PracaGrupypl.praca.dyskusje › Długotrwałe zwolnienie lekarskie, a koniec umowy o prac

  • 1. Data: 2009-05-21 20:57:35
    Temat: Długotrwałe zwolnienie lekarskie, a koniec umowy o prac
    Od: "jQ" <a...@s...pl>

    Jakiś miesiąc temu wykryto u mnie dość poważną chorobę. Jestem już prawie
    miesiąc na zwolnieniu lekarskim, i wszystko wskazuje na to, że leczenie
    potrwa jeszcze jakieś 3 - 4 miesiące, jak nie dłużej. Mam w tej chwili
    podpisaną umowę o pracę do połowy września. Przeglądałem archiwum grupy,
    jednakże część odpowiedzi była sprzeczna, dlatego pytam:

    1. Z tego co wiem, przez pierwszy miesiąc płaci pracodawca, potem ZUS. Ile
    wynosi wynagrodzenie wypłacane przez ZUS, czy jest to liczone jako procent
    od ostatniego wynagrodzenia, czy od średniego wynagrodzenia w kraju jako
    zasiłek?

    2. Czy po jakimś czasie niezdolności do pracy przysługiwać mi będą dodatkowe
    świadczenia z ZUS?

    3. Czy jeśli leczenie potrwa dłużej niż do połowy września, a pracodawca nie
    przedłuży umowy, to zasiłek będę mial wypłacany nadal? W jakiej wysokości?

    4. Czy w takiej sytuacji, będąc na kilkumiesięcznym zwolnieniu lekarskim i
    wiedząc o kończącej się umowie, mogę (o ile stan zdrowia pozwoli) poszukiwać
    aktywnie nowej pracy, czy raczej liczyć się z tym, że ZUS się przyczepi?

  • 2. Data: 2009-05-22 13:10:54
    Od: "Jackare" <...@s...de.pl>

> [...]
    > od ostatniego wynagrodzenia, czy od średniego wynagrodzenia w kraju jako

    80% średniego wynagrodzenia z 6 miesięcy poprzedzających pierwsze zwolnienie
    lekarskie w danym roku kalendarzowym. Kiedyś tak było, teraz mogło się coś
    zmienić, np średnia z 12 miesięcy. Nie wiem.

    > 2. Czy po jakimś czasie niezdolności do pracy przysługiwać mi będą
    > dodatkowe świadczenia z ZUS?
    po 180 dniach zwolnienia możesz się ubiegać o zasiłek rehabilitacyjny jeżeli
    są rokowania powrotu do zdrowia. ZR jest niższy niż zasiłek chorobowy. 180
    dni zwolnienia to limit roczny a nie limit na jedno zwolnienie z pewnymi
    zastrzeżeniami

    > 3. Czy jeśli leczenie potrwa dłużej niż do połowy września, a pracodawca
    > nie przedłuży umowy, to zasiłek będę mial wypłacany nadal? W jakiej
    > wysokości?

    Tak. Możesz przebywać na zwolnieniu 180 dni, nawet jeżeli ten czas wypadnie
    po zakończeniu umowy. Płaci ZUS

> [...]
    > wiedząc o kończącej się umowie, mogę (o ile stan zdrowia pozwoli)
    > poszukiwać aktywnie nowej pracy, czy raczej liczyć się z tym, że ZUS się
    A do czego ZUS się ma przyczepić? (no chyba że przyjdziesz na rekrutację do
    ZUS, ale to inny dział więc nie wiedzą)
    --
    Jackare

  • 3. Data: 2009-05-22 14:47:11
    Od: "Nikiel ;)" <n...@O...poczta.fm>

    Jackare pisze:

    > 80% średniego wynagrodzenia z 6 miesięcy poprzedzających pierwsze
    > zwolnienie lekarskie w danym roku kalendarzowym. Kiedyś tak było, teraz
    > mogło się coś zmienić, np średnia z 12 miesięcy. Nie wiem.

    Z 12 miesięcy ;) Zmiana od lutego 2005r.

> [...]
    > jeżeli są rokowania powrotu do zdrowia. ZR jest niższy niż zasiłek
    > chorobowy. 180 dni zwolnienia to limit roczny a nie limit na jedno

    182 dni i jest to limit okresu zasiłkowego (gdyby np. zwolnienie
    trwało na przełomie roku).

    Świadczenie rehabilitacyjne przez pierwsze 3 miesiace to 90%, potem
    75% i moze trwać maksymalnie przez 12 miesięcy

    Pozdrawiam
    {wysfvhobtdanquaojuedy}[kROT11k]

    Nikiel ;-)

    --