PracaGrupypl.praca.dyskusjeDeputat weglowy. › Re: Deputat weglowy.
    From: "Oberfeldkurat" <o...@u...gazeta.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Deputat weglowy.
    Date: Wed, 16 Apr 2003 09:23:04 +0200

    | poza tym najbiedniejsi placa naprawde malo, jesli nie wcale. nie
    | pamietam juz dokladnie liczb, ale prog, ponizej ktorego jest sie
    | zwolnionym z dochodowego podatku jest znacznie wyzszy niz w polsce;

    Dokładnie to napisałem.

    | poza tym nie ma tam systemu ubezpieczen spolecznych opartego na umowie
    | miedzypokoleniowej - ktorego w polsce czesto nie liczy sie jako
    | podatku, a w gruncie rzeczy podatkiem jest. tutaj jak chcesz to sie
    | ubezpieczaz jak nie to nie. a obowiazkowa danina na social security
    | nie przekracza $150 dolarow miesiecznie i to od duzych zarobkow.

    System nie oparty na umowie międzypokoleniowej oznaczałby, że SSA po
    natychmiastowym ucięciu wpływów ze składek (powiedzmy, że przechodzi się
    wyłącznie na ubezpieczenia komercyjne) musiałby mieć aktywa w wysokości
    zapewniającej wypłaty aktualnym świadczeniobiorcom do końca ich życia. Nie
    znam stanu finansów SSA, ale wydaje mi się to mało prawdopodobne.

    Jeżeli 150$ miesięcznie, to nie od dużych zarobków.
    Proste wyliczenie:
    - składka na ubezpieczenie społeczne 6,20%,
    - medicare 1,45%
    Razem 7,65% finansowane przez pracownika (drugie tyle przez pracodawcę).

    150$ to składka od wynagrodzenia 1960$.

    Przeciętne wynagrodzenie w Chicago ok. 20$/godz., dla pracowników
    niewykwalifikowanych do 9-10$/godz. Daje to odpowiednio przy 176 godzinach
    miesięcznie 3520$ i 1760$. Chyba coś nie tak z wyliczeniem 150$ składki od
    dużych zarobków.

    | nie ma w usa tak zdzierczego VATu, jak w polsce... wielu innych
    | obciazen nie ma. wszystko zalezy od tego, jak liczyc.
    |
    | jesli sie wezmie lyse procenty z podatku dochodowego, to wychodzi
    | podobnie i tak chyba zrobili autorzy artykulu.

    Generalnie podatki i składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne są sporo
    niższe w USA niż w Polsce (w ujęciu procentowym).
    Kwotowo te różnice wychodzą na niekorzyść USA, ale tylko z powodu prawie
    siedmiokrotnej różnicy w zarobkach (przeciętne wynagrodzenie w Polsce ok.
    550$ miesięcznie).

    W tym momencie wkurza mnie i śmieszy zarazem, jak palanty pracodawcy w
    Polsce płaczą o wysokich kosztach pracy. Celują w tym zwłaszcza ci z BCC.
    Gdyby oni mieli takie obciążenia (kwotowo) wynagrodzeń jak w USA, to by
    chyba zbiorowo sepuku popełnili. Ktoś zaraz powie, że pracownik w Polsce nie
    jest tak wydajny jak w USA. Oczywiście, że tak jest. A od czego/kogo zależy
    przede wszystkim wydajność pracownika?
    W przyzwoitych firmach dba się o taką organizację pracy i narzędzia, aby
    pracownik pracował jak najwydajniej (chyba, że jest bajzel, jak nie
    przymierzając w Sun Microsystems ;-)).
    W Polsce nadal w wielu firmach zwykły szeregowy pracownik ma zrobić, a
    przedtem wykombinować jak i czym. Szef jest ponad takie myślenie. On
    "obmyśla" ważne sprawy.

    Oceniam, że szefowie 90% firm w Polsce nie mają pojęcia o zarządzaniu nimi.
    Są jełopami bojącymi się komputeryzacji, automatyzacji, sformalizowania
    procesów w firmie - czują się dobrze, jak jest bajzel.

    Wiele firm w Polsce wychodzi na plus z prostego powodu: wystarczy
    zatrudnienie w opowiedniej wielkości, nie trzeba nawet, żeby firma
    przynosiła zyski (wg standardów amerykańskich czy zachodnioeuropejskich).
    Okradnie się każdego z pracowników np. na 500zł miesięcznie i przy
    zatrudnieniu 1000 osób mamy już 500.000zł do przodu.

    Mam tylko nadzieję, że po wejściu do UE, otwarciu większej liczby biznesów w
    Polsce przez cudzoziemców, stopniowym wzroście/wyrównywaniu się wynagrodzeń,
    panom i paniom z BCC naleje się trochę wody do tyłka - będą wspominać
    minione czasy jak okres wielkiej prosperity.

    Andrzej K.