PracaGrupypl.praca.dyskusjeDarmowe godziny w szkole › Re: Darmowe godziny w szkole
    From: "Jotte" <t...@w...spam.wypad.polska>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: Darmowe godziny w szkole
    Date: Fri, 30 Nov 2007 13:43:25 +0100

    W wiadomości news:fiogo9$7ma$1@news.onet.pl Mirosław Habarta
    <M...@p...pl> pisze:

    > Chyba w ten sposób będziesz liczył jego emeryturę a nie zarobki.
    > To jest właśnie główny błąd rozumowania. Nauczeni uczniowie = dobry
    > nauczyciel, nienauczeni uczniów = zły nauczyciel. Ale ten błąd najlepiej
    > widać z bliska, kiedy porównujemy tzw. dobre szkoły ze z"złymi". Jak
    > szkołą ma dobrą markę, to idą do niej dobrzy uczniowie. A takich
    > naprawdę nie trzeba specjalnie uczyć, oni szybko łapią, i co
    > najważniejsze, chcą się uczyć. Po prostu inny "materiał". I choćby nie
    > wiem jak dobry był nauczyciel i jak się starał, to jak dostanie słabego
> [...]
    Masz w dużej mierze słuszność, ale to trochę bardziej złożone.
    Nie jest właściwa IMO ostra polaryzacja zły-dobry (i nauczyciel i uczeń)
    choć prawdą jest, że bardzo zdolnemu uczniowi wystarczy za bardzo nie
    przeszkadzać kiepską dydaktyką, to sobie poradzi. ;)
    Jednak większość i jednych, i drugich reprezentuje jakiś poziom
    przeciętności.
    Nauczanie to proces przebiegający w dość długim czasie, a ludzie się
    zmieniają.
    Bywa, że "materiał" na pozór kiepski przechodzi w jakimś momencie przełom,
    ujawniają się zdolności, czasem nawet talent.
    Bywa i na odwrót - przełom u "dobrego" w kierunku marnowania predyspozycji i
    dotychczasowych osiągnięć.
    Wg mnie oprócz samej dydaktyki równie ważna jest relacja nauczyciel-uczeń.
    Zasady budowania tej relacji zmieniają się w czasie wraz z dorastaniem
    ucznia i rozwojem jego osobowości. Prawidłowo wykorzystując elementy tego
    stosunku można nie tylko wpływać na kształtowanie się charakteru młodego
    człowieka, jego postawy wobec zdobywania wiedzy, ale także doprowadzić do
    wspomnianego wyżej pozytywnego przełomu.
    Najlepszą, tzn. dającą najlepsze efekty w stosunkowo krótkim czasie jest
    relacja mistrz-uczeń, z przyczyn oczywistych mająca w masowym szkolnictwie
    bardzo ograniczone możliwości zastosowania.
    Jestem zdania, że już samo znaczne ograniczenie liczebności klas wpłynęło by
    korzystnie na jakość procesu kształcenia, zarówno po stronie nauczycieli jak
    i uczniów.

    --
    Jotte