PracaGrupypl.praca.dyskusje › Dlaczego jest bieda i bezrobocie.

  • 21. Data: 2003-03-21 14:49:11
    Temat: Re: Dlaczego jest bieda i bezrobocie.
    Od: Mateusz Wojcik <b...@s...uci.agh.edu.pl>

    > Jak ten problem rozwiazac wskazal pan John M. Keynes, tworca
    > interwencjonizmu, ale coz - najpierw pan kolodko i miler oraz reszta
    > naszego
    > (nie)rzadu musialaby poznac podstawy ekonomii.

    Interwencjonizm akurat mamy, od nieco ponad 50 lat. Jakie sa skutki, kazdy
    widzi...

    Matt
    --
    Wrrrrr...

  • 22. Data: 2003-03-21 14:49:40
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Michal Gancarski" <w...@e...org.pl> napisał w wiadomości
    > <CIACH> BLABLABLA. I ty piszesz o pdstawach ekonomii? Kto cie uczyl? Marx?
    > Keynes?
    >
    > Powtórze mój post:
    >
    > No to ja powtórze: to co piszesz, to mit, zeby nie powiedziec, bzdura.
    > Konsumpcja biezaca NIGDY nie prowadzi do bogacenia sie gospodarki.

    Konsumpcja biezaca to nic innego jak popyt. A popyt
    pobudza gospodarke. Zgadza sie?
    Jesli ja mniej konsumuje, to moj sklep mniej mi sprzedaje. A dalej
    mniej zamawia, a dalej producent mniej produkuje. Wskaz
    blad w moim rozumowaniu.

    > Gospodarka moze bogacic sie tylko w jeden sposób: oszczednosciami
    > prowadzacymi do akumulacji kapitalu i inwestowanymi dalej.

    To nie takie proste.
    Inwestycja oczywiscie jest rowniez popytem. Jednak jest
    jeden istotny warunek: inwestycja musi byc trafiona.
    Inwestowac po by inwestowac jest bez sensu.

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 23. Data: 2003-03-21 14:54:30
    Od: "WOJSAL" <w...@g...pl>

    Użytkownik "Xmas" <l...@w...edu.pl> napisał w wiadomości
    > Przecież trzeba się dzielić z biednymi

    Nic nie stoi na przeszkodzie bys dzielil sie SWOIMI pieniedzmi.
    Ale rzad nie ma prawa dzielic naszych pieniedzy (tzn. ja mowie
    jak byc powinno).

    Poza tym nie przesadzajmy: politycy, ich szwagrowie, zwiazkowcy
    juz tacy najbiedniejsi nie sa,

    WOJSAL (Wojciech Sałata)

  • 24. Data: 2003-03-21 15:19:33
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    Anna <a...@w...pl> napisał(a):

    > Użytkownik " leszek" <s...@N...gazeta.pl> > Obawiam sie, za zadziala
    > tutaj inny mechanizm.
    > >
    > No własnie skąd wziąść pieniadze, skoro obcy kapitał , który miał być dla
    > nas zbawieniem wypompowuje te pieniadze z naszego rynku?

    Obcy kapitał nie wypompowywuje pieniędzy z polskiego rynku. Wprost
    przeciwnie - jak sama nazwa wskazuje ("obcy kapitał") raczej włożył duże
    pieniądze w polski rynek. Im więcej tego obcego kapitału tym lepiej. Zdradzę
    ci tajemnicę, że największym na świecie rynkiem inwestycyjnym (czyli tak,
    gdzie się inwestuje pieniądze) jest USA.

    Ano trzeba by było
    > pogonic tych dziadów do płacenia konkretnych podatków, skrócic okres
    > płacenia faktur dla wszystkich do dwóch tygodni a nie jak to sobie hale do
    > kilku miesiecy przedłużaja, wymagac zatrudnienia ludzi na umowy o pracę a
    > nie na głupawe zlecenia.

    Masz na myśli supermarkety ? Co jest złego w zleceniach ? Lepsza chyba taka
    robota niż żadna ?

  • 25. Data: 2003-03-21 15:21:43
    Od: " leszek" <s...@N...gazeta.pl>

    WOJSAL <w...@g...pl> napisał(a):

    > Uzytkownik "Kyniu" <kyniu@WYTNIJ_TO.poczta.fm> napisal w wiadomosci
    > przez co
    >
    > Dokladnie.
    > Wzrost gospodarczy pojawi sie, gdy bedzie popyt. A ten
    > bedzie wtedy gdy my bedziemy mieli wiecej pieniedzy.
    > A wiecej pieniedzy bedziemy mieli wtedy, gdy podatki
    > bedziemy mieli nizsze.

    Jakby to było takie proste, to wszyscy na świecie już dawno by byli
    szczęśliwi i bogaci. Ale jakoś nie są.

  • 26. Data: 2003-03-21 16:09:48
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

    > Ok, tylko co ja mam oszczędzać, skoro sam nic nie mam, przez olbrzymie
    > podatki ustalone przez państwo???
    > - zabierają mi moją pensję!
    > - zwiększają koszt mojego zatrudnienia
    > - (w związku z 2) ograniczają ilość zatrudnienia w gospodarce
    > Extra, nie?

    No extra i wiem to wszystko. Dlatego optuję za liberlnymi reformami. Mówiąc
    o "konsumpcji" miałem na myśli nie tylko konsumpcję niezbędną do życia,
    chodziło mi przede wszystkim o wielką konsumpcję, którą funduje sobie
    państwo za kasę, która powinna być inwestowana.

    --
    ++ Michał Gancarski ++
    ++ w...@e...org.pl ++

  • 27. Data: 2003-03-21 16:17:53
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

> [...]
    > Jesli ja mniej konsumuje, to moj sklep mniej mi sprzedaje. A dalej
    > mniej zamawia, a dalej producent mniej produkuje. Wskaz

    Błąd jest zasadniczy, nie rozróżniasz popytu wynikającego z chęci
    gromadzenia kapitału i inwestowania (czyli popytu na środki produkcji, na
    półprodukty, na badania, na tworzenie wydajniejszych technologii) od popytu
    wynikającego z chęci konsumpcji. Konsumpcja, z samej definicji, ZAWSZE
    prowadzi do ubożenia gospodarki. A teraz przeczytaj sobie definicję
    konsumpcji.

    > To nie takie proste.
    > Inwestycja oczywiscie jest rowniez popytem. Jednak jest
    > jeden istotny warunek: inwestycja musi byc trafiona.
    > Inwestowac po by inwestowac jest bez sensu.

    I co z tego? To nie ma w dyskusji żadnego znaczenia, bo mówimy o czymś
    zupełnie innym: o tym, czy konsumpcja może wzbogacać gospodarkę. NIE może. A
    jeśli tak martwisz się tymi nietrafionymi inwesrtycjami, to nie masz tak
    naprawdę czym: nietrafione inwestycje na wolnym rynku są po prostu
    eliminowane, a środki przenoszone są na inwestycje trafne. Żyjemy w świecie
    niepewności i to, czy inwestycja trafi nigdy nie jest pewne. Nie zmienia to
    jednak faktu, że tylko gromadzenie kapitału (oszczędności) i jego
    inwestowanie może zapewnić wzrost płac, który nie zakłóci działania
    gospodarki.

  • 28. Data: 2003-03-21 16:20:10
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

    > Ciekay jestem ktory z profesorow ekonomii: L. Balcerowicz,
    > G. Kolodko, M. Belka, J. Osiatynski (czyli ci ktoryz byli
    > ministrami finansow) zna i zastanawial sie
    > kiedykolwiek nad krzywa Laffera w Polsce.

    Balcerowicz. Niestety jego plan uratowania finansów państwa został
    storpedowany przez ludzi, dla których wysokość podatków nie wpływa na
    wielkosć inwestycji wśród firm prywatnych (sic!). Nie pamiętam działalności
    Osiatyńskiego ale z jego wypowiedzi wynika, że optowałby za rozwiązaniami
    Balcerowicza.

  • 29. Data: 2003-03-21 16:22:00
    Od: "Michal Gancarski" <w...@e...org.pl>

    Uzytkownik "Mateusz Wojcik" <b...@s...uci.agh.edu.pl> napisal w
    wiadomosci
    t.uci.agh.edu.pl...

    > Interwencjonizm akurat mamy, od nieco ponad 50 lat. Jakie sa skutki, kazdy
> [...]

    Hezekaja, to ty?

  • 30. Data: 2003-03-21 16:24:40
    Od: "Michał Gancarski" <w...@e...org.pl>

    > Jakby to było takie proste, to wszyscy na świecie już dawno by byli
    > szczęśliwi i bogaci. Ale jakoś nie są.

    Szczęście to coś nie do końca zależnego od bogactwa, a bogactwo to pojęcie
    względne. NIGDY nie będzie sytuacji, gdzie wszyscy będą względnie bogaci (bo
    względne bogactwo i względna bieda to miary, które nawzajem się definiują).
    Jedyną miarą "bogactwa" jest koszyk dóbr, na jaki możesz sobie pozwolić, a
    najlepszą metodą zwiększania takiego koszyka jak największej masie ludzi
    jest wolny rynek i kapitalizm.