PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dlaczego mnie nie chcieli?

  • 1. Data: 2005-03-02 01:42:04
    Temat: Dlaczego mnie nie chcieli?
    Od: "Darek" <d...@e...pw.edu.pl>

    Fragment artykulu jednego z uczelnianych biur karier -
    http://www.uwm.edu.pl/kariera/files/p_why.html

    "Zdaniem dr Włodzimierza Głodkowskiego, pracownika Instytutu Dziennikarstwa
    Uniwersytetu Warszawskiego, zachowania niekorzystnie świadczące o kandydacie
    (w porządku ważności) to:

    Ma niekorzystną aparycję.
    Jest arogancki i zbyt pewny siebie, napastliwy i zarozumiały, wyposażony w
    "kompleks" wyższości, wydaje się wszech wiedzący.
    Jest niezdolny do precyzyjnej, klarownej autoekspresji, ma słaby głos, mówi
    niepoprawnie i niegramatycznie.
    Demonstruje brak wiedzy lub niewielkie doświadczenie.
    Nie jest przygotowany do wywiadu.
    W gruncie rzeczy nie jest specjalnie zainteresowany otrzymaniem tej pracy.
    Nie ma sprecyzowanych planów co do własnej kariery, brakuje mu wyraźnie
    określonego celu i aspiracji
    Nie wykazuje entuzjazmu, jest pasywny.
    Nie wzbudza zaufania i sprawia wrażenie niezrównoważonego, jest nerwowy i
    łatwo się irytuje.
    Nie potrafi przedstawić przekonujących dowodów swoich osiągnięć.
    Nie może wykazać się aktywnością i pozazawodowymi zinteresowaniami"

    Co o tym sadzicie? Moim zdaniem ta kolejnosc obowiazuje raczej przy wyborze
    sekretarki albo hostessy. Wiadomo takie czasy, ze autoprezentacja jest w
    cenie, ale wyobrazacie sobie porzadna firmie gdzie wyglad jest No1 a wiedza
    i doswiadczenie dopiero na 4 miejscu?

  • 2. Data: 2005-03-02 08:44:48
    Temat: Re: Dlaczego mnie nie chcieli?
    Od: Daniel <d-wasyl@NO_SPAM.gazeta.pl>

    Ten kto to pisał nie zna realiów rynku i chyba sam juz danow powinien
    wcielić sie w rolę 2 letniego bezrobotnego to pogadamy ja zacznie szukać
    po tych 2 latach pracy. I ja tez mu będę dawał taki bezsensowne rady.

  • 3. Data: 2005-03-02 08:48:39
    Od: "Jolanta Pers" <j...@W...gazeta.pl>

    Darek <d...@e...pw.edu.pl> napisał(a):

    > Ma niekorzystną aparycję.

    Zależy, co się pod tym rozumie.

    Ja miałam kiedyś nieprzyjemność prowadzić rozmowę z panią, która przyszła w
    ciuchach typu bazarowego, nieświeżych, niewyprasowanych, miała nieumyte włosy
    i najwyraźniej przejawiała wybitny wstręt do używania dezodorantu. Chyba nie
    muszę dodawać, że była spalona na wstępie.

    JoP

  • 4. Data: 2005-03-02 09:48:25
    Od: "marcolphus" <n...@z...mojego.maila>

    "Darek" <d...@e...pw.edu.pl> napisał(a):

    >Fragment artykulu jednego z uczelnianych biur karier -
    >http://www.uwm.edu.pl/kariera/files/p_why.html

    [ciach]

    Połowa tych zarzutów idealnie pasuje do mojego szefa. ;-)

  • 5. Data: 2005-03-02 10:00:43
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Darek" <d...@e...pw.edu.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    > sekretarki albo hostessy. Wiadomo takie czasy, ze autoprezentacja jest w
    > cenie, ale wyobrazacie sobie porzadna firmie gdzie wyglad jest No1 a

    Nie chodzi o wyglad, tylko o prezencje. Tzn. o to, ze niezaleznie od
    naturalnej urody lub jej braku, ma sie dobrze dobrane do okazji ubranie,
    czyste paznokcie, wypastowane buty etc. Niewiele ma to wspolnego z
    genetycznie uwarunkowana "pieknoscia", bardzo wiele z zadbaniem i
    znajomoscia obowiazujacych regul.

    A powodow moze byc znacznie wiecej niz te wymienione. Skopiuje tu kawalek
    takiej wyliczanki.
    -----
    1. Spóźnienie na rozmowę. Pierwsze wrażenie naprawdę się liczy i zostaje na
    długo zapamiętane. Spóźnienie to jedno z najgorszych "pierwszych wrażeń".
    Niezależnie od tego, co powiesz na rozmowie, możesz już się nie podnieść z
    tego błędu. Pracodawca będzie się zastanawiał, czy do pracy też się będziesz
    spóźniał.

    2. Złe wrażenie w poczekalni. Traktowanie personelu recepcji z wyższością,
    podczas gdy szefowie często pytają sekretarki i inne osoby mające kontakt z
    kandydatem o ich wrażenie. Czytanie niepoważnych czasopism, podczas gdy na
    stoliku z materiałami do przeglądania znajdują się także raporty firmowe i
    literatura fachowa.

    3. Głupie wymówki. Wymówki to ostrzeżenie, że kandydat nie jest zdolny brać
    odpowiedzialności za to, co robi. Oto pogrążająca wymówka związana ze
    spóźnieniem na rozmowę: "Pana wskazówki były niejasne!". Do widzenia! Inne
    wymówki to "Zapomniałem", "To nie była moja wina", "To była zła firma", "Mój
    szef był świnią", "Szkoła nie była zbyt dobra", "Nie pamiętam, dlaczego to
    zrobiłem", "Nikt nie doceniał mojej pracy", "Nie miałem czasu odwiedzić
    waszej strony internetowej".

    4. Negatywny image i zły wygląd. Nieodpowiedni ubiór - kandydat przychodzi
    ubrany za dobrze lub za ubogo w stosunku do stanowiska, na które aplikuje.
    Ubranie może być złej jakości, w nieodpowiednich kolorach lub źle dobrane.
    Kandydat może mieć zaniedbane paznokcie, nieodpowiedni makijaż lub fryzurę.

    5. Przejawianie złego, negatywnego podejścia. Kandydat jest zbyt negatywny,
    agresywny, cyniczny, autorytarny w opiniach. Wyraża niechęć i uprzedzenia w
    stosunku do innych, skarży się na wszystkich i wszystko. Taka osobowość nie
    będzie pasowała do żadnej firmy - niezależnie od kwalifikacji, o ile nie
    będzie pracował w zamkniętej celi, trzeba go będzie szybko zwolnić ze
    względu na obniżanie morale i sianie niezgody w biurze.

    6. Kandydat przejawia zachowania nieodpowiednie podczas rozmowy
    rekrutacyjnej. Chwali się bliznami i tatuażami lub mięśniami, pokazuje
    zdjęcia rodziny. Flirtuje z rekrutującym.

    7. Kandydat jest niespójny i zdekoncentrowany. Jego wypowiedzi są
    niekompletne, przechodzi do nie związanych z tematem wątków, traci wątek.
    Trudno z nim prowadzić ukierunkowaną rozmowę, co wskazuje na poważny problem
    z utrzymaniem uwagi.

    8. Trudności z mówieniem. Mówi źle, od tonu i wymowy po gramatykę i dobór
    słów. Wokalizuje pauzy ("yyy", "eee"), używa wypełniaczy i języka niższych
    klas społecznych.

    9. Krótkie, niepełne odpowiedzi na pytania. Kandydat odpowiada na większość
    pytań "tak", "nie", "może", "nie wiem", gdy rozmówca oczekuje szerszych
    odpowiedzi. Kandydat wygląda na mało zainteresowanego wymianą informacji w
    rozmowie.

    10. Brak celu. Kandydat wydaje się nie mieć celu. Zapytany, gdzie siebie
    widzi za dziesięć lat, ma trudności z odpowiedzią lub przypochlebia się
    rozmówcy mówiąc "w tej firmie!". Szuka raczej wypłaty niż realizowania
    pasji.

    11. Wygląda na chorego. Jest blady lub żółtawy, kaszle, kicha i ma chrypkę.
    Mówi o operacji, jaka go czeka.

    12. Dobrowolnie i nie zapytany dostarcza informacji, zapytanie o które jest
    nielegalne lub niegrzeczne. Wprawia rozmówcę w dyskomfort rozmawiając o
    religii, poglądach politycznych, rodzinie, orientacji seksualnej.

    13. Wydaje z siebie zły lub irytujący zapach. Zapach potu wskazuje na
    problemy z higieną albo przychodzi tak naperfumowany, że można się udusić.

    14. Wykazuje niewielki entuzjazm i inicjatywę. Wydaje się szukać tylko
    jakiejkolwiek pracy i wypłaty. Nie ma dowodów na to, że jest samodzielnym
    człowiekiem, który bierze sprawy w swoje ręce. Nie wiadomo, co go może
    motywować poza ścisłą kontrolą i nadzorem. Taki pracownik będzie wymagał
    mnóstwo nadzoru i będzie wykonywał tylko to, co mu wyraźnie polecono.

    15. Brak pewności siebie i szacunku do siebie. Jest nerwowy, niespokojny,
    niepewny w podejmowaniu decyzji. Przekierowuje pytania z powrotem do
    pytającego "A pan co myśli?", używa wielu wyrażeń wskazujących na niepewność
    jak "Nie wiem", "Nie jestem pewny", "Będę musiał nad tym pomyśleć".

    16. Kandydat wydaje się za głodny i spragniony pracy. Jest przesadnie
    entuzjastyczny, używa pochlebstw i jest nerwowy. We wczesnej fazie rozmowy,
    przed zadaniem pytań dotyczących firmy, robi komentarze takie jak "Podoba mi
    się tutaj", "Uwielbiam wasze produkty", "Ile płacicie?"

    17. Budzi podejrzenia o nieprawdomówność i nieuczciwość. Omija pytania
    egzaminujące wiedzę, wygląda na kogoś, kto ma coś do ukrycia.

    18. Jest za gładki i powierzchowny. Robi dokładnie to, co nakazują
    podręczniki. Z łatwością odpowiada na standardowe pytania wywiadu, ale przy
    behawioralnych "A co by było, gdyby" lub pytaniach o konkretne osiągnięcia
    wypada z równowagi, plącze się w odpowiedziach i zaczyna się pocić.

    19. Ucieka od trudnych pytań o słabe stopnie na studiach, zmiany studiów,
    luki w CV, częste zmiany pracy. Takie odpowiedzi budzą podejrzenia co do
    jego uczciwości.

    20. Negatywnie mówi o poprzednich szefach i współpracownikach. Zapytany o
    przyczyny odejścia, wylewa stek pomyj na poprzednią firmę. Nie ma za wiele
    dobrego powiedzenia o kimkolwiek. To złe nastawienie do ludzi, z którymi
    pracuje, przeniesie zapewne także do tej firmy. I także na klientów.

    21. Słaby kontakt wzrokowy. Za mało lub za dużo kontaktu wzrokowego z
    rozmówcą podczas rozmowy wywiera bardzo złe wrażenie człowieka coś
    ukrywającego lub agresywnie nachalnego.

    22. Wykazuje małe zainteresowanie firmą. Nie wyszukał informacji na własną
    rękę, nie wykorzystał możliwości przejrzenia folderów podczas
    piętnastominutowego oczekiwania na rozmowę.

    23. Podczas rozmowy mówi tylko o płacach i benefitach. Zamiast skupić się na
    firmie i zademonstrować swoją wartość, w ciągu pierwszych piętnastu minut
    kandydat wyciąga temat płacy i poza tym tematem niewiele interesuje go firma
    jako taka. Jest to skupiony na sobie kandydat, który nie jest zainteresowany
    ani pracowaniem, ani rozwojem zawodowym.

    24. Kandydat jest niegrzeczny, ma złe maniery i nie okazuje szacunku.
    Spóźnia się na rozmowę bez przeprosin ani telefonu uprzedzającego o
    spóźnieniu. Bawi się rzeczami stojącymi na biurku rozmówcy. Obgryza
    paznokcie i dłubie w nosie. Kłóci się z rozmówcą. Kończy rozmowę bez
    podziękowania.

    25. Wiele się śmieje i opowiada nieodpowiednie dowcipy. Chce zbombardować
    rozmówcę humorem, wychodzi na irytującego klowna i głupka.

    26. Za wiele mówi. Nie umie odpowiedzieć na pytanie nie wdając się w
    słowotok zbaczający z tematu. Dostarcza informacji, o które nie został
    zapytany. Nie wie, kiedy skończyć. Na pewno marnowałby wiele czasu w pracy
    gadając i irytując współpracowników.

    27. Próbuje zrobić wrażenie na rozmówcy przez przywoływanie nazwisk. Uważa,
    że powiedzenie, kogo zna, zwiększy jego szanse. Ale zamiast tego wychodzi na
    niepewnego siebie, protekcjonalnego i aroganckiego.

    28. Wydaje się chciwy i potrzebujący. Dużo mówi o pieniądzach, o swojej złej
    sytuacji finansowej, długach, planowanych przyszłych zakupach, zamiast
    skupić się na pracy i na wartości, jaką wniesie. Oczekuje od pracodawcy, że
    go wspomoże w potrzebie i wydaje się mieć kłopoty w zarządzaniu swoimi
    pieniędzmi.

    29. Kończy wywiad po prostu wychodząc. To, jak kończy się wywiad, może być
    decydujące dla przejścia do następnego etapu. Poprawne zamknięcie powinno
    zawierać potwierdzenie, że jesteś zainteresowany pracą, krótkie podsumowanie
    twoich silnych stron, podziękowanie za poświęcony czas, zapytanie o dalszy
    przebieg procesu rekrutacyjnego i pożegnanie.
    ------

    Tych punktow w zrodle jest wiecej :)

    I.

  • 6. Data: 2005-03-02 19:47:10
    Od: k...@g...pl (Konlin)

    Witaj Immona,

    W Twoim liście datowanym 2 marca 2005 (11:00:43) można przeczytać:

    > A powodow moze byc znacznie wiecej niz te wymienione. Skopiuje tu kawalek
    > takiej wyliczanki.

    [...]

    > Tych punktow w zrodle jest wiecej :)

    A co to za źródło? :))
    Bo co prawda ta lista to raczej oczywiste rzeczy ale może tam jest też
    coś o czym niekoniecznie myśli się przed rozmową.

    pozdrawiam
    ki

    --
    K.O.N.L.I.N. konlin[at]post.pl
    Kinetic Organism Normally for Logical Infiltration and Nullification,

    "We don't need no education"

  • 7. Data: 2005-03-04 15:01:45
    Od: "stchupack" <s...@K...vp.pl>

    Użytkownik "Konlin" <k...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Bo co prawda ta lista to raczej oczywiste rzeczy ale może tam jest też
    > coś o czym niekoniecznie myśli się przed rozmową.

    Może lepiej napisać podręcznik: "Co robić na rozmowie kwalifikacyjnej od
    A do Z"
    Wchodzić tylko prawą stroną, drapać się tylko dyskretnie prawym
    paznokciem obciętym na 0.1mm,
    na pracodawce patrzeć minimum z odległości 2m, gdyż obserwowanie może
    być uznane za niegrzeczne, nie czytać Superexpressu nawet gdyby był
    wyłożony w poczekalni, bo świadczy to o naszym niskim intelekcie itp

    Zróbcie sobie robota, który będzie pozbawiony tych wszystkich cech i
    będzie wykonywać tylko to co chcecie, dodatkowo nie żądając
    jakiejkolwiek zapłaty. Pracownik idealny!

  • 8. Data: 2005-03-04 17:59:09
    Od: Jan Kowalski <J...@n...znasz.go>

  • 9. Data: 2005-03-04 19:47:13
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "Konlin" <k...@g...pl> napisał w wiadomości

    > A co to za źródło? :))

    Jedna z publikacji oparta na zebranych opiniach HRow z porzadnych firm.

    I.

  • 10. Data: 2005-03-04 19:59:20
    Od: "Immona" <c...@W...zpds.com.pl>

    Użytkownik "stchupack" <s...@K...vp.pl> napisał w wiadomości

    > Może lepiej napisać podręcznik: "Co robić na rozmowie kwalifikacyjnej od A
    > do Z"

    Takich podrecznikow jest sporo :)

> [...]
    > uznane za niegrzeczne, nie czytać Superexpressu nawet gdyby był wyłożony w
    > poczekalni, bo świadczy to o naszym niskim intelekcie itp

    Rozumiem Twoja wypowiedz tak, ze Cie zdenerwowala ilosc rzeczy, o ktorych
    trzeba pamietac. Jest takie madre powiedzenie, ze mowienie prawdy jest
    wygodne, bo nie trzeba pamietac, co sie mowilo przedtem. Te listy, jak ktos
    zauwazyl, sa w gruncie rzeczy proste i czlowiekowi, ktory ma odpowiednia
    doze profesjonalizmu w swojej dziedzinie i social skills przychodza
    naturalnie i bez myslenia o nich. Ich obkucie dla tych, ktorym nie
    przychodza one naturalnie, wymaga duzej umiejetnosci samokontroli. Tak wiec
    test przechodza ci, ktorzy rzeczywiscie te cechy maja lub ci, ktorzy sa na
    tyle zdolni, ze sie tego naucza.

    I.