi" <b...@w...pl>

    > Jak będzie rozsądnie samodzielnie inwestował 100zł miesięcznie, to
    > na emeryturę zbierze więcej niżby miał odprowadzaną całą składkę do
    > ZUSu.

    Hmm.. No wlasnie nie do konca - tak sie sklada ze ja od 26 roku zycia
    wplacam wlasnie 100 zl na 3 filar. Policzmy:
    Bede wplacal do 65 roku zycie czyli jeszcze przez 39 lat. Miesiecznie 100
    zl, rocznie 1200. Czyli uzbieram 39 x 1200 = 46 800.
    Nastepnie liczac, ze pozyje do 85 roku zycia :) musze sie z tej kwoty
    utrzymac przez 20 lat.

    46 800 : 20 = 2340 rocznie. 195 zl miesiecznie !

    Pojawia sie glosy, ze beda narastalu odsetki ale ich moze byc? Nawet gdyby
    bylo 100% to wychodzi ok 400 zl miesiecznie plus minimalna emerytura.

    Czy jest to suma za ktora mozna wg Ciebie godnie zyc???
    banzi

  • 5. Data: 2005-07-09 08:52:45
    Od: "Liwiusz" <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

> [...]
    gdyby
    > bylo 100% to wychodzi ok 400 zl miesiecznie plus minimalna

    Zakładając, że stopa zwrotu wynosiłaby 5% rocznie (to raczej
    niewiele przy długoterminowych inwestycjach w akcje), 100zł
    zainwestowane po 39 latach daje ponad 600zł.

    A przy 10% - za każde 100zł - 4100zł po 39 latach!

    > Czy jest to suma za ktora mozna wg Ciebie godnie zyc???

    Według mnie z ZUSem będzie coraz gorzej. Jako dwudziestosiedmiolatek
    nie oczekuję z niego emerytury, do tego czasu zdąży zbankrutować. ;)

    L.

  • 6. Data: 2005-07-09 08:53:26
    Od: "Parasol" <p...@p...wycinasz.onet.pl>

    smutne acz prawdziwe

  • 7. Data: 2005-07-09 08:57:38
    Od: Piotr <s...@r...com>

    banzi napisał(a):

> [...]
    > bylo 100% to wychodzi ok 400 zl miesiecznie plus minimalna emerytura.
    >
    > Czy jest to suma za ktora mozna wg Ciebie godnie zyc???

    Ewentualnie można tak:
    pracować na umowy o dzieło, płacić sobie zdrowotne ale na emeryturę
    oszczędzać nie w ZUSie tylko na własnym koncie w banku.
    I policzmy:
    część "społeczna" składki na ZUS to ok. 500zł
    więc 12*500*39=234000
    23400:20=11700
    11700:12=975 zł miesięcznie + odsetki bankowe od jeszcze "niezużytych"
    pieniędzy.

    pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2005-07-09 10:09:52
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    banzi napisał(a):

> [...]
    >
    > Pojawia sie glosy, ze beda narastalu odsetki ale ich moze byc? Nawet gdyby
    > bylo 100% to wychodzi ok 400 zl miesiecznie plus minimalna emerytura.
    Oj chyba troszke inaczej wyjdzie... ja bym wykorzystal do obliczenia
    procenty skladane

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 9. Data: 2005-07-09 10:10:59
    Od: badzio <b...@n...epf.pl>

    banzi napisał(a):
> [...]
    > wybierac resztki ze smietnikow. Czy naprawde w tym kraju kazdy kazdego
    Pociesze Cie ze nie. Sa firmy, ktore na papierze pisza Ci pelna kwote i
    wszystko jest legal. Sam w takiej pracuje (niestety nie szukamy phpowcow)

    --
    Michal "badzio" Kijewski
    JID: badzio(at)chrome(dot)pl

  • 10. Data: 2005-07-09 10:40:36
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

> [...]
    >
    > Pojawia sie glosy, ze beda narastalu odsetki ale ich moze byc? Nawet gdyby
    > bylo 100% to wychodzi ok 400 zl miesiecznie plus minimalna emerytura.

    Chyba masz problem z tym liczeniem odsetek. 100 zl odlozone na 100% rocznie
    to po roku 200 zl i nastepny rok liczy sie te 100% od tej nowej kwoty, czyli
    400 zl itd. Odsetki sa juz Twoje i stanowia czesc podstawy do obliczania
    nastepnych odsetek. Po 39 latach masz 2^38, czyli ponad 2 setki miliardow zl
    :), niestety nie ma lokat na taki % :(

    Biorac np. 7% rocznie i dokladanie 100x12=1200 zl rocznie, to masz:
    po 1 roku: 1200x1.07 = 1284
    po 2 roku: 1284x(1.07)+ 1200 x (1.07) = 1373.88+1284=2657.88
    po 3 roku: 2657.88 x (1.07)+1200...
    oczywiscie jesli wkladasz co miesiac, a nie co rok, to te odsetki sie
    kumuluja szybciej, ale tu juz nie ma co na piechote, wzor wyglada tak:

    Kapital koncowy = [(wplata x roczna stopa procentowa) / ilosc wplat w roku ]
    x [calkowita ilosc wplat x (calkowita ilosc wplat + 1)]/2 + (kwota wplaty x
    ilosc wplat).

    W przypadku Twojej stowy wychodzi 110 818.50, co na miesiac w okresie 20 lat
    daje 471 zl z groszami miesiecznie, co rzeczywiscie nie jest wystarczajace,
    ale sorry, 100 zl miesiecznie to zdecydowanie za malo. Odkladajac 400 na
    podobnych zasadach masz po 39 latach juz ponad 1800 zl miesiecznie na 20
    lat, za co juz sie przezyc da.

    I.