PracaGrupypl.praca.dyskusjeDLACZEGO PRACODAWCY SĄ TAKIMI SZUJAMI ??? › Re: DLACZEGO PRACODAWCY S? TAKIMI SZUJAMI ???
    From: "Marcin Maziarz/.Barman" <b...@b...biz.pl>
    Newsgroups: pl.praca.dyskusje
    Subject: Re: DLACZEGO PRACODAWCY S? TAKIMI SZUJAMI ???
    Date: Tue, 30 Apr 2002 14:33:52 +0200

    Użytkownik "No Name" <v...@w...pl> napisał w wiadomości
    news:3CCE36A6.3020404@wp.pl...

    > Jest tylko jedno ale. Pracodawcę zwykle stać na prawnika, który
    > skonstruuje umowę korzystną dla niego.

    Pracownika tez byloby stac. Chyba lepiej wydac nawet 5 tysiecy dla
    sformulowania dobrej umowy, ktora przyniesie duzo wiecej niz te wydane 5
    tysiecy...

    > W USA, które podawane są za przykład państwa bez kodeksu pracy, koszty
    > spraw sądowych i odszkodowania są na poziomie, który naszych pracodawców
    > przyprawiłby o zawroty głowy.

    OK, prawda. Tylko zobacz skad to sie wzielo.W USA zawsze byl kapitalizm z
    mniejszymi czy wiekszymi (ale przewaznie mniejszymi) wplywami panstwa. To
    jest dorobek kilkuset lat kapitalizmu, budowania panstwa w oparciu o zdrowe,
    rynkowe zasady. Takie koszty procesow, takie zadania pracownikow i takie
    odszkodowania ustalil rynek. Ktos zostal poszkodowany, na okreslona kwote
    okreslil swoja szkode. Strona oskarzona nie chciala uznac roszczen
    poszkodowanego, sprawa trafila do niezawislego sadu. Sad rozsadzil spor,
    ustalil odszkodowanie na takim a nie innym poziomie (zwykle kilkakrotnie
    nizszym niz zadania poszkodowanego, bo uznal, ze zadania sa nieadekwatne do
    szkody). Koniec sporu. Proste.
    W Polsce zadania procesowe bylyby w tej chwili znacznie nizsze niz w USA.
    Zreszta w Europie Zachodniej takze sa nizsze niz w USA. Znacznie nizsze.

    Minimalne wynagrodzenie to równowartość
    > kilku tysięcy złotych miesięcznie, o średnim nie wspominając.

    Kilkaset lat kapitalizmu doprowadzily do dobrobytu, niepojetego dla
    przecietnego lewaka w tym kraju, ktoremu sie sni "rownosc spoleczna". Takze
    wynagrodzenia sa wyzsze kilka (-nascie, -dziesiat) razy niz w Poslce, czy w
    ogole w Europie. Oto, do jakich niesprawiedliwosci prowadzi zdrowy wolny
    rynek, kapitalizm...

    Kodeks
    > pracy jest w istocie niekorzystny dla pracownika.
    <ciach!> calosc o kodeksie pracy.

    Nie wiem, czy w USA istnieje cos takiego jak kodeks pracy. Ale jezeli jest
    tak, jak napisales, to swiadczy tylko o tym, ze nadal marzy Ci sie
    socjalistyczne 8 godzin pracy i placa niezalezna od tego, co faktycznie
    zrobisz.
    Wedlug mnie kodeks pracy jest zbedny i krzywdzi obie strony: pracownika i
    pracodawce.

    > Sam byłem po obu stronach, tj. zatrudniałęm i byłem zatrudniany. Z
    > mojego doświadczenia wynika, że bywają pracownicy notorycznie leniwi i
    > niezdatni do jakiejkolwiek roboty, jednakże zazwyczaj takie zachowanie
    > jest generowane przez kierującego firmą. Ryba psuje się od głowy.

    I jak sie czules jako zatrudniajacy z kagancem na twarzy?
    Z jednym sie zgodze: ryba psuje sie od glowy (chociaz nie wiem czy takie
    zjawisko w naturze wystepuje faktycznie :o)). Jezeli szef/wlascicie pozwala
    na zla prace, jezeli toleruje zle zachowania w pracy, jezeli nie naprawia
    tego, to faktycznie nie dziwie sie, ze zle sie dzieje. Ale to juz problem
    wlasciciela/szefa, tego czy zarobi cokolwiek, czy pozwoli sie okrasc z
    czasu, pieniedzy albo narzedzi. Ale to juz problem przedsiebiorcy/szefa, a
    nie panstwa, ktoremu nic do tego, co sie dzieje w przedsiebiorstwach.

    Pzdr.

    Marcin/.Barman